شناسهٔ خبر: 107987 - سرویس ریلی

سرپرست مجری راه آهن میانه- اردبیل خبر داد:

پیش‌بینی ظرفیت حمل ۴ میلیون تن بار از طریق راه آهن میانه- اردبیل/ راه‌آهن میانه- اردبیل امسال به بهره‌برداری می‌رسد

سفر وزیر راه و شهرسازی به استان اردبیل و آغاز عملیات ریل گذاری راه آهن میانه - اردبیل سرپرست مجری راه آهن میانه- اردبیل از حمل ۲.۵ میلیون تن بار از طریق این راه‌آهن در سال اول بهره‌برداری خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود این میزان بار در سال بیستم بهره برداری به ۴ میلیون تن برسد.

علی كاظمی سرپرست مجری راه آهن میانه- اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره مشخصات فنی راه آهن میانه- اردبیل خاطرنشان کرد: طول این خط آهن ۱۷۵ کیلومتر بوده و در ۱۱ قطعه در حال اجراست.

وی افزود: راه آهن میانه- اردبیل از ایستگاه زاویه واقع در شهرستان میانه استان آذربایجان شرقی آغاز می‌شود و با عبور از منطقه کوهستانی به ایستگاه اردبیل می‌رسد.

سرپرست مجری راه آهن میانه- اردبیل توضیح داد: به لحاظ شرایط توپوگرافی، ۳۵ درصد این پروژه در منطقه کوهستانی و سخت‌گذر، ۴۵ درصد در تپه ماهور و ۲۰ درصد در منطقه هموار واقع شده است.

به گفته کاظمی این محور با مشارکت ۱۱ شرکت پیمانکاری و نظارت ۶ شرکت مهندسان مشاور در حال اجراست.

سرپرست مجری راه آهن میانه- اردبیل اظهار کرد: عملیات احداث این خط آهن از سال ۸۴ شروع شده و تا کنون در بخش زیرسازی حدود ۹۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و پیشرفت کلی طرح نیز به ۸۳ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: تا کنون حدود ۱۰۱ کیلومتر از محور ریل‌گذاری شده و سایر قسمت‌ها نیز در دست تکمیل است که به طور ۱۰۰ در صدی از ریل ملی استفاده شده است.

کاظمی گفت: راه آهن اردبیل با توجه به اینکه از منطقه کوهستانی عبور می‌کند دارای حدود ۶۲ دستگاه تونل به طول ۲۴ هزار متر بوده و ۵ کیلومتر نیز پل دره ای بزرگ دارد.

به گفته سرپرست مجری راه آهن میانه- اردبیل این خط ریلی دارای ۴ کیلومتر پل تیپ آب‌رو بوده و ۲۳ دستگاه گالری به طول ۵.۵ کیلومتر دارد.

کاظمی حجم کلی عملیات خاکی این محور را ۳۵ میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: راه آهن میانه- اردبیل دارای ۸ ایستگاه شامل ۲ ایستگاه تشکیلاتی مسافری به نام های سبز و اردبیل ، ۳ ایستگاه مسافری درجه دو بنام‌های فیروزآباد، گنجگاه و مهماندوست و ۳ ایستگاه بین راهی می‌شود.

جابجایی مسافر از طریق این خط ریلی به ۱.۵ میلیون نفر می‌رسد

سرپرست مجری راه آهن میانه- اردبیل درباره ترافیک این خط ریلی اظهار کرد: پیش‌بینی شده در سال اول بهره‌برداری ۲.۵ میلیون تن بار و ۶۰۰ هزار نفر مسافر جابجا شود.

وی ادامه داد: پیش‌بینی‌ها برای سال بیستم بهره برداری از این خط ریلی نیز حاکی از حمل ۴ میلیون تن بار و جابجایی ۱.۵ میلیون نفر مسافر است.

کاظمی درباره زمان افتتاح این خط ریلی گفت: هدفگذاری ما بهره‌برداری از راه آهن میانه- اردبیل در سال جاری به شرط تامین منابع مالی مورد نیاز است.

گفتنی است حمل و نقل ریلی به واسطه حجم و میزان جابجایی بار و مسافر، صرفه جویی در مصرف سوخت و زمین مورد نیاز برای احداث از بهترین زیرساخت‌های عمرانی به شمار می‌رود و اردبیل نیز به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی از سرچشمه‌های بار محسوب شده و به واسطه مرزی بودن نیز از لحاظ ترانزیت کالا و مسافر در کریدور شمال جنوب حائز اهمیت است.