شناسهٔ خبر: 108732 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن:

یک میلیون و ۱۶۴ هزار واحد خالی مشکوک در کشور شناسایی شد/خوداظهاری یک میلیون و ۵۹۴ هزار نفر در سامانه ملی املاک و اسکان

پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن از شناسایی یک میلیون و ۱۶۴ هزار واحد خالی مشکوک و معرفی آن به سازمان امورمالیاتی خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن با حضور در شبکه یک سیما اطلاعاتی را در خصوص سامانه املاک و اسکان و شناسایی خانه‌های خالی، اعلام کرد.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن گفت: بر اساس قانون، وزارت راه و شهرسازی وظیفه داشت تا مالکان و ساکنانی که اقدام به خوداظهاری در سامانه ملی املاک و اسکان کردند را به سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات معرفی کند. بر همین اساس نیز افرادی که اقدام به خوداظهاری در سامانه ملی املاک و اسکان کردند یک میلیون و ۵۹۴ هزار نفر بودند که از این تعداد خوداظهاری ۵۶۸ هزار نفر خوداظهاری اقامتگاه و حدود ۴۶۰ هزار نفر در خصوص مالکیت خوداظهاری انجام دادند.

اصلانی ادامه داد: این تعداد افراد وارد سامانه شده و خوداظهاری کردند و در این خوداظهاری املاک، مستاجر و سابقه مالکیت را اعلام کردند.

وی توضیح داد: بر اساس قانون، وزارت راه و شهرسازی باید ۲۵ میلیون خانوار را به سازمان امور مالیاتی معرفی می‌کرد. بنابراین به ناچار وزارت راه و شهرسازی از بانک‌های اطلاعاتی موجود در کشور برای شناسایی و احصای خانه‌های خالی استفاده کرد و بهره برد.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن افزود: وزارت راه و شهرسازی با امکانات کمی که در اختیار داشت از ۱۵ بانک اطلاعاتی در کشور اطلاعات را احصا کرد و از همه آنها بهره برد. از تمامی اطلاعاتی که به دست آمد هم اکنون یک میلیون و ۱۶۴ هزار واحد مسکونی مجهول خالی احصا شده است.

اصلانی اعلام کرد: وزارت راه و شهرسازی از سال ۱۳۹۴ تکلیف راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان را داشت که بنا به دلایلی در دولت‌های قبل این اتفاق رخ نداد. اما بعد از تصویب ماده ۵۴ وزارت راه و شهرسازی در زمان‌های قانونی اطلاعات توسط وزارت راه و شهرسازی احصا و به سازمان امور مالیاتی معرفی شد.

وی افزود: اطلاعات خانه‌های خالی بعد از شناسایی در مقاطع مختلف به سازمان امور مالیاتی اعلام شد. پیش‌تر یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مشکوک به خالی شناسایی شده به سازمان امور مالیاتی ارسال شد.