شناسهٔ خبر: 109511 - سرویس بنادر و دریانوردی

با صادرات بیش از ۴۳۷۶ TEU کانتینر و ثبت رشد ۲۱۲ درصدی محقق شد؛

بنادر غرب استان هرمزگان سکاندار صادرات کانتینرهای یخچالی در کشور

بنادر غرب هرمزگان بنادر غرب استان هرمزگان با تخلیه و بارگیری ۸۷۵۲ TEU کانتینر یخچالی و صادرات بیش از ۴۳۷۶ TEU کانتینر، ضمن ثبت رشد ۲۱۲ درصدی در این زمینه، جایگاه نخست را در صادرات کانتینرهای یخچالی در کشور به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عملکرد مقایسه‌ای بندر لنگه و بنادر غرب استان هرمزگان (به غیر از کیش) در یک ماهه نخست ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه ۱۴۰۰، حاکی از این است که این بنادر با تخلیه و بارگیری ۸۷۵۲ TEU کانتینر یخچالی و صادرات بیش از ۴۳۷۶ TEU کانتینر، ضمن ثبت رشد ۲۱۲ درصدی در این زمینه، جایگاه نخست را در صادرات کانتینرهای یخچالی در کشور به خود اختصاص داده‌اند.

بنا بر همین گزارش، بنادر غرب این استان با تخلیه بالغ بر ۸۷۶۲ خودرو، جایگاه اول را در ترانزیت خودرو در میان بنادر کشور دارند و با جابجایی خودروهایی که از امارات عربی متحده وارد کشور می‌شود و به عراق، افغانستان و کشورهای آسیای میانه از قبیل ترکمنستان و ازبکستان منتقل می‌شود، از سال ۱۳۹۷ رکورددار ترانزیت خودرو در کشور بوده‌اند و قطب این حوزه به شمار می‌روند.

بنادر غرب استان هرمزگان همچنین با تخلیه و بارگیری ۷۷۴ هزار و ۱۸۰ تن کالای نفتی و غیرنفتی، ضمن ثبت رشد ۲۴ درصدی در این حوزه، جایگاه پنجم را در میان بنادر کشور در تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی به خود اختصاص دادند. این در حالی است که بنادر این بخش از استان هرمزگان با تخلیه و بارگیری ۲۸۴ هزار و ۸۴۷ تن کالای غیرنفتی ضمن ثبت رشد ۲۸ درصدی، جایگاه هفتم را در این زمینه در بنادر کشور کسب کردند.

بر اساس این گزارش، در زمینه صادرات نفتی و غیرنفتی هم بنادر غرب استان هرمزگان با صادراتی بالغ بر ۵۰۳ هزار و ۵۲۲ تن، ضمن ثبت رشد ۳۶ درصدی در این حوزه، به جایگاه چهارم در زمینه صادرات نفتی و غیرنفتی رسیدند. این در حالی است که بنادر یادشده در زمینه صادرات غیرنفتی با صادراتی بیش از ۱۶۰ هزار و ۵۶۷ تن، ضمن ثبت رشد ۱۶ درصدی، به کسب جایگاه ششم بنادر کشور نائل شدند.

 

در حوزه کاپوتاژ (کران بری) فرآورده‌های غیرنفتی نیز بنادر غرب استان هرمزگان با بیش از ۱۰۲ هزار و ۲۰۹ تن، رشد ۷۲ درصدی را در این حوزه تجربه کردند.

در زمینه تخلیه و بارگیری در بنادر تابعه غرب هرمزگان، بندر آفتاب رشد ۵۴ درصدی، بندر چارک رشد ۸ درصدی، بندر سیری رشد ۴۳ درصدی، بندر لاوان رشد ۲۵۹ درصدی و بنادر شیو، پارسیان، ابوموسی و نخیلو،  رشد ۱۰۰ درصدی را تجربه کردند.

در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۱ هم شاهد صادرات بالغ بر ۷۱ هزار تن مواد معدنی بسته بندی و فله در بنادر غرب استان هرمزگان بوده‌ایم. همچنین در یک ماهه نخست ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه ۱۴۰۰، رشد ۳۵۷ درصدی در جابجایی مسافر داخلی با حجم ۱۵۷ هزار و ۷۴۶ نفر و رشد ۵۳ درصدی صدور گواهینامه شناورهای کوچک به ثبت رسید.