به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (بوشهر)عبدالکریم اخترشناس معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان بوشهر گفت: با اجرای چیپ سیل حفاظتی در محورهای ارتباطی استان بویژه در راههای فرعی و روستایی ضمن استحکام بخشی آسفالت موجود ،عمر این راهها افزایش می یابد .
وی با بیان اینکه در روش چیپ سیل، آسفالت با ترکیبی از قیر و مصالح سنگی مخلوط و سپس غلتک به روی آن کوبیده می شود، اظهار داشت: پروژه فوق یک لایه حفاظتی آسفالت است که باعث احیای آسفالت های قدیمی و افزایش عمر آن می شود.
اخترشناس افزود:در نخسین گام و در سال جاری برای استحکام بخشی و احیای آسفالت راههای روستایی شهرستان دشتستان ،این طرح در محور فرعی کلمه به سه راهی فراشبند به طول 16کیلومتر اجرا شده است .
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان تصریح کرد : برای این اجرای آسفالت حفاظتی محور مذکور بیش از48 میلیارد ریال از محل اعتبارات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای هزینه شده و با تامین اعتبار لازم این طرح در بیش 40 ازکیلومتر از راههای فرعی و روستایی ادامه خواهد یافت .
وی بیان داشت : اجرای سریع و آسان، کاهش عوارض زیست محیطی، قابلیت ترمیم مجدد و مقرون به صرفه بودن با توجه به افزایش قیمت قیر از جمله مزایای استفاده از روش چیپ سیل برای بهسازی و روکش آسفالت جادههاست.
مهندس عبدالکریم اخترشناس این روش را برای بهسازی و روکش آسفالت جادهها مفید دانست و افزود : با توجه به برنامهریزی صورت گرفته برای استفاده از طرحهای نوین در اجرای پروژههای راهداری پیشبینی می شود راههای بیشتری به کمک این روش بهسازی و روکش آسفالت شوند .
وی کاهش ترک خوردگی در مقابل انبساط و انقباض رویه راهها را که یکی از معظلات اصلی آسفالت های از نوع سرد و گرم است از مزایای این طرح بر شمرد و تصریح کرد : برای استانهایی با آب و هوایی بسیار گرم و شرجی در تابستان و بسیار خشک در زمستان نظیر بوشهر که موجب استهلاک زودرس روکش آسفالت راهها میشود این روش میتواند باعث دوام بیشتر راهها شود .