شناسهٔ خبر: 105993 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان:

سامانه الکترونیکی صدور پروانه‌های اشتغال به کار مهندسی و پرداخت وجوه دولتی راه‌اندازی شد

حامد مانی فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان از راه‌اندازی سامانه‌های الکترونیکی صدور پروانه‌های اشتغال به کار مهندسی و همچنین پرداخت وجوه دولتی، خبر داد.

حامد مانی‌فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی جزئیاتی از دلایل راه‌اندازی و اهداف سامانه‌های سپامک و پاتمک را  بعد از سامانه سنامک، اعلام کرد.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان با اشاره به اینکه آن دفتر از دو سال گذشته فرآیند الکترونیکی کردن پروانه‌های اشتغال به کار مهندسان، کاردان‌ها و معماران تجربی را با عنوان سامانه سپامک شروع کرد، گفت: پس از راه‌اندازی سامانه سنامک که منجر به کسب گواهینامه اهتمام در جشنواره شهیدرجایی شد، طراحی و راه‌اندازی سامانه سپامک آغاز شد تا امکان انجام همه فرآیند صدور پروانه‌های اشتغال به کار را به شکل الکترونیکی فراهم شود و بدین ترتیب ضمن تسریع در کار ذی نفعان، بروکراسی اداری را در راستای تحقق دولت الکترونیک و اجرای قانون به حداقل برسانیم.

مانی‌فر ادامه داد: اجرای آزمایشی سامانه در چند استان کشور انجام شد و هم اکنون مراحل نهایی کار در حال انجام است و از ۱۸ اسفندماه کلیه پروانه‌های اشتغال به کار مهندسان، کاردان‌ها و معماران تجربی از طریق سامانه سپامک در کل کشور توسط ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها صادر می‌شود.

وی توضیح داد: سامانه پاتمک نیز به جهت ساماندهی و سهولت در پرداخت عوارض صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی راه‌اندازی شده است. اینکار در گذشته به شکل سنتی و از طریق مراجعه به بانک‌ها انجام می‌شد که مشکلاتی را در پی داشت، همچنین با تعریف شناسه پرداخت امکان رهگیری عوارض هر استان در خزانه دولت نیز امکانپذیر خواهد بود. با راه‌اندازی این سامانه، پرداخت‌ها به شکل الکترونیکی انجام می‌شود و مهندسان می‌توانند از طریق این سامانه از هر مکانی و از طریق اینترنت پرداخت‌ها را انجام دهند.

سامانه‌های پاتمک و سپامک به شکل هم‌زمان با هم کار می‌کنند. یکی از این سامانه‌ها پرداخت وجوه دولتی و سامانه سپامک صدور پروانه‌های اشتغال به کار مهندسی را مدیریت می‌کند.