شناسهٔ خبر: 107487 - سرویس مسکن و شهرسازی

رییس بخش مهندسی آتش:

آیین‌نامه آزمون و انتخاب کابل‌های مقاوم در برابر آتش برای ساختمان‌ها در همکاری با صنعت تدوین می‌شود

سعید بختیاری رییس بخش مهندسی آتش و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از تهیه دستورالعمل ‌های ارزیابی و بهسازی ساختمان‌های موجود از نظر خطرات حریق و زلزله خبر داد.

سعید بختیاری رییس بخش مهندسی آتش و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از تدوین آیین‌نامه آزمون و انتخاب کابل‌های مقاوم در برابر آتش برای ساختمان‌ها در همکاری با صنعت خبر داد.

رییس بخش مهندسی آتش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: مرکز تحقیقات برای نخستین‌بار در ایران، گواهینامه فنی کابل‌های برق مقاوم در برابر آتش را صادر می‌کند. این موضوع به ویژه برای ساختمان‌های بزرگ و با اهمیت، ساختمان‌های بلند، ساختمان‌های مهم از جمله بیمارستان‌ها و ساختمان‌های دارای مراکز داده (دیتا سنترها) و ساختمان‌هایی که فرار از حریق در آنها دشوارتر و طولانی‌تر است مورد استفاده است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: در ساختمان‌های بزرگ، بلند و ساختمان‌های مهم، عملکرد سیستم‌های اضطراری مقابله با حریق مستلزم ادامه جریان برق به این سیستم‌ها و تجهیزات است که از جمله آن می‌توان به روشنایی اضطراری، پمپ‌های شبکه‌های اطفای حریق یا سیم‌کشی شبکه خودکار کشف و اعلام حریق اشاره کرد. ممکن است برای هر یک از این سیستم‌ها بر حسب عملکرد تجهیزات و مشخصات ساختمان، مشخصات کابل و درجه مقاومت موردنیاز در برابر آتش متفاوت باشد. همچنین در این آزمون‌ها ادامه عملکرد عبور جریان برق از کابل در دمای بالای حریق، همزمان با پاشش آب و ضربه مکانیکی نیز می‌تواند ارزیابی شود.

بختیاری ادامه داد: به دلیل اهمیت موضوع آیین‌نامه آزمون و انتخاب کابل‌های مقاوم برق در برابر آتش در همکاری با صنعت و متخصصین امر در مرکز تحقیقات در حال تدوین است.

عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین اعلام کرد: در سال گذشته آیین‌نامه ارزیابی و بهسازی ساختمان‌های موجود در برابر آتش منتشر شد که به علت نیاز کشور، مورد توجه مجموعه‌های شهرداری، آتش‌‌نشانی، شورای‌شهر و وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است. همچنین طبق اطلاع، معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران در حال بررسی این آیین‌نامه به منظور اجرایی ساختن آن است.

وی افزود: بر اساس این آیین‌نامه نیاز است تا چنانچه ساختمان‌های موجود که درخواست تغییر کاربری، تعمیرات و اضافه بنا داشته باشد، با موضوع ایمنی در برابر آتش ساختمان مطابق با ضوابط این آیین‌نامه ارزیابی و در صورت لزوم بهسازی شوند. این در حالیست که همواره تغییراتی نظیر تغییر کاربری ساختمان می‌تواند خطرات مضاعفی از نظر حریق در ساختمان و خسارات ناشی از آن در پی داشته باشد و رعایت این آیین‌نامه به حل این مشکل کمک بزرگی می‌کند. از جمله می‌توان تغییر کاربری ساختمان‌های مسکونی به آموزشی یا درمانی یا انبار را نام برد که در شهرهای بزرگ نمونه‌های آن زیاد رخ می‌دهد.

وی توضیح داد: در این آیین‌نامه، همچنین روش ارزیابی و بهسازی ساختمان‌های موجود در برابر آتش برای ساختمان‌های مهم موجود مانند ساختمان‌های دولتی، بیمارستان‌ها، صنایع و نیز ساختمان‌های تجمعی یا با رفت و آمد بالا نظیر ساختمان پلاسکوی قدیم و سایر ساختمان‌های با اهمیت ارائه شده است. انتظار است تا با ابلاغ آن توسط دستگاه‌های مسئول، زمینه‌ بهسازی و مقاوم‌سازی ساختمان‌های موجود در برابر آتش فراهم شود.

بختیاری گفت: ارزیابی و بهسازی ساختمان‌های مهم موجود به صورت جدی باید توسط وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها و برای بیمارستان‌ها باید توسط وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌های مسئول، اجرایی و عملیاتی شود که این موضوعات از سوی مرکز و با هماهنگی با نهادهای مسئول در دست پیگیری است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: این موضوع در قانون مدیریت بحران نیز مورد تاکید قرار گرفته است و ساختمان‌های مهم و بخصوص بیمارستان‌های موجود باید هم از لحاظ سازه و زلزله و هم از نظر ایمنی در برابر آتش ارزیابی و بهسازی شوند که برای هر دو موضوع هم سازه و زلزله و هم حریق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی دستورالعمل‌های مورد نیاز را تهیه و منتشر کرده است که باید در سال جاری اجرایی و عملیاتی شود.