شناسهٔ خبر: 106933 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران:

سقف وام نوسازی مسکن در بافت فرسوده چهار شهر به ۶۰۰ میلیون تومان رسید/ پرداخت ۱۵۰ میلیون تومان وام بدون سود بانکی

محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سقف وام نوسازی مسکن در بافت فرسوده به ۶۰۰ میلیون تومان رسید و متقاضیان می‌توانند ۱۵۰ میلیون تومان از مبلغ وام خود را بدون سود بانکی دریافت کنند.

محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیرستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در گفت‌وگو با خبرنگار  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از افزایش سقف تسهیلات نوسازی مسکن در بافت فرسوده به ۶۰۰ میلیون تومان خبر داد و اعلام کرد: سقف تسهیلات نوسازی مسکن در بافت فرسوده به ۶۰۰ میلیون تومان رسیده و افراد می توانند ۱۵۰ میلیون تومان از وام خود را بدون سود بانکی دریافت کنند.  

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: مالکان مسکن، می‌توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی شرکت بازآفرینی شهری ایران و با وارد کردن کدپستی منزل مسکونی خود از واقع شدن آن در بافت فرسوده استعلام گرفته و برای دریافت تسهیلات نوسازی بافت فرسوده تا سقف ۶۰۰ میلیون تومان اقدام کنند.   

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: دریافت وام نوسازی بافت فرسوده نیازی به هیچ گونه سپرده‌گذاری بانکی ندارد. علاوه بر این مالکان می‌توانند از امتیازات دیگری مانند انشعابات رایگان آب، برق و گاز استفاده کنند. همچنین شهرداری برای مجوزهای ساخت و ساز این دسته از مالکان تخفیف‌های ویژه قائل شده است.

آئینی با یادآوری اینکه در حال حاضر تسهیلات بافت فرسوده در تهران ۴۵۰ میلیون تومان است، توضیح داد: مبلغ وام در کلانشهرها ۴۰۰ میلیون تومان و در مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون تومان و در باقی شهرها ۳۰۰ میلیون تومان است.  

پرداخت ۱۵۰ میلیون تومان از وام بافت فرسوده بدون سود بانکی

وی گفت: مبلغ نوسازی بافت فرسوده در چهار شهر مشهد، قم، شیراز و تهران و در محدوده حرم امام رضا (ع)، حرم حضرت معصومه (ع)، حرم شاهچراغ (ع) و حرم حضرت عبدالعظیم (ع) تا سقف ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است که ۱۵۰ میلیون تومان از وام کلیه متقاضیان بدون سود بانکی پرداخت می‌شود.

آئینی شرط پرداخت وام نوسازی تا سقف ۶۰۰ میلیون تومان در بافت فرسوده چهار شهر و در محدوده حرم‌ها را دریافت پروانه ساخت و مجوزهای لازم اعلام کرد و افزود: این دسته از متقاضیان همچنین باید ۱۰ درصد از نوسازی را نیز انجام داده باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره جزییات دریافت تسهیلات بافت فرسوده توضیح داد: تمام مالکان و انبوه سازانی که در محدوده بافت فرسوده، سکونت گاه های غیر رسمی و بافت تاریخی اقدام به ساخت و ساز کرده اند و مالکانی که پلاک آنها در بافت هدف قرار دارد و پروانه ساخت و ساز را دریافت کرده و پروژه آنها حداقل ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، می‌توانند با دو روش برای دریافت تسهیلات بافت فرسوده اقدام کنند.

وی ادامه داد: یکی از روش‌های دریافت وام نوسازی مسکن بافت فرسوده، این است که افراد به پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی و سامانه ثبت‌نام مسکن حمایتی مراجعه کنند و با انتخاب گزینه بافت فرسوده ثبت‌نام خود را انجام دهند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود: روش دیگر این است که افراد به صورت مستقیم به سایت شرکت بازآفرینی شهری ایران و نشانی facility.udrc.ir مراجعه کنند و آنجا فرآیند ثبت نام دریافت تسهیلات نوسازی بافت فرسوده را پشت سر بگذارند.

آیینی همچنین گفت: مجموعه تسهیلاتی که متقاضیان می‌توانند دریافت کنند، شامل چند مورد است. نخست آنکه، افراد می‌توانند با معرفی شرکت بازآفرینی شهری به صندوق کارآفرینی امید وام ودیعه برای اسکان موقت دریافت کنند. مبلغ وام ودیعه در حال حاضر ۶۰ میلیون تومان برای تهرانی‌ها و ۴۵ میلیون تومان برای ساکنان سایر شهرهاست. نرخ سود وام ودیعه این دسته از افراد ۴ درصد قرض الحسنه است و بازپرداخت وام ودیعه ۳۶ ماهه در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: وام نوسازی بافت فرسوده در شهر تهران ۴۵۰ میلیون تومان و با نرخ سود ۱۲ درصد، در سایر کلانشهرها ۴۰۰ میلیون تومان با نرخ سود ۱۱ درصد و سایر شهرها ۳۵۰ میلیون تومان با نرخ ۱۰ درصد است که در تمام این موارد ۱۵۰ میلیون تومان از مبلغ وام با نرخ سود صفر درصد پرداخت می‌شود.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار همچنین گفت: با تفاهمی که با صندوق سرمایه گذاری طرح حرم‌های مطهر و بانک مسکن داشتیم سقف تسهیلات نوسازی بافت فرسوده در چهار کلانشهر تهران، مشهد، شیراز و قم به ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است و ۱۵۰ میلیون تومان از وام با سود صفر درصد پرداخت می شود.

آیینی ادامه داد: علاوه بر این در تهران ۱۵۰ میلیون تومان دیگر از این تسهیلات و در سه شهر دیگر قم، شیراز و مشهد ۲۰۰ میلیون تومان با سود ۹ درصد است و اگر متقاضیان زیر پوشش نهادهای حمایتی باشند سود این بخش از تسهیلات ۴ درصد است.

به گفته وی، باقیمانده مبلغ وام برای سایر متقاضیان سود ۱۸ درصد دارد و در مجموع اینکه سود وام برای مالک زیر پوشش نهادهای حمایتی ۹.۱ درصد است و برای افراد غیرمشمول یا سازندگان ۱۱ درصد محاسبه می‌شود.