شناسهٔ خبر: 105895 - سرویس جاده‌ای

در نشست هم‌اندیشی اقدامات ضروری سفرهای نوروزی بررسی شد؛

مدیریت تردد برای اعمال محدودیت‌های کرونایی در نوروز ۱۴۰۱ / استقرار اکیپ‌های سیار پرداخت خسارت بیمه‌ای در مجاورت پاسگاه‌های پلیس راه

سفرهای نوروزی در نشست هم‌اندیشی اقدامات ضروری سفرهای نوروزی و آمادگی در ارائه خدمات حمل و نقل ایمن و مطلوب به کاربران، ضمن تشریح اقدامات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در نوروز ۱۴۰۱، از مدیریت تردد برای اعمال محدودیت‌های کرونایی تا استقرار اکیپ‌های سیار پرداخت خسارت بیمه‌ای در مجاورت پاسگاه‌های پلیس راه مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سفرهای نوروز برای ایرانیان از حال و هوای خاصی برخوردار است و گردشگران بسیاری، مقاصد گردشگری خود را از ماه‌ها پیش انتخاب کرده‌اند، این در حالی است که طی دو سال اخیر و با شیوع کرونا از میزان سفرها کاسته شد. با این حال با تزریق واکسن کرونا و رفع برخی محدودیت‌ها برای سفر، پیش‌بینی سازمان‌های متولی مواجهه با سونامی سفرها در نوروز ۱۴۰۱ را بیان می‌کند.

از این رو با هدف آمادگی در ارائه خدمات حمل و نقل ایمن و مطلوب به کاربران در راستای سفرهای نوروزی، نشست هم‌اندیشی اقدامات ضروری سفرها در روز شنبه، هفتم اسفندماه سال ۱۴۰۰ به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار و وظایف هر یک از دستگاه‌های مربوطه شرح داده شد.

در این راستا تهیه کلیپ‌هایی با موضوع تردد ایمت جهت کاهش تصادفات و ارائه آن در سطح ملی و استانی به سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران واگذار شد و اعضای ستادی و دبیرخانه کمیسیون ایمنی استان‌ها اقدام کننده خواهند بود. همچنین پخش کلیپ‌ها و موشن‌گرافی با موضوع تردد ایمن و فرهنگ‌سازی ایمنی در ایام سفرهای نوروزی در شبکه‌های استانی و ملی نیز به این سازمان سپرده شده است.

براساس شرح وظایف سازمانی در ارائه خدمات،‌ سازمان هواشناسی اما وظیفه اطلاع‌رسانی به موقع در خصوص وضعیت آب و هوا و شرایط تردد شبکه حمل و نقل را عهده‌دار شده است تا مسافران در این زمینه با مشکلی روبه‌رو نشوند.

اقدامات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در نوروز ۱۴۰۱

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با رویکرد افزایش ایمنی، بازبینی تابلوها و علائم و تجهیزات ایمنی و نواقص مهم قابل رفع در شبکه جاده‌ای، بازدید میدانی از پایانه‌ها و مراکز معاینه فنی ناوگان عمومی پیش از سفر و کنترل و لای‌روبی آبراهه‌ها و ابنیه فنی خصوصاً در استان‌های سیل خیز را برعهده دارد.

همچنین کنترل مضاعف مدیران فنی شرکت‌ها پیش از شروع سفر،‌ بازدید از عملکرد و خدمات مجتمع‌های خدماتی- رفاهی بین راهی و برنامه‌ریزی و مدیریت پیش فروش بلیت‌ها از دیگر وظایفی است که این سازمان در دستور کار دارد.

براساس مباحث مطرح شده در این هم‌اندیشی،‌ ابلاغ ایمن‌سازی محوطه‌های کارگاهی تا پیش از شروع سفرهای نوروزی به پیمانکاران سهم شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور است.

حضور موثر پلیس راهور در نقاط پرتصادف

پلیس راهور نیز مقرر شده با حضور موثر در سطح شبکه جاده‌ای به ویژه نقاط پرتصادف و محورهای پرتردد، اعمال مقررات و کنترل رندمی ترددها به ویژه ناوگان عمومی و حضور و مدیریت صحنه‌های حوادث احتمالی، در راستای جریان ارائه خدمات حمل و نقل ایمن و مطلوب به کاربران گام بردارد.

مدیریت تردد برای اعمال محدودیت‌های کرونایی

برنامه‌ریزی مدیریت تردد برای سه وضعیت زرد، نارنجی و قرمز براساس مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، استفاده از چراغ‌گردان برای خودروهای امدادی و راهداری در تاریکی شب،‌ آمادگی کلیه دستگاه‌ها و سازمان‌های امدادی با هماهنگی سازمان مدیریت بحران جهت توسعه و آماده‌سازی مکان‌های مناسب برای اسکان در راه ماندگان در شرایط بحرانی و استقرار یکپارچه تیم‌های گشت پلیس و سایر دستگاه‌های امداد و نجات در نقاط پرتصادف از جمله اقدامات مشترک میان اعضاء است تا خدمت‌رسانی به مسافران نوروزی به صورت مطلوب انجام پذیرد.

تدوین اقدامات مشترک بین دستگاهی

در این میان مدیریت امداد خودروها و توزیع آنها برعهده وزارت صمت است که با همکاری سازمان راهداری و وزارت کشور انجام می‌گیرد. همچنین رفع نقص و راه‌اندازی مجدد سامانه هوشمند ثبت تخلفات جاده‌ای را سازمان راهداری و پلیس راهور عهده‌دار شده است.

استقرار اکیپ‌های سیار پرداخت خسارت بیمه‌ای در مجاورت پاسگاه‌های پلیس راه

براساس این گزارش، شرکت ساخت و سازمان راهداری از ۲۰ اسفند ماه در شبکه راه‌ها اقدام به توقف عملیات عمرانی می‌کنند و جلوگیری از تردد ناوگان فرسوده در سفرهای برون‌شهری نیز در دستور کار سازمان راهداری و پلیس راهور قرار می‌گیرد؛ همچنین این دو نهاد مذکور پیگیری رفع نقص و راه‌اندازی مجدد سامانه سپهتن موجود در اتوبوس‌ها را نیز انجام می‌دهند.

استقرار اکیپ‌های سیار پرداخت خسارت بیمه‌ای در مجاورت پاسگاه‌های پلیس راه به منظور تسریع در پرداخت ضرر و زیان خسارت دیدگان نیز از دیگر اقداماتی است که با هدف آمادگی در ارائه خدمات حمل و نقل ایمن و مطلوب به کاربران در راستای سفرهای نوروزی توسط بیمه مرکزی صورت می‌گیرد.

گفتنی است در این نشست هم‌اندیشی، نمایندگانی از مرکز تدوین مقررات، ایمنی حمل و نقل، ادارات کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان­‌ها، پلیس راهور ناجا، انجمن خیران راه و ترابری، هلال احمر، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، وزارت کشور، شرکت ساخت، سازمان اورژانس کشور، سازمان صدا و سیما، مرکز مدیریت راه‌­های کشور، مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی و دبیرخانه کمیسیون ایمنی راه‌­های کشور حضور داشتند.