شناسهٔ خبر: 10753 - سرویس مسکن و شهرسازی

رئیس کمیسیون عمران مجلس در نشست ستاد ملی بازآفرینی:

سه مشکل عمده مناطق حاشیه‌ای کلانشهرها/ اتفاقات خوبی برای ساماندهی محله‌های هدف بازآفرينی رخ داده است

مهدی هاشمی نماینده مردم تهران در مجلس، در نشست ستاد ملی بازآفرینی گفت: «ناپایداری»، «نفوذناپذیری» و «ریزدانگی» سه مشکل عمده مناطق حاشیه‌ای کلانشهرهاست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیدمهدی هاشمی در سومین نشست «ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف احیا، بهسازی و نوسازی شهری» که امروز سه‌شنبه ۲۷ مرداد با موضوع بررسی مشکلات سکونتگاه‌های غیر رسمی استان فارس در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، با بیان اینکه دستور کار اعضای ستاد ملی بازآفرینی شهری، رسیدگی به مشکلات مناطق شهری و پایدارسازی احیا و بازآفرینی سکونتگاه‌های غیر رسمی است، گفت: در حال حاضر اتفاقات خوبی در مناطق حاشیه‌ای رخ داده است؛‌ همچنین تلاش‌هایی که برای ساماندهی محله‌های هدف بازآفرینی صورت گرفته، جالب توجه است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید برنامه‌های ساماندهی سکونتگاه‌های غیر رسمی به اهالی خود محله‌ها واگذار شود، ادامه داد: از دیگر اتفاقات خوب در این راه، محله‌محور بودن برنامه‌های ساماندهی محلات هدف احیا و بهسازی شهری است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه باید وظایف خانه‌های محله، دفاتر تسهیل‌گر بهسازی، مساجد و حسینیه‌های محله‌های هدف، دستگاه‌های خدماتی و امدادی و ... در خصوص اجرای برنامه‌های بازآفرینی شهری به تفکیک مشخص شود، افزود: یکی از مشکلات سکونتگاه‌های غیر رسمی بررسی مشکلات روستاهایی است که به دلیل گستردگی به کلانشهرها متصل شده‌اند؛ ‌در حالی که به نظر من باید اولویت ستاد ملی بازآفرینی، رسیدگی به مشکلات مناطق شهری باشد و سپس به مناطق روستایی رسیدگی شود.

وی سه مشکل عمده مناطق حاشیه‌ای کلانشهرها و دیگر شهرهای ایران را «ناپایداری»، «نفوذناپذیری» و «ریزدانگی» عنوان و خاطرنشان کرد: یکی از راه‌حل‌های برطرف کردن این مشکلات اجرای طرح‌های تفصیلی، جامع و تجمیع ریزدانه‌ها به صورت همزمان با یکدیگر است تا هزینه‌های اجرای طرح‌های ساماندهی شهری کمتر شود.

نماینده قوه مقننه در ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری پیشنهاد داد: بهتر است سالانه آن دسته از شهرداران، اعضای شورای شهرها و شورایاران و همچنین اعضای خانه‌های محله که توانستند قدم مؤثری در کاهش مساحت سکونتگاه‌های غیر رسمی و بهسازی پایدار شهری بردارند انتخاب و تشویق شوند تا این موضوع به یک مسابقه میان شهرداران و ملاک موفقیت یا عدم موفقیت آنها در طول دوران مدیریت شهری‌شان تبدیل شود./