شناسهٔ خبر: 109535 - سرویس جاده‌ای

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مطرح کرد؛

لزوم ارتقاء وضعیت توسعه فناوری و کارآفرینی در بخش حمل و نقل عمومی جاده‌ای

شهرکی ثانوی معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت:‌ انتظار می رود باتوجه به وجود نیروهای متخصص و پر توان در قالب شرکت‌های دانش بنیان، شرایط ویژه‌ای برای ارتقای وضعیت توسعه فناوری و کارآفرینی در بخش حمل و نقل عمومی جاده‌ای مهیا شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حمیدرضا شهرکی، معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، گفت: درحال حاضر با توجه به اینکه در فعالیت‌های راهبردی حوزه حمل و نقل بیش از پیش به تحول در صنعت حمل و نقل جاده‌ای با توسعه و به‌کارگیری نوآوری‌های فناورانه احساس نیاز می‌شود، یکی از مناسب ترین فرصت‌های عملیاتی سازی و تحقق شعار سال در حوزه حمل و نقل جاده‌ای است.

وی افزود: نامگذاری سال ۱۴۰۱ با عنوان تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین را باید مغتنم شمرد و برای جهت دادن سیاست‌های اجرایی کشور در این راستا تلاش کرد. از آن جا که در بخش حمل و نقل جاده‌ای سال‌ها است، این حرکت آغاز شده و با استقرار سامانه‌های مختلف در حوزه ITS و سازمان فعالیت های مشترک و ارتباطات موثری با بازیگران زیست بوم حمل و نقل دانش بنیان کشور اعم از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته و دانشگاه تهران دارد.

شهرکی اظهار کرد: از این رو جهت بهره‌مندی از این فرصت، برگزاری نخستین رویداد تحول و نوآوری فناورانه حمل و نقل دانش بنیان کشور برگزار خواهد شد تا با به‌کارگیری فناوری‌های هوشمند در این صنعت ضمن ایجاد رفتار رقابت پذیری در ارائه خدمات و محصولات جدید به کاربران، موجب بهبود و ارتقای بهره‌وری در شبکه اقتصاد حمل و نقل و افزایش رضایتمندی تمامی ذینفعان این حوزه شود.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: باتوجه به فضای حمایتی ایجاد شده در سال جاری می‌توان به منظور پیاده سازی و اجرای یک طرح دانش بنیانی فناورانه با تمرکز بر حل مشکلات کلیدی که باعث سپردن فضای کسب و کار به حمل و نقل شخصی محور یا مانع توسعه بخش حمل و نقل عمومی شده است، برنامه ریزی کرد، لذا انتظار می رود در زمان کنونی باتوجه به وجود نیروهای متخصص و پر توان در قالب شرکت های دانش بنیان، شرایط ویژه ای برای ارتقای وضعیت توسعه فناوری و کارآفرینی در بخش حمل و نقل عمومی جاده ای مهیا شود.

شهرکی بر استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در جهت پیشبرد اهداف سازمان تاکید کرد و گفت: استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و طرح‌های فناورانه می تواند در بخش های مختلف از جمله فناوری های هوشمند حمل و نقل عمومی جاده‌ای، توانمند سازی ذینفعان حمل و نقل جاده ای، ایمنی حمل و نقل و مدیریت بحران، بهینه سازی ناوگان جاده ای، پایش هوشمند ناوگان، استقرار نظام لجستیک، روش های نوین شفاف سازی در حوزه (تبادل کالا، تبادل اطلاعات و تبادلات مالی) وترانزیت کالا و مسافر مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی افزود: امضای تفاهم نامه توسعه دانش محور و بهبود فعالیت های کلان و اختصاصی بخش حمل و نقل جاده ای بین سازمان و ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، انعقاد تفاهم نامه همکاری با صندوق حمایت از پژهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در زمینه اجرای تحقیقات و پژوهش در صنعت حمل و نقل، تدوین و ابلاغ ضوابط نحوه صدور مجوز و فعالیت بازارگاه‌های الکترونیکی شرکت های حمل و نقل برون شهری کالا و مسافر از اقدامات انجام شده در حوزه حمل و نقل در سال گذشته است و از اقدامات مهم در دست مطالعه نیز می‌توان به موضوع رگولاتوری بخش حمل و نقل، درگاه ملی بار و زیرپروژه های آن اشاره کرد.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تصریح کرد: این سازمان با استفاده از سامانه های مختلف در حوزه ITS (دوربین‌های کنترل سرعت ثابت، تابلوهای پیام متغیرVMS، سامانه توزین درحال حرکت WIM، تردد شمارهای سامانه جریمه هوشمند IFS، سامانه کنترل تردد ناوگان سپهتن و..)، صدور اسناد مکانیزه حمل در بخش کالا (بارنامه) و مسافر (صورت وضعیت، سامانه جامع حمل و نقل بین المللی، سامانه مکانیزه صدور پروانه ترافیک، سامانه اینترنتی فروش بلیت مسافری، انواع اپلیکیشن های فعال در زمینه نوبت دهی مجازی، اعلان بار مجازی، سامانه برخط نوسازی ناوگان و.. در حال ارائه خدمت است.

وی با اشاره به فراخوان برگزاری اولین رویداد حمل و نقل جاده‌ای کشور که سازمان برای جذب ایده های نو داشته است، اظهار داشت: فراخوانی برای جذب نخبگان و ایده های نو توسط سازمان صورت گرفته است تا بتوانند به صورت فردی یا گروهی در امور مربوط به هوشمندسازی و نوآوری فناورانه سازمان خلق فرصت کنند و با مشارکت خود، امکان ارائه راهکارهای تحولی در صنعت حمل و نقل را فراهم کنند.

حمیدرضا شهرکی افزود: یکی از ابزارهای دستیابی به اهداف تعیین شده و پرهیز از شعارزدگی، تدوین نقشه راه تحول گرایانه مبتنی بر فناوری در سازمان است که خوشبختانه با برنامه ریزی صورت گرفته توسط دفتر مطالعات راهبردی و همکاری تمامی حوزه ها با قوت و حساسیت ویژه ای در حال پیگیری است.

به گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در پایان با اشاره به اهمیت حرکت در جهت ایجاد یک سازمان دانش بنیان گفت: در نگاه راهبردی سازمان به این مهم توجه شده است که نگاه موردی به ظرفیت های شرکت های دانش بنیان منجر به اقدامات غیرهمگرا و تاخیر در دستیابی به پیشرفت و تحول فناورانه می شود و فرصت هایی که در راستای توسعه فناوری و هوشمند سازی خدمات ایجاد می شود، چندان پایدار نخواهد بود؛ لذا پیش بینی می‌شود در یک نگاه بلند مدت نقشه راه سازمان رسیدن به یک سازمان دانش بنیان است.