شناسهٔ خبر: 107396 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

در نهضت ملی مسکن دنبال شهرسازی هستیم نه فقط ساخت مسکن / پیش‌بینی اعتبار ۶۰۰۰ میلیارد تومانی برای راه‌های خراسان رضوی

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی گفت: ما به دنبال مسکن‌سازی نیستیم بلکه به دنبال شهرسازی هستیم یعنی همزمان که مسکن برای مردم می‌سازیم، شهرسازی هم انجام می‌دهیم و نیازهای مردم در یک شهر اعم از مدرسه، درمانگاه و پارک و ... را هم می‌بایست برآورده کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی پیش از ظهر امروز پنجشنبه ۱۱ فروردین‌ماه در مراسم افتتاح ۷۱۷۹ واحد نهضت ملی مسکن در شهر جدید گلبهار در استان خراسان رضوی، گفت: یکی از ماموریت‌های جدی وزارت راه و شهرسازی، ساخت مسکن در طرح نهضت ملی مسکن است. ‌

قاسمی ادامه داد: بر اساس قول رئیس جمهور محترم و قانون مصوب مجلس حدود ۴ میلیون مسکن ظرف ۴ سال باید ساخته شود که الان با گذشت ۶، ۷ ماه از عمر دولت سیزدهم در استان‌ها و شهرهای مختلف کشور شاهد شروع پروژه‌های بسیار بزرگی در نهضت ملی مسکن هستیم و  در بسیاری از استان‌ها سهم نزدیک به دو سال آنها را شروع کرده‌ایم.

وی افزود: در استان خراسان رضوی حدود ۳۷۰ تا ۳۸۰ هزار نفر برای نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند که مطابق داده‌های پالایش انجام گرفته، بخش عمده‌ای از آنها متقاضی خواهند ماند. باید فکری اساسی بکنیم که در شرایط فعلی و با قانون بسیار خوبی که تصویب شده است، مردم را صاحب خانه کنیم. خوشبختانه منابع بانکی و اعتباری بسیار خوبی برای طرح دیده شده است و دولت هم تصمیم جدی برای ساخت مسکن دارد و قبل از عید هم مجلس اعتبار خوبی را برای صندوق ملی مسکن تصویب کرد.

وزیر راه و شهرسازی از مردم خواست از فرصت باقیمانده برای ثبت نام در نهضت ملی مسکن استفاده کنند چرا که این بهترین فرصت است که اقشار مختلف جامعه بتوانند صاحب خانه شوند.

قاسمی که در مراسم افتتاح ۷۱۷۹ واحد نهضت ملی مسکن در شهر جدید گلبهار سخن می‌گفت، ابراز امیدواری کرد که به‌زودی این شهر جدید به یک شهر در حدی قابل قبول برای سکونت مردم تبدیل شود و در ادامه با مقایسه‌ای میان طرح‌های مسکن مهر و نهضت ملی مسکن، افزود: شرایط امروز ما از لحاظ کیفیت ساخت با شرایط دوران مسکن مهر قطعا متفاوت است. ضمن اینکه ما به دنبال مسکن‌سازی نیستیم بلکه به دنبال شهرسازی هستیم یعنی همزمان که مسکن برای مردم می‌سازیم، شهرسازی هم انجام می‌دهیم یعنی نیازهای مردم در یک شهر اعم از مدرسه، درمانگاه و پارک و ... را هم می‌بایست برآورده کنیم.

وی گفت: ما اگر بخواهیم ظرف ۴ سال به عدد ۴ میلیون مسکن برسیم، به این معنا نیست که هر سال یک میلیون مسکن را شروع کنیم چون معمولا ساخت خانه بیش از یک سال طول می‌کشد؛ ما باید در پارت‌های زمانی مختلف کار را شروع کنیم تا بعد از ۴ سال پایان ساخت ۴ میلیون مسکن را شاهد باشیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه یکی از موضوعات بسیار جدی در حوزه مسکن موضوع زمین است، گفت: در بودجه سال ۱۴۰۰ اعتباری معادل ۳۶۰ هزار میلیارد تومان به عنوان تسهیلات پیش‌بینی شده است. ۴۰ هزار میلیارد تومان برای ودیعه مسکن به خصوص برای واحدهای فرسوده پیش‌بینی کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه امروز عملیات اجرایی بالغ بر ۵۰ هزار واحد مسکونی را در استان خراسان رضوی شروع خواهیم کرد، عنوان کرد: این میزان کافی نیست و ما برای دو سال اول حداقل باید برای ۱۰۰ هزار واحد کار را شروع کنیم و انشاالله کار ساخت ۵۰ هزار واحد بعدی را هم شروع کنیم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین اعلام کرد: در سفر امروز رئیس جمهوری محترم غیر از بودجه سالیانه که برای راه‌های استان تعیین شده است، ۶۰۰۰ میلیارد تومان دیگر هم پیش‌بینی شده است.