شناسهٔ خبر: 106878 - سرویس جاده‌ای

مدیرکل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خراسان رضوی:

مشهد آماده میزبانی از مسافران نوروزی/ مرز دوغارون و میرجاوه برای استقبال از زائران افغانستانی آماده شدند/ تمهیدات ویژه ناوگان حمل و نقل عمومی مشهد در نوروز

مشهد مدیرکل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خراسان رضوی از آمادگی این استان به منظور میزبانی از مسافران نوروزی خبر داد و تمیهدات ویژه این استان در استقبال از زائران را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خراسان رضوی همواره یکی از پرطرفدارترین مقاصد مسافران بوده و کلانشهر مشهد پیش از فراگیری ویروس کرونا بیشترین آمار میزبانی از مسافران نوروزی را به خود اختصاص داده بود.

اکنون با عبور از بحران کرونا و با گذشت از محدودیت‌های سفر حاصل از این ویروس، خراسان رضوی و مشهد مقدس پس از دو سال وقفه، آماده میزبانی از زائران بارگاه منور رضوی و مسافران نوروزی است.

ابراهیم نصری، مدیرکل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در این خصوص گفت: طرح نوروزی از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین ماه سال ۱۴۰۱ آغاز شده و با توجه به منفی شدن شیب کرونا مشهد مقدس میزبان زائران بسیاری خواهد بود.

وی عنوان کرد: در جلساتی که به این منظور برگزار شده است، پیش‌بینی کرده‌ایم نسبت به سال گذشته شاهد افزایش قریب به ۵۰ درصدی تعداد مسافران خواهیم بود و به نظر می‌رسد ۱۰ میلیون زائر با بهره‌گیری از انواع حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی به این شهر سفر کنند.

نصری ادامه داد: براین اساس ظرفیت سنجی کرده‌ایم و در بحث ناوگان حمل و نقل با توجه به اینکه ۱۵ درصد تردد از طریق این ناوگان انجام می‌شود، یک هزار و ۴۵۰ دستگاه اتوبوس وجود دارد و دو هزار و ۲۰۰ دستگاه مینی بوس و یک هزار و ۹۰۰ دستگاه سواری نیز موجود است.

نصری با بیان اینکه مقرر شده از شرکت‌های درون شهری و برون شهری کمک بگیریم، بیان کرد: برای سه روز پایانی سفر یعنی از ۱۳ تا ۱۶ فروردین ماه که پیک سفر را در مقایسه با تعطیلات گذشته داشتیم، پیش بینی کرده‌ایم از توان ناوگان استفاده کنیم.

وظیفه بازگشت مسافران نوروزی برعهده استان‌های مبداء

مدیرکل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خراسان رضوی با اشاره به برگشت مسافران به استان‌های خود، گفت: در این زمینه نیز با هماهنگی با استان‌هایی که بیشترین زائر را داریم، مقرر شده خود استان‌ها بازگشت مسافران را تقبل کنند و زائران را بازگردانند تا پیک تراکم در خراسان رضوی کمتر شود.

نصری با تاکید براینکه در مشهد مقدس فروش بلیت در پایانه امام رضا(ع) اینترنتی شده است و هیچ تراکم جمعیتی در این پایانه وجود نخواهد داشت، عنوان کرد: از اسفندماه پیش فروش ما آغاز شد و ۵۰ درصد از ظرفیت پیش فروش می‌شود و ۵۰ درصد باقی مانده هنگام حرکت به فروش می‌رسد تا متقاضیان دیگر نیز بتوانند از این امکانات بهره گیرند.

وی افزود: این قضیه نیز کمک می‌کند زائران عزیز با برنامه‌ریزی سفر کنند.

ناوگان حوزه حمل و نقل هیچ کمبودی نخواهد داشت

مدیرکل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خراسان رضوی با تاکید براینکه کمبودهایی که در حوزه ناوگان داریم را تامین خواهیم کرد، گفت: مسافران از این منظر هیچگونه نگرانی نداشته باشند، چراکه پیش از آغاز سفرها کمبودهای موجود تامین می‌شود.

