شناسهٔ خبر: 106892 - سرویس وزارتی

مصوبات دومین جلسه راهبری ستاد هماهنگی سفرهای نوروزی ۱۴۰۱ ابلاغ شد

الزام حضور مسئولان پاسخگو به مسافران در ایستگاه‌ها/ همه سازمان‌ها موظف به نظارت بر قیمت بلیت‌ها در ایام نوروز هستند

جلسه مدیران و معاونان وزارت راه و شهرسازی با رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی طی جلسه راهبری ستاد هماهنگی سفرهای نوروزی ۱۴۰۱، وظایف همه سازمان‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی برای ارائه هرچه بهتر خدمات در سفرهای نوروزی و پاسخگویی ۲۴ ساعته به مردم را تعیین کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دومین جلسه راهبری ستاد هماهنگی سفرهای نوروزی ۱۴۰۱ با حضور وزیر راه و شهرسازی و روسا و مدیران عضو ستاد در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

در این جلسه پس از ارائه مقدمه ای از سوی معاون حمل‌و‌نقل و مسئول ستاد هماهنگی سفرهای نوروزی، در خصوص کلیات اقدامات انجام شده و آمادگی‌ها برای برگزاری سفرهای نوروزی، هر یک از روسا و مدیران سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای، سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، شرکت راه آهن ج.ا، سازمان هواشناسی کشور و دفتر آمار، اطلاعات و پایش برنامه وزارت، به تفضیل گزارش اقدامات جهت آماده سازی بستر انجام سفرهای نوروزی را تشریح کردند.

در ادامه پس از طرح نکات و لزوم انجام برخی اقدامات از سوی رئیس ستاد و دستورات وزیر راه و شهرسازی با توجه به پیش‌بینی افزایش قابل توجه سفرهای نوروزی نسبت به دو سال گذشته و تاکیدات وی در خصوص مسئولیت وزارت راه و شهرسازی در برگزاری سفرها و تامین ایمنی و سلامت مردم در حین سفر، وظایف و تکالیف هر سازمان به تفکیک تعیین و مصوب شد.

بر این اساس، معاون حمل‌و‌نقل به عنوان رئیس ستاد سفرهای نوروزی موظف است ضمن کسب اطمینان از هماهنگی دستگاه‌های تابعه برای انجام سفرهای نوروزی، وضعیت و شرایط انجام سفرها را پایش و گزارش کرده و در صورت لزوم و بروز چالش، به اقتضای موضوع و درخواست سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه، هماهنگی‌های لازم با مقامات برون دستگاهی را انجام دهد.

تکالیف سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای

بر اساس مصوبات جلسه راهبری ستاد هماهنگی سفرهای نوروزی ۱۴۰۱ رئيس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای مدیریت سفرهای جاده‌ای در ایام نوروز را به عهده داشته و این سازمان موظف است ضمن نظارت بر ارائه خدمات شایسته به مسافران ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی و فراهم کردن بستر لازم برای انجام سفرهای خودروهای شخصی در جاده‌ها با لحاظ مسائل ایمنی، همکاری و هماهنگی لازم با همه دستگاه‌های همکار در انجام سفرهای جاده‌ای اعم از استانداری‌ها، نیروی انتظامی، اورژانس، هلال احمر و ... را داشته باشد.

مسئولیت‌های سازمان بنادر و دریانوردی

بر اساس مصوبات این جلسه، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی مدیریت سفرهای مسافری و گردشگری دریایی در ایام نوروز را به عهده داشته و این سازمان موظف است ضمن نظارت بر ارائه خدمات شایسته به مسافران دریایی، از تحقق شاخص‌های ایمنی در بخش‌های مختلف انجام سفرهای دریایی اطمینان حاصل کرده و همکاری و هماهنگی‌های لازم با کلیه دستگاه‌های همکار اعم از استانداری‌ها، مناطق آزاد و ... را داشته باشد.

همچنین این سازمان الزام حضور نفرات مسئول و تام‌الاختیار و جانشین آن‌ها در بنادر جهت پاسخگویی به مسافران را ابلاغ کند.

وظایف شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران

بر این اساس مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، مدیریت سفرهای ریلی در ایام نوروز را به عهده داشته و این شرکت موظف است ضمن نظارت بر ارائه خدمات شایسته به مسافران قطار، از تحقق شاخص‌های ایمنی در بخش‌های مختلف انجام سفرهای ریلی و رعایت نظم و انضباط کاری در ارائه خدمت اطمینان حاصل کرده و همکاری و هماهنگی‌های لازم با کلیه دستگاه‌های همکار اعم از استانداری‌ها، نیروی انتظامی، اورژانس، هلال احمر و ... را داشته باشد.

 همچنین این شرکت لازم است الزام حضور نفرات مسئول و تام‌الاختیار و جانشین آن‌ها در ایستگاه‌های راه آهن جهت پاسخگویی به مسافران را ابلاغ کند.

تکالیف سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌ها

بر اساس مصوبات جلسه راهبری ستاد هماهنگی سفرهای نوروزی ۱۴۰۱ رئیس سازمان هواپیمایی کشوری مدیریت سفرهای هوایی در ایام نوروز را به عهده داشته و این سازمان موظف است ضمن نظارت بر ارائه خدمات در شایسته مسافران هوایی، از تحقق شاخص‌های ایمنی در بخش‌های مختلف انجام سفرهای هوایی به ویژه عملکرد مسئولانه شرکت‌های هواپیمایی اطمینان حاصل کرده و همکاری و هماهنگی‌های لازم با کلیه دستگاه‌های همکار اعم از نیروی انتظامی، پلیس گذرنامه، سپاه و ... را داشته باشد.

