شناسهٔ خبر: 106385 - سرویس بنادر و دریانوردی

در همایش سالانه مدیران سازمان بنادر و دریانوردی مطرح شد؛

لزوم تهیه لایروب‌ها و مکنده‌ها برای بنادر کشور/ سرمایه‌گذاری جدید در بندر شهید رجایی نیازمند ۲۴۰۰ هکتار فضای جدید/ لزوم اصلاح تعرفه بر غلات و یا ارزی شدن آن

همایش سالانه مدیران سازمان بنادر و دریانوردی با حضور وزیر راه و شهرسازی لزوم تهیه تجهیزات مهم بندری نظیر لایروب‌ها و مکنده‌ها، ضرورت اضافه شدن۲۴۰۰ هکتار دیگر به مساحت بندر شهید رجایی، لزوم اصلاح تعرفه بر غلات و یا ارزی شدن آن از مهم‌ترین مسائل مورد تاکید مدیران سازمان بنادر و دریانوردی در همایش سالیانه این سازمان بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی‌اکبر صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در همایش سالانه مدیران سازمان بنادر و دریانوردی که با حضور رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در محل این سازمان در تهران برگزار شد، با اشاره به سابقه آشنایی وزیر راه و شهرسازی با حوزه بنادر از دوران حضورش در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، به رویکردهای اصلی این سازمان در راستای اجرای سیاست‌های دولت سیزدهم و شخص وزیر راه پرداخت و ابراز امیدواری کرد بودجه این سازمان در سال ۱۴۰۱ بر همین مبنا بسته شود.

به گفته وی، ایجاد رونق اقتصادی کلان از طریق سرمایه‌گذاری در بخش بنادر، دیده شدن و در نظر گرفتن تمامی حلقه‌های زنجیره حمل و نقل دریایی، توجه به توسعه وظایف حاکمیتی در حوزه بنادر و شکل دادن به پروژه‌هایی در حوزه بنادر و دریا که نفع آن مستقیما به مردم برسد، از اهم رویکردهای سازمان بنادر و دریانوردی در سال ۱۴۰۱ خواهد بود.

لزوم تهیه تجهیزات مهم بندری نظیر لایروب‌ها و مکنده‌ها

صفایی گفت: تهیه تجهیزات مهم بندری نظیر لایروب‌ها و مکنده‌ها می‌تواند به افزایش ظرفیت و بازده بنادر کشور کمک کند و برای سال پیش رو در بخش‌های یادشده فعالیت‌های گسترده‌ای پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه رونق اقتصادی و توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه از اهداف اصلی دولت جدید است، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی جلسات متعددی را با سازمان توسعه تجارت و وزارت خارجه داشته است و همچنین دیدار و نشست‌های تخصصی با تجار و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

وی در خصوص رسیدگی سازمان بنادر به وظایف حاکمیتی خود به عنوان کشوری صاحب پرچم، ساحل و بندر، تصریح کرد: سازمان بنادر وظایفی ملی، فراملی و بین‌المللی دارد که توسعه سواحل، رسیدگی به موضوع امداد و نجات دریایی، لایروبی و تامین امنیت دریانوردی از مهمترین آنها است.

صفایی ادامه داد: سازمان بنادر در کنار رسیدگی به وظایف خود، همگام با سیاست‌های دولت، پروژه‌هایی را برای رفاه مردم در مناطق ساحلی تعریف کرده که در سال‌های اخیر برخی از آنها به مرحله اجرا رسیده است و در سال آینده نیز پروژه‌هایی نهایی خواهد شد.

ساخت بندر در ساحل مکران در صورت تخصیص زمین از سوی وزارت نفت

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه جذب سرمایه‌گذار خارجی به جدیت در سازمان بنادر پیگیری می‌شود، گفت: امیدواریم با برگزاری جلسات با سرمایه‌گذاران کشورهای علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بنادر کشور و همچنین تشکیل کارگروه‌های تخصصی، شاهد افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در سال آینده باشیم.

صفایی همچنین ابراز امیدواری کرد در صورت تخصیص زمین از سوی وزارت نفت، ساخت بندر در ساحل مکران هم در دستور کار سازمان متبوعش قرار گیرد.

