شناسهٔ خبر: 107241 - سرویس وزارتی

در نشست ۱۲۰ کمیسیون ایمنی راه‌های کشور مطرح شد؛

لزوم توجه به توسعه سیستم‌های هوشمند حمل و نقل/ تخصیص اعتبار پنج هزارمیلیارد تومانی برای رفع نقاط حادثه خیز/ تشویق دستگاه‌های مسئول در پنج استان با بیشترین کاهش تصادفات جاده‌ای

جلسه کمیسیون ایمنی راه ها با حضور وزیر راه شهرسازی در نشست ۱۲۰ کمیسیون ایمنی راه‌های کشور ضمن ارائه دستورات رئیس جمهور به منظور کاهش تصادفات، مباحثی همچون تخصیص اعتبار پنج هزارمیلیارد تومانی برای رفع نقاط حادثه خیز و تشویق دستگاه‌های مسئول در پنج استان با بیشترین کاهش تصادفات جاده‌ای در طرح نوروزی از سوی وزیر راه و شهرسازی مطرح شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،‌ نشست ۱۲۰ کمیسیون ایمنی راه‌های کشور، ۲۴ اسفندماه سال ۱۴۰۰ با حضور وزیر راه و شهرسازی و اعضای این کمیسیون به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

در این جلسه ضمن پیش‌بینی رشد ۳۰ درصدی سفرها در نوروز ۱۴۰۱، به ایجاد هماهنگی و یکپارچگی در ارائه خدمات به هموطنان در سفرهای نوروزی ۱۴۰۱ اشاره شد و براساس تاکید رئیس جمهور مبنی بر تلاش تمام سازمان‌ها در جهت کاهش تصادفات جاده‌ای و داشتن سفری ایمن برای هموطنان، این موضوع در دستور کار قرار گرفت.

رستم قاسمی،‌ وزیر راه و شهرسازی، با حضور در نشست ۱۲۰ کمیسیون ایمنی راه‌های کشور از تخصیص اعتبار پنج هزارمیلیارد تومانی برای رفع نقاط حادثه خیز و اقدامات راهداری در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت:‌ برای نگهداری ۲۳۰ هزار کیلومتر از جاده‌های کشور حداقل ۶۰ هزار میلیارد هزینه برآورد می‌شود که با توجه به اعتبار تخصیصی، شاهد کمبود منابع برای اقدامات لازم و موثر برای عملیات نگهداری راه‌ها هستیم.

وی افزایش ایمنی خودرو برای کاهش تصادفات را حائزاهمیت خواند و عنوان کرد: در بحث نیروی انسانی، باید با همکاری پلیس راهور و صدا و سیما نسبت به آگاه‌سازی مردم اقدام و سهم دستگاه‌ها از محل درآمدهای حاصل از ماده ۲۳ تخلفات رسیدگی به تخلفات رانندگی پرداخت شود.

قاسمی با تاکید براینکه باید توسعه و تکمیل دوربین‌های کنترل سرعت و سامانه سپهتن نیز به طور جدی پیگیری شود، اظهار کرد:‌ ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها و سایر سازمان‌ها باید به صورت منظم و موثر در شبکه راه‌ها حضور داشته باشند تا با تلاش سایر همکاران شاهد کاهش تصادفات و تلفات باشیم.

وزیر راه و شهرسازی نقش ساخت و توسعه مجتمع‌های خدماتی- رفاهی در کاهش حوادث جاده‌ای را تعیین کننده برشمرد و گفت: به منظور تکریم ارباب رجوع و ارائه خدمات شایسته به مسافران، مسئولان در راه‌ها و پایانه‌ها در ایام نوروز حضوری موثر داشته باشند و مسائل و مشکلات احتمالی آن‌ها را پاسخ دهند. در این راستا دستگاه‌های مسئول در پنج استان با بیشترین کاهش تصادفات در طرح نوروزی تشویق خواهند شد.

هدف‌گذاری کاهش جدی تصادفات توسط تمامی دستگاه‌های مسئول

همچنین در ادامه نشست مذکور، وضعیت ایمنی تردد و تصادفات رانندگی در طرح نوروزی پنج سال اخیر توسط دبیرخانه کمیسیون مطرح و به ارائه دستورات رئیس جمهور به منظور کاهش تصادفات پرداخته شد.

ضرورت توجه ویژه به نقش آفرینی مردم با تاکید بر رسیدگی با قید فوریت به حل مشکلات گزارش شده، اتخاذ و اجرای طرح‌های ابتکاری و نو در پیشگیری از تصادفات، هدف‌گذاری کاهش جدی تصادفات توسط تمامی دستگاه‌های مسئول، آشکارسازی نقاط حادثه‌خیز با اقدامات زودبازده، نصب علائم هشداردهنده و ارسال پیامک به سرنشینان خودرو‌ها در نقاط حادثه‌خیز،  پیش‌بینی و اطلاع‌رسانی تمهیدات لازم برای مقابله با اثرات بحران‌های احتمالی ناشی از شرایط جوی و طبیعی از جمله مواردی بود که بر آن تاکید شد.

همچنین توجه به توسعه خدمات رفاهی و تسهیلات شایسته بین‌راهی به هموطنان با تأکید بر در اختیار قرار دادن زیرساخت‌ها و امکانات دولتی در حد امکان، توجه به توسعه سیستم‌های هوشمند حمل و نقل با اولویت رفع نقص دوربین‌های کنترل سرعت ثابت،‌ نظارت بر ایمنی سفر ناوگان عمومی و ناوگان سنگین جاده‌ای به خصوص معاینه فنی و کنترل سامانه‌ای و افزایش نظارت در مبدأ سفر، به‌روز‌رسانی جاده‌ها (خط کشی، تابلو‌ها و علائم) و اصلاحات اولویت‌دار و زود بازده فنی و مهندسی، به کارگیری حداکثر توان امدادی و استقرار و پکپارچه‌سازی پایگاه‌های امدادی و عوامل انسانی و هدفمند کردن گشت‌های راهور، راهداری و امدادی از دیگر مواردی بود که عنوان شد.

انتهای پیام/