شناسهٔ خبر: 109135 - سرویس مسکن و شهرسازی

در سومین نشست شورای‏عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۱۴۰۱ انجام گرفت؛

تصویب طرح جامع شهر بناب/ موافقت با طرح شهرسازی اراضی سایت جنگ افزارسازی ساصد در منطقه ۱۳ شهر تهران/ تصویب الحاق اراضی دولتی جهت تامین نیاز قانون جهش تولید مسکن به شهر نیشابور/ موافقت با طرح شهرسازی اراضی پادگان لشگر ۷۷ مشهد

جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری سومین نشست شورای عالی شهرسازی معماری در سال جاری با حضور وزیر راه و شهرسازی در محل این وزارتخانه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در سومین نشست شورایعالی شهرسازی و معماری ایران چهار موضوع، طرح جامع شهر بناب، طرح شهرسازی اراضی سایت جنگ افزارسازی ساصد در منطقه ۱۳ شهر تهران، الحاق اراضی دولتی جهت تامین نیاز قانون جهش تولید مسکن به شهر نیشابور و طرح شهرسازی اراضی پادگان لشگر ۷ ۷مشهد پس از بررسی توسط کمیته‌‌های تخصصی، مورد تصویب اعضا قرار گرفتند.

«طرح جامع شهر بناب» برای افق سال ۱۴۱۵،  پیرو مصوبه شورای برنامه ریزی استان و بررسی کمیته فنی با قید اصلاحاتی به تصویب رسید. شهر بناب در مجاورت شرقی ارومیه و با احاطه اراضی کشاورزی درجه یک، چالش عمده‌ای در حوزه تامین اراضی توسعه آتی شهر دارد بنابراین سعی شد در خلال تهیه طرح جامع آن،  ضمن پاسخگویی به برخی چالش‌های ترافیکی و سرانه‌های خدماتی، نیاز توسعه شهر به صورت افقی (الحاق اراضی) و عمودی (توزیع تراکمی متناسب) مرتفع شود.
 
طرح شهرسازی موسوم به «اراضی سایت جنگ افزار سازی ساصد در منطقه ۱۳ شهر تهران» در مساحتی حدود ۱۷ هکتار تصویب شد. این طرح پیرو مصوبه کمیسیون ماده ۵ در چهارچوب قانون انتقال پادگان‌ها و با توجه به صدور مجوزهای لازم برای انتقال این کاربری ناهمگون شهری تصویب شد.  هدف اصلی شورایعالی شهرسازی و معماری و کمیسیون ماده ۵ تهران در این طرح، تامین خدمات عمومی حداکثری وفق قانون پادگان‌ها بود. به این ترتیب ۶۵ درصد از عرصه زمین یعنی بالغ بر ۱۱ هکتار به کاربری خدماتی و عمومی اختصاص پیدا کرد و امید است با توجه به کمبودهای خدماتی منطقه ۱۳ اجرای این طرح بتواند کاربری‌های خدماتی مورد نیاز مردم شامل کاربری‌‌های درمانی، فضای سبز، آموزشی، تجهیزات ورزشی، فرهنگی و غیره را در سطح محله و ناحیه تامین کند و گشایش‌های لازم برای مردم را فراهم کند.
 
در خصوص «الحاق اراضی دولتی جهت تامین نیاز قانون جهش تولید مسکن به شهر نیشابور» در جهت اجرای قانون جهش تولید با توجه به نیازهای شهر نیشابور شورایعالی با تصویب الحاق ۱۴ هکتار اراضی موافقت کرد. لازم به ذکر است بخش قابل توجهی از نیاز شهر قبلتر درون شهر تامین شده و این ۱۴ هکتار در کنار ظرفیت‌های تامین شده به نظر می‌رسد پاسخگویی بخش قابل توجهی از نیاز مسکن قانون جهش تولید مسکن خواهد بود.
 
در خصوص «طرح شهرسازی اراضی پادگان لشگر ۷۷ مشهد» جلسه با حضور شهردار مشهد، نمایندگان استانداری خراسان رضوی، قائم مقام تولیت آستان قدس و اعضای محترم شورایعالی برگزار شد و این طرح بعد از بیش از ۱۳ سال در مساحتی بالغ بر ۱۸۸ هکتار در بافت جنوب شرقی مشهد به تصویب نهایی رسید.

این طرح پیرو مصوبه کمیسیون ماده ۵ مورخ ۱۴۰۰/۰۲/۰۵ حاصل توافق و هماهنگی‌های بین سه مرجع استانی اثرگذار شامل: آستان قدس رضوی، ارتش و شهرداری مشهد با راهبری استانداری خراسان رضوی است. از جمله تاثیراتی که این طرح خواهد داشت، عبارت است از:
-تسهیل ساختار فضایی، تکمیل شبکه حمل و نقل منطقه و شبکه معابر بافت پیرامونی با توجه به بازگشایی معابر و تکمیل حلقه‌های ترافیکی (نقش قابل توجهی در عملکرد بافت‌های پیرامونی بخصوص در بافت جنوب شرقی مشهد)
- اختصاص قریب به ۵۰ درصد از عرصه به کاربری عمومی در مقیاس شهر از جمله فضای سبز یکپارچه، کاربری آموزشی، درمانی و ...
- ارتقای سرانه‌های خدماتی شهر به خصوص خدمات مورد نیاز در بافتهای بلافصل پیرامونی با توجه به اختصاص عرصه‌های وسیعی به خدمات شهری و در نتیجه افزایش رفاه و آسایش شهروندان
- اختصاص منابع لازم به مالک جهت انتقال پادگان که اطلاعات تکمیلی مصوبات متعاقبا ارائه خواهد شد.