شناسهٔ خبر: 109396 - سرویس استان‌ها

بر اساس اعلام معاون راه های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور

استان هرمزگان در سال ۱۴۰۰ رتبه اول کشوری جهت احداث و آسفالت راههای روستایی را کسب کرد

راه روستایی استان هرمزگان مدیر‌کل‌ راهداری و حمل و نقل جاده ای هرمزگان با اشاره به اینکه در سال گذشته تعداد ۴۷ پروژه به طول ۱۳۱ کیلومتر آسفالت شد گفت:این اداره کل در بین ۳۳ اداره کل در سطح کشور، رتبه اول احداث و آسفالت راه های روستایی را کسب کرد.

به‌ گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (هرمزگان) یوسف عابدینی با اشاره به اهمیت نگهداری و ساخت راههای روستایی و نقش مهم آن در انتقال به موقع محصولات دامی و کشاورزی و همچنین تامین معیشت روستاییان گفت: در استان هرمزگان هم اکنون ۵ هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی آسفالته وجود دارد که اولویت اصلی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان نگهداری راه‌های موجود است.

وی یادآور شد: احداث و تکمیل شبکه راه‌های روستایی خاکی بالای ۲۰ خانوار، یکی از اولویت‌های دیگر این اداره کل است که قریب به ۱۵۶۵ کیلومتر از راههای استان هرمزگان را شامل می شود.

عابدینی با اشاره به اینکه متوسط برخورداری روستاهای استان از راه آسفالته ۶۹ درصد میباشد، خاطرنشان کرد: از ۵۲۳ روستای باقیمانده فاقد راه در هرمزگان، تعداد ۲۵۵ روستا بالای ۲۰ خانوار، فاقد راه مناسب هستند که برای احداث این راه ها بیش از ۵۱ هزار میلیارد ریال اعتبار لازم است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هرمزگان افزود: علی رغم تمام تلاش های صورت گرفته در سنوات گذشته، در شهرستان بشاگرد بخشهای گافر و پارامون بدون برخورداری و بخش های گوهران با ۲۱ درصد و بخش مرکزی نیز با ۳۱ درصد برخورداری از راه مناسب و آسفالته، از کم ‌برخوردار ترین بخش های استان در این حوزه هستند.

یوسف عابدینی ادامه داد: بخش احمدی شهرستان حاجی آباد با ۳۷ درصد و بخش فین شهرستان بندرعباس با ۴۴ درصد در رتبه های بعدی کم ‌برخوردار ترین مناطق استان از راه آسفالت می باشند که میزان برخورداری آنها از متوسط استانی (۶۹ درصد) نیز پایین تر است.

وی با تاکید بر اینکه از حدود ۱۰ هزار کیلومتر راه روستایی موجود ، ۵۲ درصد آن(معادل ۵۲۰۰ کیلومتر) آسفالته است متذکر شد: قدمت اکثر راه های آسفالتی موجود نیز بیش از ۱۵ سال می باشد که این راهها نیاز به ترمیم و بهسازی مداوم دارند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان هرمزگان ابراز داشت: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۲2 پروژه نیمه تمام راه روستایی جمعاً به طول ۸۸۴ کیلومتر در برنامه اجرایی قرار دارد که به فضل الهی در صورت تامین اعتبار تا پایان سال جاری، ۱۵۰ کیلومتر از این پروژه ها به بهره برداری خواهد رسید.

عابدینی یادآور شد: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۴۷ پروژه راه روستایی به طور ۱۳۱ کیلومتر آسفالت شد که بر اساس ارزیابی های صورت گرفته توسط معاونت راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور؛ اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هرمزگان در بین ۳۳ اداره کل در سطح کشور، رتبه اول احداث و آسفالت راه های روستایی را کسب کرده است.