در این جلسه همچنین علیرضا محمدی کرجی‌ران مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با بیان اینکه این استان ۲۲۳۷ کیلومتر ساحل، ۱۴ جزیره و ۲۱۳ سازه دریایی دارد، گفت: حدود ۸۰ درصد جابجایی کالا در کشور، در استان هرمزگان صورت می‌گیرد. همچنین ۵۵ درصد صادرات غیرنفتی کشور و ۴۱ درصد صادرات نفتی کشور و در مجموع ۴۸ درصد صادرات کشور از بندر شهید رجایی واقع در استان هرمزگان انجام می‌شود.

بندر شهید رجایی ۲۴۰۰ هکتار مساحت دارد و برای سرمایه‌گذاری‌های جدید، همین میزان فضا باید به آن افزوده شود

وی به تخلیه و بارگیری ۸۹ میلیون تن کالا در این بندر در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: این میزان ۲۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش را نشان می‌دهد. همچنین امسال حدود ۱.۷ میلیون تن TEU کانتینر در بندر شهید رجایی تخلیه و بارگیری شد که ۱۹.۶ درصد بیشتر از پارسال بوده است.

محمدی کرجی‌ران، ساخت پایانه ترمینال ۳، سکوی اسکله نفتی، ساختمان مجمع دریایی و بندرگاه خمیر و سیریک را از پروژه‌های در دست انجام اداره‌کل بنادر و دریانوردی هرمزگان اعلام کرد و با بیان اینکه بندر شهید رجایی ۲۴۰۰ هکتار مساحت دارد و در حال حاضر هیچگونه فضایی برای سرمایه‌گذاری جدید ندارد، از لزوم افزوده شدن ۲۴۰۰ هکتار دیگر به فضای این بندر سخن گفت.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، لازمه کاستن از دموراژ کشتی‌ها و تسریع در تخلیه و بارگیری کالاها مخصوصا کالاهای اساسی را استفاده از توان بخش خصوصی و افزایش نرخ تعرفه کالاها در بنادر خواند و همچنین خواستار توجه بیشتر به وپعیت معیشتی پرسنل شاغل در بنادر شد.

ضرورت اصلاح تعرفه بر غلات و یا ارزی شدن آن

در این شست همچنین عادل دریس مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، در سخنانی با اشاره به اینکه بندر امام خمینی (ره) هاب واردات غلات به کشور است و بیش از ۷۰ درصد کالاهای اساسی از طریق این بندر وارد کشور می‌شود، گفت: در سال جاری ۴۴ میلیون تن کالا در بندر امام خمینی (ره) تخلیه و بارگیری شد که ۱۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تن آن را کالاهای اساسی تشکیل می‌داد.

وی با اشاره به افزایش سکوهای ریلی در بندر امام خمینی (ره) به ۱۸ سکو، عنوان کرد: در ۱۰ سکو فقط بارگیری کالاهای اساسی انجام می‌شود که این موجب شده است امسال در بارگیری کالاهای اساسی ۱۶ درصد رشد داشته باشیم. با این حال با توجه به فشاری که روی ناوگان جاده‌ای وجود دارد، کماکان نیازمند توسعه خطوط ریلی هستیم.

لزوم رسیدگی بیشتر به وضع معیشتی پرسنل شاغل در بنادر

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان نیز از ضرورت اصلاح تعرفه بر غلات و حتی ارزی شدن آن (در صورت امکان) سخن گفت و خواستار توجه بیشتر مسئولان حوزه وزارت راه و شهرسازی به مشکلات و چالش‌های فعلی در حوزه بنادر کشور شد.

همچنین محمعلی اصل سعیدی‌پور مدیرمنطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد در گزارشی در این جلسه با اشاره به سابقه شکل‌گیری و وضعیت فعلی بندر یادشده، بر لزوم جذب نیروی انسانی متخصص (حداقل به تعداد ۱۰۰۰ نفر) در حوزه بنادر تاکید کرد و پیشنهاد رسیدگی بیشتر به وضع معیشتی پرسنل شاغل در این حوزه و حتی‌المقدور پرداخت وام ضروری به آنها را ارائه کرد.