شناسهٔ خبر: 106454 - سرویس جاده‌ای

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ و‌ نقل کشور خبر داد؛

بهره‌برداری از ۷۴ کیلومتر آزادراه در سال ۱۴۰۰/افتتاح طولانی‌ترین تونل آزادراهی خاورمیانه در ایران

آزاد راه خرم آباد اراک.jpg مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از افتتاح طولانی‌ترین تونل کشور و خاورمیانه در پروژه آزادراه خرم آباد به بروجرد طی سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خیراله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در خصوص عملکرد این شرکت در سال ۱۴۰۰ در حوزه آزادراه اظهار کرد: دو پروژه بسیار مهم آزادراهی در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسید که یکی از آن‌ها پروژه آزادراه خرم آباد به بروجرد(اراک خرم آباد) بود.

وی افزود: این پروژه بخشی از کریدور آزادراه شمال به جنوب از تهران به سمت بندر امام بوده و طولانی ترین تونل کشور و بلندترین تونل آزاد راهی خاورمیانه محسوب می‌شود.

خادمی طول این تونل را ۶.۵ کیلومتر اعلام کرد که با جاده دسترسی به حدود ۸ کیلومتر می‎رسد.

کاهش ۴۰ دقیقه‌ای فاصله خرم آباد تا بروجرد

محمود علمایی،‌ قائم مقام معاونت توسعه و ساخت آزادراه‌های شرکت ساخت نیز با اشاره به پروژه‌های آزادراهی افتتاح شده در سال ۱۴۰۰ خاطر نشان کرد: با افتتاح دو پروژه آزادراه اراک- خرم آباد و تونل آزادراه تهران-شمال،‌ مجموعا ۷۴ کیلومتر آزادراه در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسید.

علمایی با اشاره به افتتاح منطقه بروجرد تا خرم آباد از آزادراه اراک- خرم آباد، گفت: این آزادراه به طول ۶٧ کیلومتر بوده و منطقه صعب‌العبور گردنه‌هایی که در مسیر فعلی از بروجرد به خرم آباد می‌رفت،‌ حذف کرده است.

وی تاکید کرد: این پروژه فاصله خرم آباد تا بروجرد را حدود ۴۰ دقیقه کاهش داد که دستاورد مطلوبی برای مردم این منطقه داشت

علمایی افزود: سرمایه‌گذار در این بخش دولت و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا بود و این پروژه با کمک هر دو طرف سرمایه‌پذیر و سرمایه‌گذار به اتمام رسید.

کاهش ۲۵ دقیقه‌ای زمان دسترسی به شمال کشور

وی پروژه دوم سال ۱۴۰۰ را تونل ۶.۵ کیلومتری منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال دانست و افزود: این تونل از پروژه‌های بزرگ فنی و حرفه‌ای بود که شبیه آن در سطح کشور یا حتی در سطح خاورمیانه وجود نداشت.
به گفته علمایی، این تونل زمان دسترسی به شمال کشور را ۲۵ دقیقه کوتاه‌تر می‌کند.

قائم مقام معاونت توسعه و ساخت آزادراه‌های شرکت ساخت اظهار کرد: این پروژه در طراحی و اجرا تماماً توسط مهندسان ایرانی انجام شد و با همراهی بنیاد مستضعفان و وزارت راه به نتیجه رسید.
وی افزود: با افتتاح این دو پروژه مجموعا ۷۴ کیلومتر آزادراه در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسید.