شناسهٔ خبر: 109434 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیرکل راه و شهرسازی استان خبر داد:

ثبت نام قریب به ۴۲۰ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن استان اصفهان/ واریز وجه بیش از۲۰ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن

طرح نهضت ملی مسکن اصفهان مدیر کل راه و شهرسازی استان با اعلام ثبت نام بیش از ۴۱۹ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن که بیش از دوبرابر سهمیه اعلامی استان است، گفت: تاکنون بیش از ۲۰ هزار نفر واریز وجه داشته‌اند.

علیرضا قاری قرآن مدیر کل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، میزان ثبت نام کنندگان طرح نهضت ملی مسکن در سطح استان را ۴۱۹ هزار و ۳۶۸نفر برشمرد و افزود: تاکنون ۱۴۲ هزار و ۵۶۸ نفر حائز شرایط اولیه بوده‌اند و تعداد ۳۷ هزار و ۴۵۵ نفر انصراف داده‌اند و از این تعداد ۲۰۸۳۹ نفر واریز وجه داشته‌اند.

وی در مورد پالایش‌ها گفت:در حال حاضر پرونده متقاضیان در حال بررسی است، پالایش‌های سه گانه متقاضیان طرح جهش تولید و تأمین مسکن (نهضت ملی مسکن) که شامل سابقه مالکیت، فرم «ج» و تأهل است در ستاد وزارت راه و شهرسازی انجام شده است. پالایش شرط چهارم برای متقاضیان این طرح در استان اصفهان (سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا) در استان انجام می‌پذیرد و هم‌اکنون نیز به صورت مستمر نتیجه بررسی‌های انجام‌شده از طریق پیامک به متقاضیان اطلاع داده می‌شود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان اصفهان با اعلام سهمیه چهار ساله استان در طرح نهضت ملی مسکن که ۲۰۳ هزار واحد است، خاطر نشان کرد: بیشترین ثبت‌نام برای طرح نهضت ملی مسکن استان اصفهان در سه شهر بهارستان، شاهین شهر و فولادشهر بوده که میزان ثبت نامی‌ها در بهارستان ۱۴۵۸۲۲ نفر، درشاهین شهر ۵۲۴۱۰ نفر و در فولادشهر ۵۱۰۸۵ نفر است.

قاری قرآن با اعلام اینکه در بعضی از شهرهای استان عملیات اجرایی شروع و فونداسیون، اسکلت و سقف در حال اجرا است، بیان کرد: میانگین پیشرفت فیزیکی ساخت مسکن در سطح استان حدود ۱۶ درصد است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون بالغ بر ۷۵۰۰ هکتار زمین شناسایی و در حال بررسی در کمیته‌ها و کمسیون ماده پنج استان است، تصریح کرد: در برخی از شهرهای استان مشکل کمبود زمین وجود دارد که پیگیری برای رفع آن در حال انجام است و احداث شهر جدید نیز در حال پیگیری است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان اصفهان در مورد چگونگی اجرای بیمه کیفیت واحدهای مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن استان افزود: ساخت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن چه به صورت انبوه سازی باشد و چه بصورت گروهی و یا توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی احداث شود، با اخذ مجوز و پروانه ساخت شروع می‌شود و به منظور اخذ پروانه ساخت، تهیه نقشه‌های معماری، سازه، تاسیسات برق و مکانیک براساس ضوابط و قوانین مربوطه تحت ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی و آئین نامه اجرایی آن صادر می‌شود. عملیات اجرایی این واحدها تحت نظارت ناظرین و مجریان ذیصلاح و با بیمه کیفیت انجام می‌پذیرد لذا تمام موارد مربوط به استحکام و مقاومت ساختمان چه به لحاظ ایستایی و مقاومت در برابر زلزله و چه عمر مفید ساختمان در نظر گرفته شده است. تمامی زمین‌های در نظر گرفته شده از لحاظ انطباق با طرح جامع و طرح تفصیلی شهر، بررسی و کنترل می‌شود. در تمامی طرح‌های تفکیکی جهت احداث بنا، در کمیته بررسی طرح‌های آماده سازی مجددا مورد بررسی و نقد قرار گرفته و از لحاظ رعایت ضوابط ومقررات شهرسازی کنترل می‌شود.

قاری قرآن همچنین در مورد طرح مسکن مهر در این استان گفت: طرح مسکن مهر در استان اصفهان تکمیل شده است و بخشی که در شهرهای جدید باقیمانده بود نیز تعیین تکلیف شده است.

 مدیر کل راه و شهرسازی استان اصفهان در پایان توصیه کرد: از آنجایی‌که پیشرفت پروژه‌ها همیشه به آورده متقاضیان گره خورده است بنابراین ضروری است در پرداخت اقساط خود به‌موقع و سروقت اقدام کنند تا شاهد پیشرفت درخور پروژه‌ها و حصول نتیجه مطلوب باشند.