شناسهٔ خبر: 106113 - سرویس جاده‌ای

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خبر داد:

افزایش ۱۵ درصدی ترانزیت جاده‌ای در استان آذربایجان شرقی/ آسفالت‌ریزی ۱۶۰ کیلومتر از شبکه راه‌های اصلی استان

آغاز عملیات روکش آسفالت گرم محور ترانزیتی شهرستان  زهک - پایانه مرزی میلک به طول 7 کیلومتر مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان آذربایجان شرقی از افزایش بیش از ۱۵ درصدی ترانزیت کامیونی بار در سال گذشته در سطح استان خبر داد.

اورجعلی علیزاده، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره اقدامات این سازمان در حوزه نوسازی و بهسازی جاده‌های استان اظهار کرد: این استان دارای ۱۴ هزار کیلومتر شبکه راه شامل انواع آزادراه و بزرگراه و راه‌های اصلی و فرعی و راه‌های روستایی بوده و نگهداری از این شبکه راه‌ها بر عهده اداره کل راه و شهرسازی استان است، در همین راستا اقدامات متعددی در حوزه راهسازی در این استان طی سال ۱۴۰۰ انجام گرفته است.

وی افزود: آسفالت‌ریزی ۱۶۰ کیلومتر از شبکه راه‌های اصلی استان انجام شده، حدود۲۱۰ کیلومتر لکه‌گیری و درز گیری در محورهای استان و خط کشی بیش از هزار کیلومتر راه‌های شریانی طی سال گذشته انجام گرفته است.

علیزاده ادامه داد: احداث ۳ دستگاه پل هم‌سطح نیز با پیشرفت فیزیکی بیش از ۷۰ درصد در دست اجرا قرار دارد.

وی خاطر نشان کرد: طرح راهداری محوری را برای سال ۱۴۰۰ با استفاده از امکانات موجود در دستور کار داشتیم که این طرح شامل شانه سازی،‌ لکه‌گیری، ساماندهی علائم افقی و عمودی جاده‌ها، پاکسازی حریم و رفع تصرفات درحریم جاده بود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان آذربایجان شرقی افزود: طرح راهداری محوری برای حدود ۱۶۰۰ کیلومتر مسیر انجام شده است.

علیزاده به طرح‌های راهداری زمستانی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه استان آذربایجان شرقی منطقه سردسیری است، زمستان زودرسی هم داشت و برای برف‌روبی و نمک‌پاشی شبکه ۱۴ هزار کیلومتر راه حدود ۴۵۰ دستگاه در اختیار اداره کل قرار گرفت و بیش از ۲۰۰ دستگاه نیز از بخش دیگر بکار گرفتیم.

وی ادامه داد: مجموعا ۶۵۰ دستگاه در ۷۰۰ راهدارخانه بین راهی حول محورهای مواصلاتی استان با بیش از هزار و ۱۰۰ نفر پرسنل از آبان‌ماه مستقر بودند و با وجود اینکه سال گذشته شاهد نزولات جوی خوبی بودیم، اقدامات موثری در حوزه راهگشایی و یخ‌زدایی انجام شد تاجایی که بجز راه‌های روستایی، انسداد جاده‌ای در استان ایجاد نشد.

به گفته علیزاده ۵۰ هزارتن نمک و ۷۰۰ هزار تن شن و ماسه برای راهداری استان تهیه شده بود و برای یخ‌زدایی جاده‌ها مصرف شد.

این مقام مسئول اظهار کرد: اقداماتی نظیر تعمیر و مرمت حفاظ‌های جانبی جاده‌ها، نگهداری روشنایی جاده‌ها، لکه‌گیری، پاکسازی سطح جاده‌ها از آثار تصادفات و سایر موارد مورد نیاز برای برقراری ترافیک روان در سطح جاده‌ها نیز در سال گذشته انجام شده است.