همچنین این سازمان الزام حضور نفرات مسئول و تام‌الاختیار در ایستگاه‌های فرودگاهی جهت پاسخگویی به مسافران به ویژه در صورت بروز تاخیر در پروازها را به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ کند.

مدیران عامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) مدیریت و نظارت بر انجام عملیات اعزام و پذیرش مسافران در فرودگاه‌های تحت مدیریت خود را به عهده دارند.

ضرورت کاهش زمان ایستایی مسافران در گلوگاه‌ها

این شرکت‌ها باید ضمن اطمینان از بهبود فرآیندها جهت کاهش زمان ایستایی مسافران در گلوگاه‌ها، خدمات و امکانات مورد نیاز را به مسافران ارائه کرده و هماهنگی‌های لازم با کلیه دستگاه‌های همکار اعم از نیروی انتظامی، پلیس گذرنامه، سپاه، گمرک، مراقبت بهداشت مرزی و .... را داشته باشند.

همچنین این شرکت‌ها الزام حضور مدیر یا معاون هر ترمینال فرودگاهی جهت پاسخگویی به دغدغه های مسافران و همراهی مسئولانه با آن‌ها، به ویژه در صورت بروز تاخیر در پروازها را به زیر مجموعه خود ابلاغ کنند.

لزوم اطلاع‌رسانی‌ مستمر شرایط آب و هوایی توسط سازمان هواشناسی

در جلسه راهبری ستاد هماهنگی سفرهای نوروزی ۱۴۰۱ مصوب شد که رئیس سازمان هواشناسی کشور مدیریت ارسال گزارشات و اطلاع‌رسانی پیش‌بینی‌ها و هشدار های جوی با کیفیت برای کاربران در ایام نوروز را به عهده داشته و این سازمان موظف است با استفاده از ظرفیت‌های رسانه و ابزارهای ارتباطی، اطلاع‌رسانی‌های مستمر از شرایط آب و هوایی را انجام دهد.

همچنین این سازمان الزام حضور نفرات مسئول و تام الاختيار و جانشین آن‌ها در ایستگاه‌های هواشناسی را ابلاغ کند.

بر اساس مصوبات این جلسه، معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع، مسئولیت تهیه و جمع‌آوری آمار و اطلاعات روزانه سفرها بر اساس شاخص‌های مشخص شده و ارسال آن به معاونت حمل‌ونقل را به عهده دارد.

همچنین سازمان‌ها و شرکت‌های متولی شقوق چهارگانه حمل‌و‌نقل موظفند تاکیدات موکد به کلیه خدمات دهندگان (اعم از راهداران، خدمه ناوگان، کارکنان پایانه‌ها، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های راه آهن و بنادر و نمایندگان شرکت‌های حمل کننده) نسبت به پاسخگویی مسئولانه به مسافران نوروزی در هر شرایطی را ابلاغ کرده و اطمینان حاصل کنند برای ارائه خدمات در شان مردم با بهترین برخورد و رفتار توجیه شده‌اند.

در این جلسه مصوب شد که همه سازمان‌ها و شرکت‌های برای همکاران و کارکنان خود که در نوروز خدمت رسانی می‌کنند، با پاداش و قدردانی از آن‌ها تقدیر شایسته داشته باشند.

پاسخگویی ۲۴ ساعته به مردم توسط همه بخش‌ها الزامی است

طی جلسه راهبری ستاد هماهنگی سفرهای نوروزی ۱۴۰۱ بر این نکته تاکید شد که مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی ۲۴ ساعته همه بخش‌ها الزامی بوده و اعضا باید راه‌های ارتباطی مردم برای ارائه بازخورد و طرح سوالات را به صورت مکرر اطلاع‌رسانی کرده و تعامل و پاسخ‌دهی موثر و سریع داشته باشند.

بر اساس مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، کلیه شقوق حمل‌و‌نقل ملزم به فروش بلیت با استعلام از سامانه ایران من با ارسال کد ملی و تاریخ تولد متقاضیان سفر هستند.

بر اساس مصوبات جلسه راهبری ستاد هماهنگی سفرهای نوروزی ۱۴۰۱ نظارت و اقدامات لازم برای زیباسازی مناظر و محاوط و نظافت و پاکیزگی همه پایانه‌ها و ناوگان شقوق چهارگانه حمل‌و‌نقل انجام شود.

در این جلسه تاکید شد که کنترل‌های فنی مستمر در کلیه بخش‌ها جهت اطمینان از انجام سفرها بر اساس الزامات ایمنی و کیفیت صورت پذیرد و همه بخش‌ها موظف به رعایت مصوبات و پروتکل های بهداشتی ابلاغی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا هستند.

ستاد هماهنگی سفرهای نوروزی ۱۴۰۱ همه بخش‌ها را موظف کرد که آمار و اطلاعات سفرها را تا ساعت ۱۰ صبح به صورت روزانه به مرکز آمار، اطلاعات و پایش برنامه وزارت متبوع ارسال کنند.

همچنین رئیس ستاد هماهنگی سفرهای نوروزی باید پیش از شروع طرح، اطلاع‌رسانی لازم به عموم را در قالب کنفرانس خبری در خصوص آمادگی‌های حاصل شده برای برگزاری سفرها انجام دهد.

همه سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه موظف به نظارت بر قیمت بلیت‌ها هستند

در جلسه ستاد هماهنگی سفرهای نوروزی ۱۴۰۱ با اشاره به اینکه بازه زمانی سفرهای نوروزی از تاریخ ۲۵ اسفند ۱۰۰ تا ۱۵ فروردین ۱۸۰۱ خواهد بود، بر این مساله تاکید شد که همه سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه موظف هستند که بر قیمت بلیت‌ها نظارت داشته تا به هیچ وجه افزایش روی قیمت بلیت‌ها صورت نگیرد.