شناسهٔ خبر: 109044 - سرویس بنادر و دریانوردی

اعلام فرصت های سرمایه گذاری مجتمع بندری امام(ره)

بندر امام خمینی فرصت های سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران بخش خصوصی در بندرامام(ره) اعلام شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با توجه به تنوع کالایی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) و همچنین تمرکز بر واردات کالاهای اساسی، عمده سرمایه گذاری در حوزه فعالیت‌های لجستیکی نگهداری کالاهای اساسی بوده اما در بخش‌های نگهداری فرآورده‌های نفتی، کالاهای صادراتی، صنایع تبدیلی و ... نیز سرمایه گذاری قابل توجهی صورت گرفته است.

در حال حاضر با انجام سرمایه گذاری بخش خصوصی، ظرفیت‌های ایجاد شده در بخش کالاهای اساسی حدود ۴,۲ میلیون تن است که شامل انبارهای سرپوشیده، مخازن نگهداری روغن خام خوراکی و سیلوهای نگهداری غلات است.

طی چند سال اخیر با حجم عظیمی از واردات کالاهای اساسی که در سال ۱۴۰۰ به ۱۷,۵ میلیون تن رسید، از حیث فضای نگهداری کالا، بندر امام خمینی(ره) توانست بدون هرگونه دغدغه، جریان ورود و خروج کالا را پشتیبانی کند.

در بخش نگهداری فرآورده های نفتی و ترانزیت نیز با ایجاد ۳۵۰ هزار تن ظرفیت در جا توان عملیاتی حداقل ۵ میلیون تن انواع فرآورده وجود دارد و نیز در بخش احداث کارخانجات صنعتی- تولیدی و صنایع تبدیلی، چند فقره قرارداد با بخش خصوصی به ارزش سرمایه گذاری بالغ بر ۹,۶۹۵ میلیارد ریال منعقد شده و در جریان انجام عملیات اجرایی است.

در حال حاضر پروژه های بزرگ سه‌گانه احداث پایانه های مکانیزه غلات با حجم سرمایه گذاری تقریبی ۳۰,۰۰۰ میلیارد ریال در جریان است که تا ۳ سال آینده این بندر در حوزه واردات غلات به صورت کاملاً مکانیزه و پیشرفته عمل خواهد کرد که در مجموع ۵۷۰ هزار تن سیلوی نگهداری و ترانزیتی غلات در این ۳ پروژه احداث خواهد شد.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، در حوزه صنایع پایین دستی نفت نیز قرارداد احداث کارخانه تولید قیر به ارزش سرمایه گذاری ۴۱۸۰ میلیارد ریال در دست اجرا است که انتظار می‌رود روند افزایش تمایل به سرمایه‌گذاری در این حوزه نیز باعث ایجاد سرمایه‌گذاری جدید شود.

تاکنون ارزش تعهد شده قراردادهای سرمایه‌گذاری به طور تقریبی ۵۵۰۰۰ میلیارد ریال بوده که ارزش روز آن چندین برابر خواهد بود. با رویکرد تکمیل زنجیره بازرگانی کالاها، منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) می توان  به عنوان یکی از استراتژیک‎ترین مبادی ورودی و خروجی کشور، محل مناسبی جهت سرمایه گذاری در صنایع باشد.