شناسهٔ خبر: 109517 - سرویس وزارتی

در دیدار وزیر راه و شهرسازی با وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت جمهوری ارمنستان مطرح شد؛

آمادگی ایران و ارمنستان به منظور تسهیل در حوزه حمل و نقل دو کشور/ کاهش عوارض دریافتی از کامیون‌داران ایرانی در دستور کار جمهوری ارمنستان

ترانزیت کاهش عوارض دریافتی از کامیون‌داران ایرانی و حضور پیمانکاران ایرانی در مناقصه اجرای محور نوردوز به ایروان از مواردی بود که در دیدار وزیر راه و شهرسازی کشور با وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت جمهوری ارمنستان مطرح شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه، ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، با وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت جمهوری ارمنستان در ساختمان شهید دادمان این وزارتخانه دیدار کرد.

وی در این دیدار ضمن خوش‌آمدگویی به وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت جمهوری ارمنستان و هیئت همراه، این کشور را یکی از همسایگان خوب ایران خواند و گفت: ان‌شاءالله با برنامه‌هایی که وجود دارد، امیدوارم حوزه حمل و نقل این دو کشور را توسعه بخشیم.

قاسمی محوریت این دیدار را بحث ترانزیت زمینی، هوایی، ریلی و ساخت و ساز عنوان کرد و گفت: آمادگی داریم در این سفر توافق نامه‌هایی را به منظور تسهیل برنامه‌های ترانزیتی دو کشور امضا کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ایران آمادگی توافق در زمینه‌های مختلف چه از لحاظ جاده‌ای و چه از نظر ریلی از بنادر جنوبی ایران را دارد، عنوان کرد: دسترسی‌های جدیدی نیز در حال ساخت داریم که می‌توانیم فاصله‌ها را کمتر کنیم.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در موضوعات مختلفی اعم از بحث تعرفه تا مباحث مرتبط با ساخت و ساز، شرکت‌های ایرانی و ایجاد بنگاه‌ها در مناطقی که ارمنستان به عنوان پایانه در ایران نیاز داشته باشد را می‌توانیم مورد بحث قرار دهیم.

وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت جمهوری ارمنستان نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران، تاکید کرد: معتقدم در راستای این دیدار به توافقات خوبی خواهیم رسید که به توسعه همکاری‌های دو کشور منتج می‌شود.

وی با تاکید براینکه می‌توان کلیه همکاری‌های ایران و ارمنستان را تحکیم بخشید، عنوان کرد: بر این باور هستم که هر دو کشور شاهد موفقیت‌های بسیاری بودند، حال از طریق تبادل تجربیات خود در این زمینه‌ها می‌توانند با یکدیگر در ارتباط باشند و تجربیات خود را مبادله کنند.

وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت جمهوری ارمنستان گفت: همکاری ما در زمینه‌های مختلف می‌تواند منتج به حضور شرکت‌های ایرانی در حوزه ساخت و ساز در ارمنستان شود.

حضور پیمانکاران ایرانی در مناقصه اجرای محور نوردوز به ایروان

در ادامه این جلسه خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به بازدید خود از محورهای ایروان به سمت نوردوز، عنوان کرد: در این بازدیدها آمادگی پیدا کردیم محورهای کشور خود را به سمت مرز نوردوز مجدداً طراحی کنیم.

وی همچنین به برگزاری مناقصه ارمنستان در اجرای محور نوردوز به ایروان اشاره کرد و گفت: در این راستا پیمانکاران توانمند ایرانی، برای شرکت در مناقصه اعلام آمادگی کرده اند.

همچنین در ادامه نشست وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت جمهوری ارمنستان نیز تاکید کرد: شرکت‌های ایرانی می‌توانند در این مناقصه حضور موثری داشته باشند، همچنین در ارتباط با تونل تاجران در این سفر فرصت خواهیم داشت تمام جوانب را مورد بررسی قرار دهیم.

