شناسهٔ خبر: 108105 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران به لرستان سفر کرد؛

بازدید از محلات و پروژه‌های بازآفرینی شهری بروجرد و خرم‌آباد/ بهسازی معابر محلات هدف بازآفرینی طی یک برنامه ۳ساله

بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: معابر موجود در سکونتگاه‌های غیررسمی بروجرد از شرایط مطلوبی برخوردار نبوده و به همین منظور با همت شهرداری و طی یک برنامه ۳ سه ساله معابر را بهسازی خواهیم کرد تا شرایط بهتری برای ساکنان این سکونتگاه‌ها فراهم شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت بازآفرینی شهری ایران،محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی دیروز چهارشنبه برای بازدید میدانی از محلات و  پروژه‌های بازآفرینی شهری لرستان به این استان سفر کرد.

آئینی در این سفر از  محلات علی‌آباد و محله اسلام‌آباد شمالی بروجرد و نیز از محله کرگانه شهر خرم آباد بازدید کرد و در جلسه ستاد بازآفرینی شهری شهرستان بروجرد حضور یافت.

معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش پایانی سفر به گفت و گو با خبرنگاران پرداخت و  گفت: شهرستان بروجرد بیشترین محدوده بافت تاریخی ، سکونتگاه غیررسمی و بافت فرسوده شهری نسبت به سایر شهرهای استان را دارد که حدود یک سوم بافت های مصوب را شامل می شود بنابراین نیازمند توجه بیشتری است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با مثبت ارزیابی کردن اقداماتی که در گذشته در حوزه بازآفرینی شهرستان بروجرد صورت پذیرفته است اظهار کرد: اکنون نیز به منظور افزایش خدمات مورد نیاز این محلات از جمله خدمات روبنایی و زیربنایی در ستاد بازآفرینی شهرستان تصمیمات مورد نیاز در قالب اقدام مشترک  با رعایت نکاتی که در  جلسه امروز مطرح شد و هدایت منابع و ظرفيت های موجود در قانون بودجه سال جاری اتخاذ  خواهد شد.

وی ادامه داد: از این پس ستاد بازآفرینی شهری پایدار شهرستان بروجرد هر ماه باید برگزار شود، این ستاد وظیفه دارد برنامه و پروژه های بازآفرینی شهرستان را مشخص  کند و  بصورت ماهیانه مصوبات ستاد را پیگیری کند.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با بیان این که وظایف و سهم تمامی دستگاه‌ها و نهادهای عضو ستاد بازآفرینی پایدار شهرستان باید مشخص شود، گفت: تمامی دستگاه‌ها و سازمان های عضو ستاد بازافرینی شهری پایدار موظف هستند که حداقل ۳۰ درصد از اعتبارات خودشان را برای تامین خدمات و نیازمندی‌های محلات هدف بازآفرینی شهری شامل ( بافت‌های فرسوده – سکونتگاه‌های غیررسمی – بافت تاریخی ) اختصاص دهند.

وی با اشاره به بهسازی معابر شهر بروجرد، اظهار کرد: متاسفانه معابر موجود در سکونتگاه‌های غیررسمی از شرایط مطلوبی برخوردار نبوده و اکثر معابر خاکی هستند، به همین منظور با همت شهرداری و طی یک برنامه ۳ سه ساله معابر را بهسازی خواهیم کرد تا شرایط بهتری برای ساکنان این سکونتگاه‌ها فراهم شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه امامزاده جعفر (ع) تصریح کرد: این پروژه یکی از پروژه‌های فرهنگی و مناسب شهر بروجرد به شمار می‌رود و تلاش بر این است تا پس از تهیه و تصویب طرح ساماندهی هر چه سریع‌تر این محوطه ساماندهی شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان این که در بروجرد حدود ۱۴ هزار بنای ناپایدار وجود دارد، گفت: از شهروندان استان می‌خواهم  ما را در نوسازی این ساختمان‌ها یاری کنند تا هرچه زودتر ساختمان‌ها مقاوم و پایدار شوند و کیفیت زندگی شهروندان افزایش یابد.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار همچنین از توسعه گران  و کلیه سازندگان خواست تا شهروندان و شهرداری را در این امر یاری کنند تا امر نوسازی شتاب بیشتری بگیرد.

 آئینی افزود:علاوه بر وام ۳۵۰ میلیون تومانی نوسازی ؛ اکنون ۴۵ میلیون تومان وام ودیعه اسکان موقت نیز برای دوران جابحایی با سود ۴ درصدی در اختیار مالکان و سازندگان واحدهای فرسوده قرار می‌گیرد که فرصت مناسبی برای مالکان به شمار می‌رود.

رئیس هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به این که طی دو ماه گذشته ۱۵ هزار واحد در حال نوسازی برای دریافت تسهیلات نوسازی به بانک عامل معرفی شده است، عنوان کرد: در بروجرد این تعداد بسیار اندک بوده این در حالی است که در شهر بروجرد میزان تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومان است که ۱۵۰ میلیون تومان آن با سود صفر درصد در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

به گفته آئینی شهرداری همکاری خوبی در این زمینه دارد و در این جلسه اعلام كردند پروانه ساخت در کمترین زمان ممکن یعنی یک هفته  صادر خواهند کرد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان این که  بیش از ۲ هزار هکتار بافت فرسوده و سکونتگاه غیررسمی در استان وجود دارد تاکید کرد: از شهروندان و سازندگان می خواهم از این فرصت مناسب استفاده کنند تا امر نوسازی سرعت بیشتری گیرد، امیدوارم استان لرستان بتواند سهم قابل توجهی از نوسازی بافت‌های فرسوده کشور را به خود اختصاص دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که در بودجه امسال ظرفیت‌های خوبی برای نوسازی بافت‌های فرسوده و محرومیت زدایی از مناطق هدف بازآفرینی در نظر گرفته شده است، توضیح داد: جزء۶ تبصره ۱۰ قانون بودجه و بند « د» تبصره ۱۱  به عنوان  ظرفیت خوبی برای محلات هدف بازآفرینی شهر به شمار می‌رود.