شناسهٔ خبر: 108524 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیرکل راه و شهرسازی استان چهارمحال و بختیاری خبر داد؛

افتتاح حساب نهضت ملی مسکن برای بیش از ۱۰هزار نفر / تامین زمین صد در صدی مسکن ملی طی دو ماه آینده در استان چهارمحال و بختیاری/ متقاضیان مجرد در انتظار ابلاغ شیوه‌نامه مربوطه

حسین علی مقصودی مدیرکل راه و شهرسازی استان چهارمحال و بختیاری از افتتاح حساب برای ۱۰هزار و ۲۱ نفر خبر داد و گفت: طی یکی دو ماه آینده صد درصد زمین مورد نیاز طرح نهضت ملی مسکن استان تامین می‌شود.

حسینعلی مقصودی، مدیرکل راه و شهرسازی استان چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در خصوص طرح نهضت ملی مسکن در این استان گفت:‌ در مجموع شش فاز حدود ۸۰ هزار و ۴۰۳ نفر نام‌نویسی کردند که از این تعداد ۳۴ هزار و ۷۹۶ نفر تا به امروز واجد شرایط هستند و از این تعداد حدود ۱۶ هزار و ۹۰۶ نفر متقاضی تائید نهایی هستند.

وی از افتتاح حساب برای ۱۰هزار و ۲۱ نفر خبر داد و عنوان کرد:‌ حدود شش هزار و ۹۴۳ نفر واریز وجه انجام دادند.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه سهمیه این استان هرسال حدودا ۱۰ هزار واحد مسکونی شهری در ۴۳ شهر است، اظهار کرد: طی دو، سه ماه اخیر با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و تاکید وزیر راه و شهرسازی حدود ۶۵ درصد اراضی مورد نیاز چهار سال را تامین کردیم که این امر به معنای آن است که برای ۲۵ هزار واحد تامین زمین صورت گرفته است.

مقصودی اظهار کرد: طی یکی دو ماه آینده صد درصد زمین مورد نیاز طرح نهضت ملی مسکن استان تامین می‌شود. اکنون حدود چهار هزار و ۶۰۰ واحد آغاز شده است که پروانه بخش اعظم آن‌ها اخذ شده و در حال اجرای عملیات فونداسیون، اسکلت و سقف هستند.

وی با بیان اینکه در نظر داریم عملیات اجرایی حدود ۱۵هزار واحد که بیش از سهمیه یکسال است را تا دو ماه آینده شروع کنیم، گفت: متولی شهر شهرکرد که مرکز استان است، اداره کل راه و شهرسازی است و مابقی شهرهای استان که زیر یکصدهزار نفر هستند، توسط بنیاد مسکن انجام می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: حدود ۱۲ هزار مجرد در این طرح ثبت نام کردند، در حالی‌که متاسفانه شیوه‌نامه این بخش ابلاغ نشده است و مجردان به ادارات مربوطه مراجعه می‌کنند؛ لذا با پیگیری‌هایی که صورت گرفته در صورت ابلاغ شیوه‌نامه مشکل مجردها نیز رفع و برای آنان برنامه‌ریزی می‌شود.

مقصودی با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد ثبت نامی‌ها مربوط به شهرکرد است، گفت: به لحاظ جذابیت این شهر از ۸۰ هزار و ۴۰۳ متقاضی حدودا ۳۶ هزار نفر در شهرکرد هستند و از ۳۴ هزار واجد شرایط، ۲۴ هزار واجد شرایط متعلق به شهرکرد است.

وی تاکید کرد: حساسیت‌هایی در استان وجود دارد و باید جلوی مهاجرت از شهرهای کوچک را گرفت تا در این زمینه شاهد مشکلات عدیده‌ نباشیم.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری استان را دارای مشکل تامین زمین خواند و گفت:‌ برای ساخت مسکن حداقل سه واحد روی پارکینگ برنامه‌ریزی کرده‌ایم و در شهرکرد حداکثر ۱۲ طبقه خواهیم ساخت، ولی در شهرهایی همچون بروجن شش طبقه است، اما در دیگر شهرها ساختمان‌ها عمدتا چهار طبقه خواهد بود.

مقصودی ادامه داد: در دو شهرستان خان‌میرزا و لردگان امکان تامین زمین وجود ندارد و منطقه جنگلی است،‌اما یک زمین ۲۵۰ هکتاری نزدیک به شهرستان خان‌میرزا وجود دارد که در صورت امکان و تحویل از منابع طبیعی به عنوان شهر جدید ساخت این شهر آغاز می‌شود تا دو شهرستانی که فاقد زمین هستند، دارای مسکن شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری استان خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌های بزرگ این طرح در برخی از استان‌ها مثل چهارمحال و بختیاری که محروم و میانگین درآمد سرانه استان پایین است، سختی تامین این آورده برای متقاضیان است که امیدواریم با تامین اعتباری که در صندوق توسعه ملی مسکن می‌شود به این اقشار کمک شود، چراکه اگر کمک نشود، ‌ممکن است پروژه به موفقیت نرسد.