شناسهٔ خبر: 107364 - سرویس ریلی

مدیر کل راه آهن استان خبر داد؛

افزایش ۲ برابری مسافران ریلی قم در نوروز ۱۴۰۱/جابجایی ۸۸ هزار مسافر از طریق راه آهن قم

قطار مدیر کل راه آهن استان قم از افزایش ۲ برابری میزان جابجایی مسافران نوروزی از طریق قطار به مبدا و مقصد قم از ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۰ تا سیزدهم فروردین ماه سال جاری خبر داد.

غلامحسین دباغ مدیر کل راه آهن استان قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره میزان جابجایی مسافران از طریق راه آهن قم در تعطیلات نوروز اظهار کرد: از ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۰ تا سیزدهم فروردین ماه ۱۴۰۱ که زمان اوج سفرهای نوروزی محسوب می‌شود، حدود ۸۸ هزار نفر از طریق قطار وارد قم شده و یا از این استان خارج شده‌اند.

وی با بیان اینکه میزان جابجایی مسافران نوروزی با قطار در راه آهن قم طی این  مدت نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش یافته، افزود: این در حالی است که به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مقابله با کرونا تنها ۸۰ درصد ظرفیت قطارها مسافرگیری شده و در کوپه‌های ۴ نفره تنها ۳ نفر و در کوپه‌های ۶ نفره تنها ۵ نفر مسافر حضور داشت، در غیر این صورت رقم جابجایی مسافر از این میزان هم بیشتر می‌شد.

دباغ با اشاره به استقبال مردم از ناوگان حمل و نقل ریلی در سفرهای نوروزی، درباره تعداد قطارهای اعزامی خاطر نشان کرد: طی این مدت به طور میانگین ۴۶ تا ۵۰ رام قطار روزانه از راه آهن استان قم اعزام شده‌اند.

مدیر کل راه آهن استان قم میانگین کلی تاخیر قطارها تاکنون را ۶ دقیقه اعلام کرد و گفت: شاخص تاخیر قطارهای عبوری بین شهری ۱۰ دقیقه‌ است که موفق به کاهش مدت تاخیرها تا  ۴ دقیقه کمتر از شاخص شده‌ایم.

به گفته دباغ، تاخیر قطارها نسبت به سال گذشته که حدود ۱۳ الی ۱۷دقیقه بود نیز کاهش یافته است.

مدیر کل راه آهن استان قم با اشاره به اینکه در مقایسه آمار جابجایی مسافر در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد چشمگیری را شاهد بودیم، گفت: آمار خروجی مسافر در ۱۲ ماهه سال۱۴۰۰ ، ۹۴۵ هزار و ۷۳۵ نفر بوده که ۱۰۹ درصد و آمار ورودی مسافر در مجموع ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ نیز ۹۲۲ هزار و ۲۱۲ مسافر بوده که در این مورد نیز رشد ۱۱۰ درصدی داشته ایم.

وی ادامه داد: در سال ۹۹ در همین مدت ورودی و خروجی مسافر مجموعا ۸۸۹ هزار و ۱۸۶ نفر بوده است.

گفتنی است راه آهن قم رتبه سوم مسافری را در کشور دارد، رتبه اول جابجایی مسافر متعلق به راه آهن مشهد و رتبه دوم متعلق به راه آهن تهران است.