نصری با بیان اینکه در حوزه نظارتی نیز از اوایل اسفند از ۵۱ باب مجتمع خدمات رفاهی بازدید کردیم،‌ اظهار کرد: نظارت بر ناوگان و معاینه فنی نیز در دستور کار قرار دارد و مدیران فنی شرکت‌ها ملزم هستند در این ایام به صورت مضاعف فعالیت کنند که ناوگان حمل و نقلی با ایمنی کامل تردد کند تا شاهد حوادث ناگوار و نقص فنی ناوگان در جاده نباشیم.

وی افزود: در خصص جاده‌ها علی رغم محدودیت‌های منابعی که امسال وجود داشت، حدودا از اوایل اسفندماه نظافت مبلمان جاده آغاز شد و خط کشی جاده، شست‌وشو و نصب علائم، لکه‌گیری مقطعی در جاده‌ها و آمادگی ۳۵ راهدارخانه موجود را در دستور کار قرار دادیم تا اگر زائری به واسطه مشکلات جوی و دیگر مسائل در راه ماند، در راهدارخانه‌ها اسکان یابد.

استقرار ایستگاه‌های صلواتی و گشت پلیس در مبادی ورودی شهرها

مدیرکل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه هشدار ایمنی، سرعت و به نوعی هوشیارسازی راننده انجام شده است، گفت: همچنین ایستگاه‌های صلواتی با کمک شهرداری‌ها در مبادی ورودی شهرها مهیا شده است.

نصری ادامه داد: در راستای گشت‌های پلیس راه چه با خودروهای سازمانی و چه با گشت‌های نامحسوس نیز هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است و گشت‌های فردی در دستگاه‌های حمل و نقل عمومی خصوصا اتوبوس نیز مستقر خواهند شد. در این راستا ماموران ما به صورت نامحسوس در اتوبوس حضور می‌یابند تا رفتار راننده حین سفر کنترل و هر آنچه نیاز است برای زائران مهیا شود.

مرز دوغارون و میرجاوه برای استقبال از زائران افغانستانی آماده شدند

وی با اشاره به ورود زائران افغان از مرز دوغارون، گفت: با اداره اتباع و گذرنامه نیز هماهنگی‌های لازم انجام شده است تا بتوانیم از این مرز تا مشهد مقدس زائران عزیز را خدمات دهیم؛ همچنین برای ورود زائرانی که از مرز میرجاوه و پاکستان  می‌آیند نیز هماهنگی‌های لازم با اداره کل سیستان و بلوچستان صورت گرفته و این زائران هیچ مشکلی را در استان خراسان رضوی نخواهند داشت.

لغو مرخصی‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خراسان رضوی تا پایان نوروز

نصری از لغو مرخصی‌های عوامل این اداره کل خبر داد و عنوان کرد: تمامی مرخصی‌ها نیز از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین ماه لغو شده است و تمام عوامل راهدار و حمل و نقل این استان در قالب ستادهای نوروزی تمام وقت در پایانه‌ها و محورهای مواصلاتی در خدمت زائران امام هشتم خواهند بود.

شناسایی ۱۴۷ نقطه پرتصادف در استان خراسان رضوی

وی با بیان اینکه تا کنون ۱۴۷ نقطه پرحادثه شناسایی شده است، گفت: از این تعداد ۶۰ نقطه را اصلاح کرده‌ایم و مابقی نقاط نیز آشکارسازی شدند و به عنوان اولین استان در بستر GIS این مورد را ثبت کردیم.

نصری افزود: در سال ۱۴۰۱ براساس اطلاعات داده شده دیگر نقاط بررسی می‌شوند و پرونده سال ۱۴۰۰ در این خصوص بسته شده است و منتظر نقاط جدیدی هستیم که احصاء می‌شود.

مدیرکل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خراسان رضوی، خاطرنشان کرد: ۷۱ اکیپ ثابت و سیار راهداری،‌ ۶۴۵ ناوگان سنگین، نیمه سنگین و سبک نیز به صورت شبانه روزی در محورها مستقر خواهند بود تا اگر شاهد حوادث جوی و دیگر حوادث بودیم، آمادگی لازم را داشته باشیم.