افزایش ۲۰ درصدی حمل بار از مرز نوردوز

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی درباره میزان حمل و نقل صورت گرفته در این استان طی سال ۱۴۰۰ گفت: استان آذربایجان شرقی از استان‌هایی است که به دلیل موقعیت جغرافیایی و مرزی خود محل رفت و آمد مسافر و حمل و نقل کالاست و ۲۸۵ شرکت حمل و نقل کالا در این استان فعالیت می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: به منظور توزیع بار عادلانه، پایانه باری مشخصی در نظر گرفته شده و انجمن رانندگان استان نیز بر خدمات انجام گرفته نظارت دارد.

این مقام مسئول با اشاره به وجود دو پایانه مرزی جلفا و نوردوز در این استان که با نخجوان و ارمنستان مشترک است، خاطر نشان کرد: روزانه ۳۵۰ کامیون حمل بار و ترانزیت از مرز نوردوز را انجام می‌دهند و همین تعداد نیز در مرز جلفا رفت و آمد دارند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی اعلام کرد: تا پایان دی ماه سال گذشته، ۱۷ میلیون تن بار در سطح استان به مقاصد محتلف کشور و از نقاط مختلف کشور به این استان جابجا شده است که افزایش ۱۵ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

علیزاده افزود: ۵۶ هزار کامیون نیز در مرز جلفا برای حمل بار، رفت و آمد داشته که ۲۱ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته را ثبت کرده است.

وی ادامه داد: همچنین حمل بیش از یک میلیون تن نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی توسط ناوگان حمل و نقل استان آذربایجان شرقی انجام گرفته که شامل ۳۷۰ هزار تن گندم  و ۶۳۵ هزار تن نهاده‌های دامی بود.

جابجایی ۲ میلیون و ۷۸۰ هزار مسافر از طریق ناوگان عمومی

علیزاده از جابجایی ۲ میلیون و ۷۸۰ هزار نفر مسافر از طریق ناوگان عمومی خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی و اقدامات لازم برای ایام نوروز انجام شد تا به مسافران نوروزی که به آذربایجان شرقی سفر می‌کنند یا از این استان به سایر نقاط کشور می‌روند، خدمات مطلوب ارائه کنیم.

وی افزود: جلسات متعدد با شرکت‌های اتوبوسرانی برگزار کردیم تا ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، وظایف نظارتی و خدماتی خودرا در ناوگان اتوبوسرانی به بهترین شکل ارائه کنیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گفت: طبق برنامه‌ریزی سازمان، شرکت‌های واحد شرایط بخشنامه وزارت راه و شهرسازی، نسبت به ثبت نام در سامانه خرید ناوگان اقدام کرده‌اند اما در مراحل اداری از جمله شماره‌گذاری و خدمات پشتیبانی هستند.

وی خاطر نشان کرد: رفت و آمد در مرزها نیز به صورت روان برقرار بوده و تا کنون مشکلی ایجاد نشده است.

علیزاده در خصوص هوشمندسازی جاده‌ها گفت: راه‌اندازی ۴۱ سامانه ثبت تخلفات در طول محورهای شریانی در جهت مدیریت و کنترل سرعت و رسیدگی به تخلفات برای سال جاری در دستور کار داشتیم که ۳۰ مورد آن به بهره‌برداری رسیده و ۱۱ مورد نیز تا قبل از پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی در مورد اقدامات انجام گرفته در راه‌های روستایی اظهار کرد: امسال  ۱۴۱ پروژه به طول ۷۶۵ کیلومتر برای بهسازی راه‌های روستای تعریف شده که از این میزان حدود ۲۰۰ کیلومتر بهسازی و آسفالت انجام شده و سایر پروژه‌ها نیز در دست اجراست که با توجه به شرایط جوی مدتی غیر فعال شده و به محض مساعد شدن شرایط جوی ادامه خواهد یافت.

علیزاده رقم مجموع اعتبارات ابلاغ شده برای اقدامات ذکر شده را ۵۲۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: تاکنون ۵۰ درصد از این مقدار در جهت پرداخت مطالبات پیمانکاران و اجرای پروژه‌ها تخصیص یافته است.