شناسهٔ خبر: 108510 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد؛

ثبت نام بیش از ۵۶ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن/ تکمیل طرح نهضت ملی مسکن استان منوط به تهیه زمین در یاسوج و سی‌سخت/ آماده سازی زمین برای ۸۸۱۱ متقاضی

نهضت مسکن- کهگیلویه وبویراحمد مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر وجود مشکل زمین در برخی از شهرهای این استان از ثبت نام بیش از ۵۶ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن خبر داد.

پژمان نیک اقبالی، مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص میزان ثبت نامی‌های طرح نهضت ملی مسکن در این استان گفت: ۵۶ هزار و ۱۸۹ نفر ثبت نامی در این استان به ثبت رسیده و بیشترین استقبال‌ها از لحاظ تعداد نام‌نویسی نسبت به جمعیت در کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه پالایش ثبت نام کنندگان با سرعت انجام شده است و بیشترین استقبال در مرکز استان بود، عنوان کرد: از میزان مذکور حدود ۲۵ هزار و ۷۲۸ نفر در شهر یاسوج ثبت نام کردند که بیش از ۵۰ درصد ثبت نام کنندگان را رقم زده‌اند.

نیک‌اقبالی با تاکید بر وجود مشکل زمین در برخی از شهرهای این استان اظهار کرد: متاسفانه مشکل زمین در این شهر حل نشده است و امکان تهیه زمین نیز وجود ندارد، از تعداد ۵۶ هزار نفر، حدود ۱۴ هزار و ۸۰۵ نفر در انتظار بررسی هستند و بقیه بررسی شدند و حدود دو هزار و ۹۶۷ نفر انصراف دادند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: ۲۹ هزار و ۶۳۷ نفر رد درخواست شدند، چراکه واجد شرایط نبودند و تاکنون استعلام فرم ج ۳۹هزار و ۳۴۵ نفر نیز صورت گرفته است.

وی تعداد سهمیه مسکن در این استان را حدود ۳۸ هزار و ۴۵۲ واحد اعلام کرد و گفت: این میزان ابلاغ شده طی چهار سال است که ۱۶ هزار واحد سهم سه شهر بزرگ و ۲۴ هزار واحد برای شهرهای کوچک است که از این ۳۸ هزار واحد حدود ۱۲ هزار عدد نیز سهم روستایی است.

نیک‌اقبالی با تاکید براینکه امکان الحاق شهر جدید وجود ندارد، تصریح کرد: این استان با توپوگرافی شدید کوهستانی و پوشیده از جنگل و مرتع است و محدودیت‌های محیط زیستی، منابع طبیعی و اراضی سبب شده امکان الحاق شهر جدید وجود نداشته باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: اکنون هم برای خرید و هم برای الحاق دچار مشکل شده‌ایم و برای هشت هزار و ۸۱۱ نفر زمین آماده کرده‌ایم که این رقم برای سال اول که ده هزار واحد است، نشان از پیشرفت ۸۰ درصدی دارد.

وی با تاکید براینکه در شهر یاسوج برای تامین زمین دچار مشکل شده‌ایم، عنوان کرد: در دیگر شهرها آنچنان مشکلی نداریم و اگر روند تهیه و خرید زمین را در شهر یاسوج طی کنیم، صددرصد تکلیفی که به عهده ما است را به خوبی انجام می‌دهیم.

نیک اقبالی ادامه داد: در برخی شهرها همچون ده‌دشت و لیکک واحدها به صورت ویلایی ساخته می‌شود و به هر دو نفر تعلق می‌گیرد اما در شهرهایی مثل سی سخت، گچساران و یاسوج بین پنج تا شش طبقه را طراحی کرده‌ایم تا از زمین بیشترین استفاده را کنیم؛ اما بیش از شش طبقه ساخت و ساز نمی‌شود چراکه محدودیت‌های دیگری نیز وجود دارد.

وی عدم استفاده از زمین‌های مازاد دستگاه‌های دولتی را یکی از معضلات این استان خواند و گفت: متاسفانه این ظرفیت را در اختیار ما قرار ندادند و ادارات در خصوص استفاده اداره کل راه و شهرسازی از این ظرفیت به منظور اجرای طرح نهصت ملی مسکن، ‌مقاومت کردند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: طی چند روز گذشته طرح جامع شهر یاسوج ابلاغ و یاسوج از شهر ۱۵۰ هزار نفری به شهری با جمعیت حدود ۳۰۰ هزار نفر تبدیل شد، با این حال زمین‌هایی که باید به شهر الحاق می‌شد، ‌نشد و شهر یاسوج با مشکل تامین زمین مواجه است.