شناسهٔ خبر: 107504 - سرویس ریلی

از سوی مدیر عامل شرکت راه آهن عنوان شد؛

ضرورت فعال سازی کریدور ریلی چین به اروپا/رشد ترانزیت ریلی از مرز سرخس

بازدید مدیر عامل شرکت راه آهن طی بازدید رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی از راه آهن بین‌‌المللی سرخس بر فعال کردن کریدور ریلی چین به اروپا از مسیر ایران به عنوان یک فرصت طلایی تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید میعاد صالحی مدیرعامل شرکت راه آهن اظهار کرد: روزانه ۱۷ رام قطار از کشور چین از طریق کریدور روسیه به اروپا می رفت که با توجه به اتفاقات اخیر و جنگ اوکراین، این مسیر غیر فعال شده و اکنون فرصت مناسبی است تا تمهیداتی اندیشیده شود و این بار ترانزیتی را از مسیر کریدورهای ریلی ایران از چین به اروپا حمل کنیم.

مدیرعامل شرکت راه آهن یادآور شد: با توجه به حمایت های رییس جمهور محترم و وزیر محترم راه و شهرسازی و اهمیت توسعه حمل و نقل ریلی در دولت سیزدهم، شرکت راه آهن در سال گذشته موفق شد رکورد یکصد ساله تاریخ ترانزیت ریلی را با عبور از یک میلیون و نهصد هزار تن بشکند. شرکت راه آهن طی پنج ماه گذشته سعی کرده با رفع گلوگاه ها و توسعه روابط خود با کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان به این مهم دست یابد.

صالحی افزود: حجم ترانزیت از مرز سرخس در سال گذشته رشد چشمگیری داشته است به گونه ای که میزان ترانزیت از این منطقه به تنهایی از رکورد ترانزیت سال های قبل کل کریدورهای ریلی کشور بیشتر بوده و این عدد نردیک به یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن است.

وی با اشاره به کریدورهای ریلی کشور گفت: یک کریدور به سمت بندرعباس می رود که فعال است. کریدور دیگر به سمت ترکیه می رود که با توجه به اتفاقات اخیر، فرصت مناسبی است که جایگزین مسیر روسیه شود.

مدیرعامل راه آهن از مسیر شلمچه- بصره و مسیر چابهار به عنوان دیگر کریدورهای ریلی کشور نام برد و گفت: امیدواریم با اتصال باقی مانده مسیر شلمچه- بصره به زودی شاهد قطار تهران- کربلا باشیم. همچنین با تامین اعتبارات لازم در گام اول مسیر زاهدان- چابهار و در گام بعدی یونسی به زاهدان متصل خواهد شد.

به گفته مدیرعامل راه آهن، در میان مدت با احداث مسیر زاهدان- چابهار و در بلند مدت مسیر یونسی- زاهدان می توان رکورد ترانزیت ریلی کشور را تا دو برابر افزایش داد و اگر منابع مالی تزریق شود می توان عقب ماندگی های تاریخی را جبران کرد.

صالحی با اشاره به عدم توجه به حمل و نقل ریلی در سال های گذشته گفت: متاسفانه در سال های پایانی دولت قبل سرمایه گذاری مناسبی در حوزه ریلی به خصوص تامین و تعمیر لکوموتیو صورت نگرفت و یکی از دلایل پایین بودن سرعت بازرگانی در راه آهن همین موضوع است که امیدواریم با تزریق منابع مالی سرعت سیر قطارها افزایش یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: با تزریق منابع مالی در کوتاه مدت می توانیم با تعمیر و بازسازی لکوموتیوهای موجود و در میان مدت با خرید لکوموتیو نو، حجم جابجایی بار و مسافر را به سرعت افزایش دهیم.

صالحی ضمن تشریح عملکرد حوزه ریلی در بخش مسافری گفت: خدا را شکر طی پنج ماه گذشته شرکت راه آهن توانسته است عملکرد خوبی را از خود به جا بگذارد.
مدیر عامل راه آهن یادآور شد: در سال ۱۳۹۹ حدود هفت میلیون مسافر بین شهری با قطار جابه جا شدند که این رقم در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۱۵ میلیون نفر افزایش یافت، یعنی شاهد رشدی بیش از دو برابر بودیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: همچنین آمار کل مسافری از حدود یازده میلیون نفر در سال ۱۳۹۹ به بیش از ۲۰ میلیون نفر در سال ۱۴۰۰ رسید که البته طی این مدت کرونا نیز کاهش یافت و ما توانستیم به این مهم دست یابیم. همچنین تعداد سفرها با مبداء یا مقصد مشهد مقدس در سال ۱۴۰۰، نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر رشد داشته و از مرز ده میلیون و پانصد هزار نفر عبور کرد.

به گزارش روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، همچنین با توجه به تلاشهای صورت گرفته، تعداد سفرهای ریلی از ابتدای ایام پیک نوروزی تا روز دهم فروردین با ۵۳ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به بیش از یک میلیون و هفتاد هزار نفر رسیده است و این درحالیست که متوسط تاخیر از مبدا قطارهای نوروزی به ۱۷ ثانیه کاهش پیدا کرده است.