شناسهٔ خبر: 106616 - سرویس ریلی

عملکرد ریلی کشور در سال جاری نشان می‌دهد؛

ظرفیت افتتاح بیش از ۵۰۰ کیلومتر مسیر ریلی به صورت سالانه/ سال ۱۴۰۰ سال درخشان ساخت و ساز ریلی

خط ریلی کارخانه عملکرد بخش ریلی کشور در حوزه زیرساخت‌های ریلی با عبور از متوسط سال‌های گذشته حاکی از آن است که در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز و تمرکز بر این حوزه، امکان بهره‌برداری بیش از ۵۰۰ کیلومتر مسیر ریلی در کشور طی مدت یک سال وجود دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره بر عملکرد درخشان شرکت ساخت در بخش توسعه زیرساخت‌های ریلی طی سال جاری خاطرنشان کرد: متوسط ریل‌گذاری کشور پیش از این حدود ۲۰۰ کیلومتر و بهره‌برداری از آن نیز ۱۷۰ کیلومتر در سال بود اما سال ۱۴۰۰ بیش از ۴۵۰ کیلومتر ریل‌گذاری آن هم با ریل تولید ملی انجام شده است.

وی افزود:‌ این عملکرد قابل قبول نشان‌گر آن است که ما می‌توانیم ریل مورد نیاز خود را در داخل کشور تولید و به مرحله مصرف برسانیم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: از سوی دیگر بهره‌برداری از ۴۵۰ کیلومتر مسیر ریلی طی یک سال، حاکی از توان اجرایی بخش ریلی کشور است و به شرط تامین اعتبار می‌توان سالانه بالای ۵۰۰ کیلومتر مسیر ریلی را به بهره‌برداری رساند.

وضعیت تکمیل پروژه‌های ریلی مهم کشور

عباس خطیبی، عضو هیأت مدیره و معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت نیز به بهره‌برداری از چند پروژه مهم ریلی در کشور اشاره کرد و افزود: علاوه بر پروژه بزرگ راه آهن یزد-اقلیم، ‌ریل‌گذاری راه آهن زاهدان- -خاش با طول ۱۵۴ کیلومتر، ‌راه آهن بستان آباد- تبریز با طول ۴۴ کیلومتر و راه آهن همدان-سنندج با طول ۱۵۲ کیلومتر و با هدف اتصال مرکز کردستان به شبکه ریلی کشور نیز به اتمام رسید.

وی ادامه داد: همچنین ریل‌گذاری ۱۲ کیلومتر از پروژه بزرگ راه آهن ۳۵ کیلومتری رشت-کاسپین نیز در سال ۱۴۰۰ تکمیل شد.

گفتنی است ایجاد تحول در حمل و نقل و توسعه خطوط ریلی از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم بوده و رستم قاسمی و زیر راه و شهرسازی نیز پیش از این از اجرای طرح ویژه تحول حمل و نقل در سال ۱۴۰۱ خبر داده بود.