شناسهٔ خبر: 109365 - سرویس مسکن و شهرسازی

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

صدور پروانه ساختمانی برای ۱۵۵ میلیون مترمربع واحد مسکونی در سال گذشته

جلسه مجازی انتخابات نظام مهندسی ساختمان معاون مسکن و ساختمان از صدور یک میلیون و ۲۰۰ هزار فقره پروانه ساخت برای ۱۵۵ میلیون مترمربع واحدمسکونی در سال گذشته خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمود محمودزاده در بیست و چهارمین اجلاس هیئت عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: افزایش حجم پروانه‌های صادره در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ حاکی از رشد بی سابقه ساخت و ساز خبر است. در بازه زمانی نیمه دوم سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار فقره پروانه ساخت و ساز شهری و روستایی صادر شده است در حالی که در سال‌های قبل از آن در بازه یک ساله تنها ۴۵۰ هزار فقره مجموع شهری و روستایی صادر می‌شد.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در سال‌های قبل از ۱۴۰۰، حجم متراژ زیربنای پروانه‌های ساختمانی صادر شده مجموعاً به ۵۵ میلیون مترمربع می‌رسید، افزود: در سال گذشته برای بیش از ۱۵۵ میلیون مترمربع واحد مسکونی در سراسر کشور پروانه از سوی شهرداری‌ها صادر شد.

محمودزاده تصریح کرد: افزایش صدور پروانه‌های ساختمانی بازار کار خوبی را برای مهندسان ناظر و اعضای سازمان نظام مهندسی استان‌ها فراهم کرد. امیدوار هستیم این شبکه عظیم مهندسان بتوانند در جهت ارتقا کیفیت ساخت و ساز در کشور مؤثر باشند.

وی در مورد بیمه کیفیت ساخت و ساز گفت: در سال جاری این قانون اجرای آن آغاز شده و هدف ما از اجرای طرح بیمه کیفیت ساخت و ساز، تضمین کیفیت سازه‌های تولید شده در کشور است.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی به انتخابات امروز شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور اشاره و تصریح کرد: از شورای مرکزی نظام مهندسی انتظار داریم با استفاده از قابلیت نیروی انسانی و مهندسان هم در نظارت بر کیفیت ساخت و سازها تلاش کنند و هم توان خود را صرف سالم و شفاف سازی سازمان‌های نظام مهندسی کند.

 محمودزاده تاکید کرد: ایجاد فضای حرفه‌ای از مهمترین درخواست‌های اعضای سازمان نظام مهندسی استان‌هاست بنابراین باید شأن و منزلت سازمان‌های استانی نظام مهندسی به بالاترین سطح ممکن برسد.

وی به فاصله زیاد آموزش‌های دانشگاهی رشته‌های مهندسی با مقررات ملی ساختمان و همچنین اجرای عملی پروژه‌های ساخت و ساز اشاره و تأکید کرد: از سازمان‌های مهندسی انتظار داریم این خلاء دانشگاهی و عملی را با برگزاری دوره‌های آموزشی برای مهندسان جبران کرده و آنها را از پیشرفت‌های رخ داده در حوزه فناوری‌های نوین ساختمان آگاه سازند تا مهندسان این فناوری‌ها را در ساخت و سازهای داخلی به کار گیرند.