کاهش عوارض دریافتی از کامیون‌داران ایرانی در دستور کار جمهوری ارمنستان

در ادامه وزیر راه و شهرسازی ایران تاکید کرد: در ایران ظرفیت بسیار زیادی داریم تا ترانزیت منطقه‌ای را برعهده داشته باشیم.

وی به حمل و نقل ترکیبی در ایران اشاره کرد و گفت: همانگونه که در جمهوری اسلامی ایران برنامه وجود دارد، باید نقشه راه مشخص شود و عوارض باید به صورت عادلانه اخذ شود؛ ما در ایران این آمادگی را داریم که عوارض را به صفر برسانیم و تفاهم نامه‌ای را امضا کنیم تا مبنای توسعه حمل و نقل ترکیبی هر دو کشور باشد.

در ادامه این جلسه، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری حمل و نقل جاده‌ای نیز به ارائه آمار تردد ناوگان جاده‌ای دو کشور پرداخت و مشکلات ترانزیت به ویژه بالا بودن عوارض دریافتی از کامیون‌داران ایرانی را مطرح کرد.

وی با تأکید بر تجاری سازی مسیرها، عنوان کرد: ایران نیز آمادگی خود را متقابلاً برای کاهش عوارض کامیون های ارمنی اعلام می‌کند، همچنین با گفت‌وگو می‌توان این عوارض را به صفر رساند.

وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت جمهوری ارمنستان نیز مطرح کرد: حجم مبادلات کالا میان دو کشور از اهمیت بالایی برخوردار است و ما مصمم هستیم از این پتانسیل به بهترین نحو استفاده کنیم.

وی افزود: عوارض جاده‌ای نیز امر مهمی است، از این رو قانونی را وضع می‌کنیم که این عوارض حذف شود و شیوه عوارض براساس میزان کیلومتری که خودرو طی می‌کند، محاسبه شود تا تعرفه کاهش یابد. متقدم در این زمینه به راه حل‌های مناسبی دست می‌یابیم.

استقبال جمهوری ارمنستان از ایجاد خط آهن جلفا- نخجوان

میعاد صالحی، مدیرعامل راه آهن کشور نیز با حضور در این جلسه گفت: قریب به هفت سال گذشته مقرر شد ایران از جلفا به نوردوز ریل‌گذاری کند و ارمنستان هم از ایروان به نوردوز خط آهن را به میزان ۳۰۰ کیلومتر ایجاد کند. 

وی با اشاره به تفاهم‌نامه ایران و ارمنستان در این زمینه، عنوان کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه مقرر شد پس از آن که ارمنستان ۳۰ درصد از پروژه را انجام داد، طرف ایرانی کار خود را آغاز کند، اما در این خصوص کارگروهی تشکیل نشد؛ حال اگر ارمنستان علاقه داشته باشد، آمادگی ادامه بحث و گفتگو را داریم. 

مدیرعامل راه آهن کشور به حمل و نقل ترکیبی اشاره کرد و افزود: تا زمانی که مسیر تماما ریلی برقرار شود، این آمادگی را داریم به شکل ترکیبی بار به جلفا و از جلفا از طریق ریلی به بندرعباس منتقل شود، همچنین آمادگی آن را داریم که بار از بندرعباس به جلفا برسد و از جلفا به ایروان منتقل شود‌. 

وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت جمهوری ارمنستان، با تاکید بر اینکه مذاکرات خوبی در حال انجام است، اظهار کرد: برای بهره‌برداری از خط آهن جلفا_ایروان، این پروژه رفع محدودیت مسیرهای موجود را به دنبال دارد و این امکان را در اختیار ما می‌گذارد که بار خود را به جلفا برسانیم، از این‌رو طرف ارمنستانی به تعهد این پروژه علاقه مند است و مطالعاتی را به منظور مکان‌یابی انجام می‌دهیم.