شناسهٔ خبر: 107512 - سرویس بنادر و دریانوردی

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان خبر داد؛

بازدید بیش از ۷۷ هزار نفر از جاذبه‌های گردشگری دریایی گیلان در نوروز/ صد درصد سواحل استان گیلان آزادسازی شد

گردشگری دریایی مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با اعلام اینکه جاذبه‌های گردشگری دریایی این استان در نوروز امسال پذیرای بیش از ۷۷ هزار بازدیدکننده بودند، درباره میزان آزادسازی سواحل در استان گیلان هم گفت: تقریبا ۱۰۰ درصد سواحلی که در اختیار دستگاه‌های دولتی بودند، آزادسازی شدند.

حمیدرضا آبایی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به اینکه سواحل حدودا ۳۰۰ کیلومتری استان گیلان در نوروز امسال و با توجه به آزادسازی حریم سواحل که متعاقب دستور رئیس جمهوری انجام شد، به محل مناسبی برای استفاده عموم مردم تبدیل شد، گفت: این مسئله باعث شد که گردشگران دریایی، امسال از موهبت دریا بیشتر استفاده کنند.

وی با بیان اینکه اقداماتی که سازمان بنادر و دریانوردی انجام داد، در راستای ایفای نقش حاکمیتی آن برای ایجاد ایمنی گردشگران دریایی بوده است، افزود: ما ابتدا دستورالعملی را برای ایجاد ایمنی گردشگری دریایی نوشتیم و آن را به امضای استاندار رساندیم و به همه دستگاه‌ها هم ابلاغ کردیم. بر اساس این دستورالعمل تمامی قایق‌هایی که در سطح استان مبادرت به جذب گردشگران می‌کردند، با استفاده از دستگاه لیزری و حک شماره روی بدنه، ثبت و شناسنامه‌دار شدند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به استقرار همیاران ناجی در تمامی سواحل استان، گفت: با استفاده از این همیاران ناجی هر گونه شناوری را که قصد تردد با گردشگر داشت، الزامات قانونی و رعایت ایمنی را به آنها تذکر دادیم.

آبایی ادامه داد: با توجه به اقداماتی که در خصوص گردشگر دریایی می‌بایست انجام می‌شد، خوشبختانه همکاری خوبی بین بخشداران و شهرداران شهرهای ساحلی در این زمینه صورت گرفت و نظارت و هماهنگی خوبی توسط دریابانی برای اجرای این موارد داشتیم. ما هم در بندر آستارا، هم بندر انزلی و هم در بندر چمخاله، ایستگاه‌های ثابتی را برای نجات دریایی ایجاد کردیم و علاوه بر همیاران ناجی، ناجیان خودمان و سیستم‌های تجسس و نجات خودمان را به طور کامل فعال کردیم.

وی گفت: در تعطیلات نوروز و تا ۱۴ فروردین‌ماه، جاذبه‌های گردشگری دریایی و سواحل استان گیلان پذیرای بیش از ۷۷ هزار بازدیدکننده بودند و تمامی تذکرات لازم در خصوص پوشیدن جلیقه نجات، نحوه سوار و پیاده شدن از قایق‌های مسافری، به نیروهای فعال در زمینه ارائه خدمات مسافری و تفریحی داده شد و خوشبختانه هیچگونه سانحه دریایی گزارش نشد و در صورت بروز سوانح جزئی نیز همکاران ما سریعا به محل اعزام می‌شدند.

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان، تنها حادثه‌ای که رخ داد، شب گذشته بود که در آن یک فروند قایق صیادی حامل دو صیاد از مناطق روستایی لاهیجان به دلیل تمام شدن بنزین در سواحل کیاشهر دچار سرگردانی شده بودند که بلافاصله با اعزام تیم جستجو و نجات دریایی، نجات یافتند و در سلامت کامل به آغوش خانواده بازگشتند.

آبایی در عین حال نبود مکان‌هایی مشخص برای اجرای طرح‌های سالم‌سازی را از مشکلات خدمات رسانی به گردشگران سواحل استان گیلان خواند و اضافه کرد: این مسئله موجب شد که در برخی مناطق قایق‌های غیرمجازی و عمدتا صیادی را مشاهده کنیم که مبادرت به حمل گردشگر می‌کردند که البته تذکرات لازم به این افراد داده شد.

آبایی در خصوص آزادسازی سواحل استان هم گفت: در استان گیلان با حمایت‌ها و اقدامات موثر استاندار و حضور وی در همه صحنه‌های آزادسازی، تقریبا ۱۰۰ درصد سواحلی که در اختیار دستگاه‌های دولتی بودند، آزادسازی شدند.