شناسهٔ خبر: 105857 - سرویس ریلی

مدیرکل اداره کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ اعلام کرد:‌

بهره‌برداری از راه‌آهن رشت- کاسپین تا شهریور ماه ۱۴۰۱ با تامین منابع/کاهش چهار هفته‌ای زمان عبور کالا با تکمیل راه آهن قزوین- کاسپین/ اتصال ریلی خلیج فارس به دریای خزر با تکمیل این خط ریلی

بازدید معاون رئیس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی از راه‌آهن رشت–انزلی مديركل منطقه ساخت و توسعه راه آهن منطقه دو از افتتاح راه آهن رشت- کاسپین در شهریور ماه سال آینده به شرط تامین اعتبار خبر داد.

علي اكبر مردی، مدیرکل اداره کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره میزان پیشرفت راه‌آهن قزوین - رشت - کاسپین، اظهار کرد:‌ سال ۹۷ قسمت قزوین-رشت به بهره‌برداری رسید که شامل ۵ قطعه بود.

وی ادامه داد: از سال ۹۸ نیز بخش رشت به کاسپین در اولویت قرار گرفته و در صورت تامین اعتبار شهریور سال ۱۴۰۱ قابل بهره‌برداری خواهد بود.

به گفته مردی، ۵ قطعه اول این خط مربوط به قزوین - رشت بوده و عملیات اجرایی مربوط به ۳ قطعه ۶ و ۷ و ۸ که در حوزه رشت – انزلی(کاسپین) است، آغاز شد.

مدیرکل اداره کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ توضیح داد: این مسیر به طول ۲۰۵ کیلومتر از قزوین تا انزلی بوده که قسمت دوم یعنی رشت تا انزلی به طول ۴۰ کیلومتر شامل ۳ قطعه می‌شود.

مردی با اشاره به اینکه سال ۹۸ این پروژه در اولویت قرار گرفت و تکمیل آن سرعت بیشتری یافت،‌ افزود: این خط آهن تا منطقه پیربازار مشکلی نداشت اما از منطقه پیربازار به سمت انزلی به دلیل برخورد با مرداب انزلی، محیط زیست اجازه ساخت ادامه مسیر را در این حوزه نداد، به همین دلیل مجبور شدیم مسیری به سمت منطقه آزاد انزلی یعنی منطقه کاسپین که خارج از مرداب بود،‌ جایگزین کنیم.

وی ادامه داد:‌ با تغییر مسیر از انزلی به کاسپین، از طول این خط آهن ۵ کیلومتر کاسته شد و به ۳۵ کیلومتر رسید.

مردی از پیشرفت فیزیکی ۶۸ درصدی این پروژه در بخش روسازی و زیرسازی در مجموع خبر داد و گفت: در حال حاضر در بخش زیرسازی ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی و در بخش روسازی نیز ۲۳ درصد پیشرفت حاصل شده، همچنین از ابتدای سال ۹۸ تاکنون ۱۱ کیلومتر از این مسیر ریل گذاری شده است.

مدیرکل اداره کل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه ۲ در خصوص مزایای این پروژه اظهار کرد: این خط آهن بخشی از کریدور شمال-جنوب است و آسیای جنوب شرقی و چین را از طریق خلیج فارس به منطقه اوراسیا و شرق اروپا وصل می‌کند، به همین دلیل کشورهایی مثل روسیه، آذربایجان و شرق اروپا پیگیر تکمیل این راه‌آهن هستند.

وی با اشاره به اینکه خط آهن مذکور حدود ۴ هفته زمان عبور کالا را کمتر می‌کند، اظهار کرد: اجرای این پروژه از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس، آب‌های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران بسیار مهم است.

مردی درباره اعتبارات تخصیص یافته برای این پروژه نیز گفت: تاکنون حدود ۴۴۰ میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است.

وی ادامه داد: برای سال ۱۴۰۰ در بودجه ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده بود که تاکنون ۱۵۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

مدیرکل اداره کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ خاطر نشان کرد: برای اتمام پروژه حدود ۷۰۰ میلیارد تومان پول نیاز بود و در سفر رئیس جمهور به گیلان پرداخت ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار به این طرح مصوب شد که تاکنون ۵۰ میلیارد تومان از این میزان پرداخت شده است.

مردی تاکید کرد: قرار است تا پایان امسال ۲۰۰ میلیارد تومان و سال آینده هم ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار پرداخت شود. در صورت تامین اعتبار مورد نیاز، این مسیر در شهریور سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیر اداره کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ درباره موانع و مشکلات پیش رو برای اتمام این مسیر توضیح داد:‌ قرار بود این پروژه تا پایان بهمن ۹۹ افتتاح شود اما مشکلاتی مثل تملک، تامین مصالح خاکریزی و ... مانع شد.

مردی با اشاره به محدودیت مصالح و دسترسی به آن در استان گیلان گفت:‌ مصالح خاکریزی در استان گیلان حکم طلا دارد و به راحتی در دسترس نیست، به همین دلیل حتی در برهه‌ای مصالح خاکی را با قطار از استان قزوین منتقل کردیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ۶ ماه از سال در استان گیلان بارندگی است و امکان کار را بسیار دشوار می‌کند.

مردی خاطر نشان کرد: در محور رشت تا کاسپین ۲.۵ میلیون متر مکعب خاکریزی انجام شده و تنها ۵۰۰ هزار متر مکعب باقی مانده است اما با توجه به اینکه فصل بهار،‌ زمان تخم‌ریزی ماهی‌هاست، اجازه ادامه کار را از سازمان محیط زیست نداریم.