شناسهٔ خبر: 106841 - سرویس مسکن و شهرسازی

در مکاتبه با استاندار و معاون وزیر نیرو انجام شد؛

ابلاغ طرح جامع منطقه نمونه گردشگری شیدا چهارمحال‌وبختیاری

برگزاری پانزدهمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استاندار استان چهارمحال و بختیاری و معاون وزیر نیرو طرح جامع منطقه نمونه گردشگری شیدا استان را ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با حیدری استاندار چهارمحال و بختیاری و جوانبخت معاون آب و آبفای وزیر نیور و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، مصوبه شورا را با موضوع طرح جامع منطقه نمونه گردشگری شیدا چهارمحال و بختیاری، ابلاغ کرد.

در متن مصوبه آمده است: شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران درجلسه مورخ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰، طرح جامع منطقه نمونه گردشگری شیدا مصوب جلسه مورخ ۴ اسفند ۱۳۸۴  هیات‌وزیران و جلسه مورخ ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان چهارمحال و بختیاری را با توجه به صورتجلسه مورخ ۲۹ دی ۱۴۰۰ کمیته فنی شماره یک مورد بررسی قرار داد و طرح مذکور را با تاکید بر تحقق موارد زیر تصویب کرد:

الف: با عنایت به کفایت عرصه و مستحدثات منطقه نمونه گردشگری شیدا، از نظر شورای‌عالی تمامی نیازهای مربوط به گردشگری متمرکز در تمام شقوق آن در قالب منطقه نمونه قابل تحقق است و با عنایت به محدودی‌های مربوط به توان اکولوژیک منطقه، احداث هرگونه مجتمع گردشگری جدید در عرصه‌های جنوبی دریاچه سد زاینده‌رود، صرفا با اخذ مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران مجاز خواهد بود. اداره کل راه و شهرسازی چهارمحال‌و‌بختیاری موظف است مراتب تخلف از این بند را حسب مورد به دبیرخانه شورایعالی منعکس کند.

ب: بنا به تایید نماینده وزارت نیرو، میزان آب تخصیص یافته به طرح‌های گردشگری این منطقه (به میزان ۱/۲ میلیون مترمکعب در سال از محل خط انتقال بن – بروجن) هیچ تناسبی با نیاز طرح نداشته و با توجه به شرایط عمومی کشور در وضعیت تنش آبی ، لازمست در اسرع وقت مورد تجدیدنظر قرار گیرد.

ج: مقرر می‌شود اسناد طرح جامع منطقه نمونه با اعمال اصلاحات به شرح زیر توسط دبیر شورایعالی ابلاغ شود:

۱- حداکثر سطح اشغال کل ابنیه سایت (اعم از فضاهای اقامتی و خدماتی) به میزان ۷/۶۸ درصد از کل سایت و حداکثرزیربنای احداثی ۱۵۸ هزار متر مربع مورد تایید است.( با تراکم ساختمانی کل ۱۶ درصد)

۲- با توجه به پیش‌بینی احداث قریب به ۱۰۵ هزارمترمربع زیربنا برای فضاهای اقامتی مقرر می شود سهم واحدهای اقامتی متمرکز(هتل ومهانسرا) از طریق کاهش سهم واحدهای اقامت مستقل (خودپذیرا ) به حداقل ۳۰درصد افزایش یابد.

۳- استفاده از مصالح طبیعی و بومی دراحداث ابنیه مورد تاکید است.

۴- با توجه به سهم نسبتا زیاد سطح معابر سواره طرح ، مقرر می‌شود سطح معابر سواره با هدف حداکثر انطباق با زمینه طبیعی طرح و استفاده از سایر گزینه‌های ممکن نظیر مسیر دوچرخه و یا پیاده، از ۳۰ به ۲۰ درصد تقلیل یابد. بدیهی است با عنایت به کارکرد منطقه تامین دسترسی سواره برای همه واحدهای اقامتی ِمستقل مدنظر نبوده و استفاده از پارکینگ‌های روباز عمومی در چند نقطه از سایت ارجح است.

۵- در انطباق با بافت و توپوگرافی منطقه و کوهستان و عدم اخلال در دید و منظر و خط آسمان زمینه طرح حداکثر ارتفاع مستحدثات طرح به ۳ طبقه کاهش یابد.

۶- طرح و نقشه تاسیسات جمع آوری و تصفیه فاضلاب و دفع پسماند مطابق ضوابط سازمان حفاظت محیط‌زیست تهیه و اجرا شود. بدیهی است صدور هرگونه پروانه بهره‌برداری منوط به رعایت تمامی الزامات زیست‌محیطی و تاییدیه سازمان مربوطه است.

۷- با عنایت به موقعیت منطقه در فرادست سد تامین کننده آب شرب کلانشهر اصفهان و سایر شهرهای منطقه، مقرر می‌شود تایید نهایی اداره کل پدافند غیرعامل استان اخذ شود.

۸- به جهت افزایش تحقق‌پذیری طرح واطمینان ازعدم انحراف آن، مقرر می‌شود با اعمال اصلاحات لازم، طرح جامع در دو فاز طراحی و اجرا شود. تبعا هرگونه اقدام و عملیات اجرایی برای فازدوم طرح، تا قبل ازتکمیل وبهره برداری فاز اول وتایید اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان امکان‌پذیر نخواهد بود. بدیهی است به منظور تحقق این امر، اعمال برخی اصلاحات جزئی درساختار شبکه معابر و نظام توزیع کاربری‌های طرح جامع ضروری خواهد بود، به نحوی که امکان اجرای فاز اول به صورت مستقل از فاز بعدی فراهم باشد. تاکید می‌شود عرصه و اعیان منطقه نمونه به هیچ وجه قابل تفکیک نخواهد بود و فضاهای اقامتی آن به عنوان تاسیسات گردشگری عمومی مختص به اقامت موقت گردشگران خواهد داشت.

در پایان مصوبه آمده است: در اجرای ماده ۴۲ آئین نامه نحوه بررسی و تصویب طرح های توسعه و عمران اسناد و مدارک طرح با اعمال اصلاحات به شرح فوق در اسرع وقت جهت طی فرآیند قانونی ابلاغ به دبیرخانه ارسال شود.