شناسهٔ خبر: 106274 - سرویس جاده‌ای

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اعلام کرد:

رشد ۲۰ درصدی حجم مبادلات اقتصادی سیستان و بلوچستان نسبت به سال گذشته/ تدابیر مسئولان استان برای تسهیل سفر مسافران نوروزی/ آشکارسازی ۵۹ نقطه حادثه‌خیز

۴۶ نقطه و مقطع پر تصادف جاده ای در سیستان و بلوچستان اصلاح شد مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سیستان و بلوچستان از افزایش حجم سفرهای نوروزی ۱۴۰۱ نسبت به دو سال گذشته خبر داد.

 ایوب کرد، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در جریان تشریح عملکرد یکساله این اداره کل در سال ۱۴۰۰، گفت:‌ با هدف کاهش خرابی‌های راه‌های اصلی و فرعی و فراهم شدن شرایط مناسب برای رسیدن به مقصد به همراه تامین ایمنی تردد کاربران جاده‌ای در سال ۱۴۰۰ اقدام به روکش آسفالت ۴۰۸ کیلومتر از راه‌های اصلی تحت پوشش کردیم که ۳۱۵ کیلومتر آن روکش آسفالت حفاظتی بوده است.

وی افزود: همچنین در این مدت روکش آسفالت ۳۴ کیلومتر از محورهای فرعی و ۲۸۱ هزار متر مربع لکه‌گیری راه‌ها نیز توسط این اداره کل انجام شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان نصب علائم و تابلوهای هشدار دهنده در راه‌های ارتباطی را یکی از وظایف این اداره کل برشمرد و گفت: متاسفانه هرروزه تعداد قابل توجهی از این علائم همچون پایه مسیر نما، تابلوهای اخطاری، انتظامی و اطلاعاتی، بشکه ترافیکی، چراغ‌های چشمک زن و صفحه گاردریل به سرقت می‌رود.

شناسایی و دستگیری سارقان تابلوها و علائم در سیستان و بلوچستان

کرد ادامه داد:‌ حفظ حریم راه‌ها، نصب تابلو در مکان‌های مناسب، آشکارسازی نقاط پرتصادف و نصب سرعت گیرهای مورد نیاز به خصوص در محورهای منتهی به شهرها از مهمترین اقدامات این اداره کل در زمینه ارتقای ایمنی راه‌هاست.

وی با بیان اینکه اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان به منظور افزایش ایمنی جاده‌ها با وجود مشکلات اعتباری بر حسب وظیفه عملکردی سریعا علائم و تابلوها را جایگزین می‌کند، گفت: تیم‌های گشت این نهاد با انجام بازدیدها و نظارت‌های مستمر در طول راه‌های ارتباطی استان به ویژه جاده‌های اصلی و شناسایی مکان‌ها و مسیرهای نیازمند نصب تابلو، نسبت به نصب آن اقدام می‌کند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان همچنین از شناسایی و دستگیری سارقان تابلوها و علائم توسط مراجع قضایی خبر داد و گفت: این اداره کل علاوه بر جایگزینی علائم سرقت شده و پیگیری برخورد قانونی با همکاری مراجع قضایی، فرهنگ سازی در تمامی اقشار برای جلوگیری از این عمل مجرمانه را مورد توجه قرار داده است.

آشکارسازی ۵۹ نقطه حادثه‌خیز

کُرد خاطرنشان کرد:‌ در سال جاری ۵۹ نقطه حادثه خیز آشکارسازی شده است و چهار مقطع در حال اجرا و یک مقطع حادثه خیز در مرحله مناقصه است.

وی ضمن تشریح اقدامات اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سیستان و بلوچستان در راستای ایمن‌سازی محورهای مواصلاتی، گفت: این اداره‌کل در سال ۱۴۰۰ به منظور افزایش ایمنی عبور و مرور کاربران جاده‌ای اقدام به ایمن‌سازی ۵۰۰ کیلومتر از محورهای مواصلاتی زاهدان_ زابل، زاهدان_ خاش، زاهدان_ نصرت آباد، زاهدان_ میرجاوه، زاهدان_ سفیدآبه، خاش_ ایرانشهر و خاش سراوان کرده است.

قابلیت اقتصادی بی‌نظیر سیستان و بلوچستان در حوزه بازرگانی ملی و ترانزیت خارجی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان با اشاره به موقعیت جغرافیایی ویژه سیستان و بلوچستان به دلیل همجواری با کشورهای افغانستان و پاکستان و برخورداری از بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران، گفت: موارد ذکر شده قابلیت اقتصادی بی‌نظیری‌ در حوزه بازرگانی ملی و ترانزیت خارجی ایجاد کرده است که وجود دو پایانه مرزی (میلک و میرجاوه) موجب ایجاد موقعیت تجارت فرامرزی ممتاز برتر استانی شده است.

کُرد افزود:‌ در ۱۱ ماهه سال جاری حجم مبادلات اقتصادی اعم از صادرات، واردات و ترانزیت از پایانه‌های مرزی میلک و میرجاوه دو میلیون و ۳۷۹ هزار و ۷۷۲ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.

وی از ساخت محورهای ترانزیتی در این استان خبر داد و گفت:‌ قطعاتی از بزرگراه دشتک محور زاهدان – زابل، بزرگراه دشتک- نهبندان- زاهدان- خاش و خاش – ایرانشهر و باند دوم کمربندی زاهدان و قطعاتی نیز از بزرگراه زاهدان – میرجاوه در حال ساخت است.

ایمن‌سازی محورهای مواصلاتی سیستان و بلوچستان به منظور فراهم‌سازی سفر ایمن در نوروز

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان در خصوص اقدامات نوروزی این استان نیز گفت:‌ این اداره کل در نوروز ۱۴۰۰ به منظور ایمن‌سازی محورهای مواصلاتی حوزه استحفاظی و فراهم کردن زمینه سفر ایمن برای مسافران گرامی اجرای خط کشی ۲۰۰ کیلومتر از راه‌های تحت پوشش را در دستور کار قرار داده است.

کُرد خاطرنشان کرد:‌ همچنین اجرای ۸۰۰ متر نیوجرسی، نصب علائم و تابلوهای ایمنی و گاردریل به طول سه کیلومتر به صورت مقطعی در تمام محورها مواصلاتی در کمترین زمان ممکن در دستور کار قرار گرفت.

وی از ابلاغ دستور العمل اجرایی طرح نوروزی و اقدامات لازم برای ایمن سازی محورها به تمامی ادارات شهرستان های تابعه خبر داد و اظهار کرد: در جلسه کمیسیون مدیریت اجرایی ایمنی حمل و نقل نیز به همه دستگاه‌های مرتبط ابلاغ شد که همکاری لازم را در زمینه سفری ایمن برای هموطنان داشته باشند.

افزایش حجم سفرهای نوروزی ۱۴۰۱ نسبت به دو سال گذشته

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان با بیان اینکه سفرهای نوروزی سال ۱۴۰۱ نسبت به دو سال گذشته با حجم بیشتری صورت می‌گیرد، گفت: از این رو با شروع طرح نوروزی نسبت به استقرار ۱۸۰ دستگاه ماشین آلات و ۲۸۰ نیروی راهداری در بیش از ۱۱ هزار کیلومتر از محورهای تحت پوشش مستقر اقدام شده است.