شناسهٔ خبر: 106267 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد:

لزوم همکاری حداکثری دستگاه‌های مسئول حوزه حمل‌ونقل با مردم در سفرهای نوروزی/ قیمت بلیت ها تا پایان فرودین‌ماه به هیچ عنوان تغییر نمی‌کند

ستاد هماهنگی برنامه های سفرهای نوروزی 1401 وزیر راه و شهرسازی بر لزوم همکاری حداکثری تمامی دستگاه‌های تابعه این وزارتخانه در حوزه حمل‌ونقل در ایام نوروز و در زمینه انجام سفرهای نوروزی مردم تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در جلسه ستاد نوروزی وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل که با حضور معاونان این حوزه انجام گرفت، اظهار کرد:‌ به دلیل اینکه طی یکی، دو سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا سفرهای نوروزی با کاهش قابل توجه روبه‌رو شده بود، اما امسال پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که سفرهای جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی، بیشتر از سال گذشته خواهد بود که بار این سفرها تقریبا به طور کامل روی دوش وزارت راه و شهرسازی است.

وی بر ضرورت سازماندهی راهداران برای انجام آسانتر و مطلوب‌تر خدمات‌دهی در سفرهای نوروزی مردم در جاده‌ها تاکید کرد و افزود: یک برخورد نامناسب یک راهدار نسبت به شهروندان می‌تواند موجب عصبانیت و خدای ناکرده سانحه رانندگی بشود که نباید اجازه داد از این دست اتفاقات رخ دهد. برخوردهای راهداران با مردم می‌بایست مهربانانه و از سر احساس مسئولیت باشد.

قاسمی بر لزوم رسیدگی به معیشت نیروهای خدومی که در ایام نوروز کار امداد و خدمت‌رسانی بر مردم را در بخش‌های مختلف حمل و نقل بر عهده خواهند داشت، تاکید کرد و گفت: باید پاداش خدمت فوق‌العاده این عزیزان در این ایام برای آنها در نظر گرفته و به آنها پرداخت شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در بخش‌های هوایی نیز که هم سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌ها درگیر سفرهای نوروزی هستند، با توجه به مشکلاتی که ما در بخش صنعت هوایی با آن درگیر هستیم، ضرورت دارد نیروهای فعال در ایام نوروز در زمینه برخورد با مردم با احساس مسئولیت و از سر دلسوزی انجام وظیفه اقدام کنند. این مسئله حتما باید به نیروها تاکید و به آنها آموزش داده شود تا مردم وقتی وارد فرودگاه می‌شوند، احساس کنند کسانی که آنجا فعالیت می‌کنند، هدفشان صرفا خدمت به آنهاست.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت فضای فرودگاه‌ها افزود: فضای فرودگاه‌ها دارای اهمیت ویژه‌ای است و مسئولان باید نسبت به نظافت و تمیزی آن توجه ویژه‌ای داشته باشند و لطافت نوروزی هم در فرودگاه‌ها پیش‌بینی شود تا مردم متوجه شوند که این تغییرات به احترام آنها انجام شده است.

قاسمی گفت: کارمندان دولت وقتی استخدام می‌شوند و پشت میز قرار می‌گیرند، فکر می‌کنند صاحب این میز هستند، در حالی که صاحب میز، مردم هستند و ما، پشت میز قرار داریم؛ اگر مردم نباشند، ما هم پشت میز نیستیم. ما خدمتگزار مردم در پشت میز هستیم. این روحیه مهمی است که همه احساس کنند مردم صاحب کشور هستند و ما خدمتگزار هستیم. باید در برابر مشکلات تحمل کرد و به مردم احترام گذاشت.

وزیر راه و شهرسازی در مورد بخش دریایی نیز گفت: با توجه به آمار بالای اعلام شده، احتمالا امسال آمار بالاتر هم خواهد رفت و لذا می‌بایست ابزار لازم تدارک دیده شده و  برای شناورهایی که امکان تردد بین قشم و بندر آفتاب در کیش را دارند، کنترل‌های لازم به لحاظ فنی و کیفیت را انجام دهند تا شناورهایی که از لحاظ فنی مشکل دارند، اجازه حرکت ندهند تا در این ایام اتفاقی نیفتد چون مردم از دریا اطلاعاتی ندارند و ما باید کنترل کنیم.

وی در ادامه نسبت به لزوم کنترل مبادی ورودی و خروجی از بنادر هم یادآور شد: سازمان بنادر و دریانوردی باید نسبت به این مسئله تمهیدات لازم را بیندیشد تا شرایط و محیط برای مسافران مطلوب باشد و اگر لازم است اقداماتی در پایانه و مبادی ورودی و خروجی انجام شود.

قاسمی  در ادامه تصریح کرد: حدود 20 میلیون مسافر از طرق مختلف زمینی، دریایی و هوایی در این ایام در حال سفر هستند و وظیفه ماست که محافظ جان آنها باشیم. با توجه به استقبال مردم از بخش ریلی ما باید نظافت و تمیزی واگن‌ها را مد نظر داشته باشیم و مسئولان حمل و نقل ریلی جلساتی را با شرکت‌های حمل و نقل ریلی برای خدمات بهتر به مردم تسکیل دهند.

قاسمی تاکید کرد:  ایام (نوروز)، اوج کار وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل است که باید توجه ویژه‌ای به ایمنی و سلامت مردم شود.

قیمت بلیت ها تا پایان فرودین‌ماه به هیچ عنوان تغییر نمی‌کند

وزیر راه و شهرسازی در مورد مسائل مطرح شده درباره نرخ بلیت قطار، اتوبوس و هواپیما هم تصریح کرد: در ایام نوروز که حجم سفر بالاست، تا پایان فرودین‌ماه قیمت‌ها را نباید به هیچ عنوان تغییر داد. لازمه این امر کنترل سامانه‌ها و مذاکره با صاحبان شرکت‌های حمل و نقلی است که در ایام نوروز قیمت‌ها تغییر نکند.

وی در ادامه گفت: تشکیل ستاد نوروزی باید از سوی وزارت راه و شهرسازی اطلاع‌رسانی شود تا مردم تخلفات و تغییر قیمت بلیت را گزارش دهند تا برخورد و اصلاح شود.

 قاسمی یادآور شد: اگر لازم بود در روزهای آخر سال و هفته آینده نیز جلسه دیگری برای بررسی مسائل و مشکلات حوزه حمل و نقل برگزار شود تا برای حل مشکلات برنامه‌ریزی صورت گیرد.

وزیر راه و شهرسازی در پایان ابراز امیدواری کرد که نوروز خوبی با همکاری تمامی نیروهای حوزه حمل و نقل ریلی، دریایی، هوایی و جاده‌ای برای مردم رقم بخورد.