شناسهٔ خبر: 109722 - سرویس بنادر و دریانوردی

آخرین اقدامات برای احیا خلیج گرگان ۸۰ روز پس از دستور رئیس جمهور؛

۳ دایک ۵۰ هکتاری برای تخلیه رسوبات کانال آشوراده احداث می‌شود/ پیوست‌های زیست‌محیطی در احیای خلیج گرگان مد نظر خواهد بود

خلیج گرگان مدیر بنادر و دریانوردی استان گلستان از برنامه‌ریزی برای احداث ۳ دایک ۵۰ هکتاری برای تخلیه رسوبات کانال آشوراده خبر داد و گفت: پیوست‌های زیست‌محیطی در احیای خلیج گرگان حتما مد نظر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ۱۳ اسفندماه ۱۴۰۰ بود که رئیس جمهور در بازدید از جزیره آشوراده و کانال خزینی، دستور داد که کانال‌های ورودی آب به این منطقه، لایروبی شود و مسئولان بدون فوت وقت و سریع برای احیای خلیج گرگان اقدام کنند.

سید ابراهیم رئیسی با بیان اینکه چندین بار در زمینه توسعه این منطقه، مطالعه انجام شده و اکنون، دیگر زمان اجرا است و تعلل، پذیرفتنی نیست، همچنین دستور داده بود که حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز، نشست کارشناسی، تشکیل و اقدامات لازم به‌سرعت آغاز شود.

حدود ۸۰ روز بعد از دستور رئیس جمهور، حالا مدیر بنادر و دریانوردی استان گلستان درباره آخرین اقدامات صورت گرفته برای لایروبی کانال‌های جزیره میانکاله و خلیج گرگان با هدف احیای این خلیج متعاقب تصویب اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی در هیئت دولت به همین منظور، می‌گوید: عملیات اجرایی پروسه لایروبی خلیج گرگان در حال اجراست و تجهیزات قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به عنوان پیمانکار پروژه اعم از بیل‌های مکانیکی و ماشین‌آلات مربوطه، در حال انتقال به منطقه است.

اله‌یار اسعدی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با بیان اینکه پیمانکار در حال تجهیز کارگاه خود در منطقه است، درباره آخرین اقدامات اجرایی صورت گرفته نیز عنوان کرد: در حال شناسایی لایروب‌های شمال کشور هستند تا با چند لایروب قراردادشان را منعقد کنند و وارد منطقه شوند.

وی افزود: ابتدا باید دایک در منطقه احداث شود تا لایروب وارد آن شود و تخلیه رسوب کانال را انجام دهد که بر اساس مطالعات و پیش‌بینی‌های انجام شده قرار است ۳ دایک هر کدام به مساحت ۵۰ هکتار احداث شود که هم‌اکنون دایک نخست در حال احداث است.

 

مدیر بنادر و دریانوردی استان گلستان با بیان اینکه لایروبی برای احیای خلیج گرگان از کانال آشوراده آغاز می‌شود، درباره حجم کار و برنامه زمان‌بندی پروژه تا اتمام کار نیز، گفت: همه این موارد در قراردادی که البته هنوز نهایی نشده است، گنجانده خواهد شد.

اسعدی با تاکید بر اینکه قطعا این لایروبی‌ها که هدف نهایی آن حل یک بحران زیست محیطی است، با توجه به مسائل زیست محیطی و لحاظ کردن پیوست‌های مربوطه در این زمینه انجام می‌شود، اضافه کرد: کل پروژه با هماهنگی و نظر محیط زیست به پیش می‌رود و هر موردی که رعایت الزامات محیط زیستی باشد و به ما ابلاغ شود، در فرآیند کار مد نظر قرار خواهد گرفت.

یادآوری می‌شود، پس از دستور ویژه رئیس جمهوری در اسفندماه سال گذشته برای تامین اعتبارات لایروبی کانال‌های ارتباطی بین دریا و خلیج گرگان، وزیر راه و شهرسازی که در جریان سفر به همراه رئیس جمهوری از جزیره آشوراده بازدید به عمل آورده بود، ضمن بیان اینکه تصمیمات مطلوبی در این بازدید گرفته شد، لایروبی کانال‌ها را یکی از مهمترین تصمیمات اخذ شده در این بازدید خوانده و گفته بود: متاسفانه مشکلات جدی در زمینه خشک شدن خلیج گرگان برای منطقه ایجاد شده است؛ از این رو بنا به دستور رئیس جمهوری مقرر شد به‌زودی لایروبی منطقه و احیای خلیج گرگان آغاز شود.

متعاقبِ این اظهار نظر، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرده بود که لایروبی کانال‌های ورودی آب برای احیا خلیج گرگان شامل چوپوقلی و خوزینی و آشوراده، در دستور کار این سازمان بنادر قرار گرفته است. علی‌اکبر صفایی گفته بود: متولی خلیج گرگان، سازمان حفاظت محیط زیست است اما متاسفانه لایروبی آن سال‌ها است مدنظر قرار نگرفته و با توجه به مصوبه کارگروه تالاب‌ها، این کار در دستور کار سازمان بنادر قرار گرفت و باید به سرعت انجام شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه خلیج گرگان یکی از جاذبه‌های توریستی مهم کشور به شمار می‌رود که با معضل بسیاری مواجه شده است، گفته بود: عمق آب این خلیج بسیار کاهش یافته و در برخی نقاط به نیم تا یک متر رسیده است. مطالعات جامعی برای نجات جان خلیج گرگان آغاز و انجام شده و مقوله لایروبی، یکی از اقدامات کوتاه مدت است.

وی با بیان اینکه ورودی دریای خزر از سمت رود ولگا در غرب روسیه به علت سدهای ایجاد شده روی ورودی ولگا، باعث کاهش تراز آب دریای خزر شده است، عنوان کرده بود: علاوه بر این رودخانه‌هایی که به خلیج گرگان آبریز داشته‌اند یا خشک شده‌اند یا به شدت کاهش ورودی داشته‌اند، همچنین تبخیر آب دریا به دلیل گرم شدن کره زمین سبب شده تراز آب دریای خزر به شدت پایین بیاید؛ طی ۲۷ سال گذشته تاکنون، ۱.۵ متر تراز آب دریا کاهش یافته است.

مدیرعامل سازمان بنادر  و دریانوردی تاکید کرده بود: بر اساس دستور رییس جمهور به دنبال این هستیم فعالیت مربوط به لایروبی در اسرع وقت انجام شود. مباحث مربوط به هیدروگرافی را به فوریت پیش خواهیم برد و با مصوبه ای که دولت خواهد داشت اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی رسما به صورت ناظر آغاز خواهد شد.

در نهایت، هیأت وزیران در  ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۰ و در راستای اجرای دستور رئیس جمهور در سفر به استان گلستان مبنی بر تسریع در علاج‌بخشی و لایروبی کانال‌های جزیره میانکاله و خلیج گرگان، مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح را تصویب کرد.