شناسهٔ خبر: 106606 - سرویس بنادر و دریانوردی

گزارش نماینده ایران در سازمان بین‌المللی دریانوردی از نشست فوق‌العاده ۲ روزه آیمو؛

ضرورت ایجاد کریدور ایمن برای نجات کشتی‌های تجاری گیرافتاده در دریای سیاه

ماندانا منصوریان نماینده ایران در سازمان بین‌المللی دریانوردی نماینده ایران در سازمان بین‌المللی دریانوردی در تشریح موضوعات مورد بررسی در نشست فوق‌العاده ۲ روزه آیمو، گفت: بررسی مساله جنگ روسیه و اوکراین، امنیت و ایمنی در دریای سیاه و دریای آزوف از مهم‌ترین مواردی بود که در این جلسه مد نظر قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ماندانا منصوریان با اشاره به اینکه شورای آیمو نشست ۲ روزه فوق‌العاده‌ای را برای بررسی موضوعات روسیه و اوکراین و امنیت و ایمنی در دریای سیاه و دریای آزوف به صورت اضطراری ترتیب داد، اظهار کرد: از مهمترین مواردی که شورا مصوب کرد ایجاد یک کریدور ایمن آبی (safe blue maritime corridor) برای نجات کشتی‌های تجاری بود که در دریای سیاه گیر افتاده‌اند تا شاهد عبور ایمن دریانوردان آنها از منطقه باشیم.

وی ادامه داد: دبیرکل آیمو موظف شد تا با اولویت تام و با ارتباط ذی‌نفعان و صنایع دریانوردی ایجاد این کریدور ایمن را پیگیری کند.

نماینده ایران در سازمان بین‌المللی دریانوردی بیان کرد: توصیه به افسران کنترل و بازرسی در رابطه با نگاه سهل‌گیرانه‌تر به گواهینامه‌های کشتی‌ها و دریانوردان که به علت شرایط موجود نتوانسته‌اند گواهینامه خود را تمدید کنند، از دیگر مواردی بود که مورد تصویب قرار گرفت.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، منصوریان با اشاره به اینکه از کشورها درخواست شد تا مطمئن شوند حقوق و حق الزحمه دریانوردان حاضر در آب‌های دریای سیاه و دریای ازوف به طور کامل پرداخت می‌شود و شرایط بازگشت آنها به وطن خود نیز مهیا است، تاکید کرد: موضوع برخورد واقع‌گرایانه در خصوص کنترل و بازرسی کشتی‌ها از دیگر مواردی بود که مد نظر قرار گرفت.