شناسهٔ خبر: 107520 - سرویس ریلی

جزئیات سفرهای نوروز ۱۴۰۱ اعلام شد

رشد ۴۷ درصدی سفرهای نوروزی از طریق ناوگان ریلی/استان خوزستان بیشترین تردد نوروزی را ثبت کرد

نشست خبری عملکرد نوروزی ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به افزایش سفرهای نوروزی در سال جاری از رشد ۴۷ درصدی سفرهای ریلی و افزایش ۴۱ درصدی سفرهای جاده‌ای با وسائط نقلیه شخصی از ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۰ تا ۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۱ خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری عملکرد ستاد هماهنگی خدمات سفرهای نوروزی که امروز در میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد جابجایی‌ها از طریق جاده انجام می‌شود، گفت: برای نوروز ۱۴۰۱ تعداد ۱۴ هزار و ۴۰۰ اتوبوس، ۲۴ هزار و ۳۰۰ مینی بوس و ۳۰ هزار سواری برای حمل و نقل جاده ای در نظر گرفته شده بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: از تاریخ ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۱ تعداد مسافران جاده ای ۵ میلیون و ۴۳۸ هزار و ۲۳ نفر بود که نسبت به نوروز سال گذشته ۱۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی تعداد مسافران از طریق ناوگان حمل و نقل ریلی در این تاریخ را یک میلیون و ۲۸۳ هزار و ۴۸ نفر اعلام کرد و گفت: این تعداد نسبت به سال گذشته رشد ۴۷ درصدی را ثبت کرده است.

افندی زاده تعداد مسافران سفرهای داخلی و خارجی هوایی را ۲ میلیون و ۱۹۵ هزار و ۱۶۶ نفر اعلام کرد که نسبت به سال گذشته ۵۴ درصد رشد داشته است.

وی افزود: در این میان از فرودگاه امام خمینی(ره) با بیشترین تعداد پرواز بین‌المللی، ۴۱۳ هزار و ۲۲ نفر مسافر جابجا شده که نسبت به مدت مشابه سال گدشته ۲۵۴ درصد رشد داشته است.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: از طریق حمل و نقل دریایی ۵ میلیون و ۸۴۸ هزار و ۳۴ نفر جابجا شدند که ۱۳ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشت.

افندی زاده با بیان اينکه بیشترین تردد نوروزی از جاده‌های کشور در تاریخ ۲۸ اسفند ماه ۱۴۰۰ رخ داده، گفت: در حوزه سفرهای شخصی جاده‌ای طی ایام نوروز، ۵۲ میلیون و ۷۷۱ هزار و ۷۴۸ تردد بین استان‌ها طی این مدت انجام شد که نسبت به نوروز سال گذشته ۴۱ درصد رشد داشت‌.

وی افزود: همچنین در سفرهای بین استانی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار وسیله نقلیه جابه جا شدند.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی استان‌ها دارای بیشترین تردد در سفرهای نوروزی ۱۴۰۱ را خوزستان با ۱۶۷ درصد، بوشهر با ۱۰۹ درصد، اصفهان با ۷۸ درصد، خراسان رضوی با ۷۳ درصد، هرمزگان با ۷۱ درصد و تهران و البرز با ۴۹ درصد رشد تردد نسبت به نوروز سال گذشته اعلام کرد و گفت: آزادراه‌ها و محورهای شمالی و جنوبی بیشترین تردد را در نوروز ۱۴۰۱ ثبت کردند.

افندی زاده با اشاره به اینکه بیشترین تلفات سفرها در حمل و نقل جاده‌ای رخ داده، گفت: آمارهای دقيق‌تر از طریق پزشکی قانونی اعلام می‌شود اما آمار تلفات در صحنه اعلام شده به طور کلی کاهشی بوده است.

افندی زاده در ادامه این نشست میزان تردد از مرزهای زمینی کشور در ایام نوروز را اعلام کرد و گفت: مرز بازرگان ۸۹ هزار و ۴۹۰ نفر تردد مسافر، بالاترین میزان تردد در مرزهای زمینی کشور را ثبت کرده است.

وی افزود: ۷۷ هزار و ۹۹۹ نفر مسافر نیز از مرز رازی(ترکیه) در ایام نوروز تردد کرده‌اند.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی میزان تردد مسافر از مرز دوغارون (افغانستان) را نیز ۷۲ هزار و ۲۸۲ نفر طی ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۰ تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ اعلام کرد.