شناسهٔ خبر: 109730 - سرویس ریلی

شرکت راه آهن در گزارشی اعلام کرد؛

ارزش افزوده ۳ برابری هر دستگاه لکوموتیو جدید در سال

آیین بهره برداری ازدویست و چهل و سه دستگاه انواع واگن و لکوموتیو محاسبات انجام شده حاکی از آن است که هر لكوموتيو جدید که وارد ناوگان ریلی شود در سال اول حداقل ۳ برابر قیمت خرید، ارزش افزوده ایجاد خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس برخی محاسبات تقریبی انجام شده هر لكوموتيو جدید که وارد ناوگان ریلی شود می‌تواند در سال اول حداقل ۳ برابر قیمت خریدش برای کشور ارزش افزوده ایجاد کند.

شرکت راه‌آهن در این زمینه نوشت: هر لكوموتیو می‌تواند مصرف سوخت کشور را معادل ۵۰ میلیارد تومان کاهش دهد. این یعنی هزینه خرید هر لكوموتیو جدید را می‌توان در همان سال اول با صرفه‌جویی که در مصرف سوخت ایجاد می‌شود، تامین کرد.

ایران برای توسعه ناوگان ریلی و ایفای نقش جدی در کریدورهای بین‌المللی حمل کالا از جمله حمل کالا از چین و هند به اروپا و بالعکس یا حمل بار از بنادر جنوبی ایران به کشورهای شمالی و روسیه، نیاز به حداقل یک هزار لكوموتیو جدید دارد که از این مقدار نیاز فوری به حداقل ۳۰۰ لكوموتیو فوری است.

گفتنی است در همین راستا وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی مذاکرات متعددی با کشور روسیه برای تامین بخشی از لکوموتیو مورد نیاز کشور انجام داده است.

به گفته صالحی مدیر عامل شرکت راه آهن در خصوص رایزنی‌های حمل‌و‌نقلی میان تهران و مسکو با «ویتالی ساوليف»، وزیر حمل و نقل روسیه، «بلازاروف»، رئیس راه آهن روسیه و «پاولوف»، قائم مقام راه آهن روسیه دیدارهایی انجام شده است که مهم‌ترین دستاورد آن تفاهمنامه جامع حمل‌و‌نقل بین دو کشور بود.

موقعیت خاص جغرافیایی ایران که اصطلاحا چهار راه تجارت جهانی است و نیز تنش‌های رو به افزایش روسیه با اروپا و امریکا، منجر به تمایل مقامات این کشور به گسترش همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران در حوزه ترانزیت شده که به گفته صالحی یک فرصت تاریخی است.

از سوی دیگر با وجود ظرفیت بالای ناوگان ریلی کشور و ۱۳ هزار کیلومتر شبکه ریلی،‌ تنها ۵۰۰ دستگاه لکوموتیو در حال حاضر موجود است.

اگرچه بخشی از نیاز ناوگان ریلی کشور به لکوموتیو در داخل کشور تامین می‌شود اما تولید شرکت‌های داخلی پاسخگوی ظرفیت بالای این ناوگان نیست و برنامه ریزی انجام گرفته برای افزایش ظرفیت تولید آن ها به حداقل دو تا سه سال زمان نیاز دارد،‌ با این اوصاف تامین نیاز کشور از طریق واردات صرفه اقتصادی داشته و توجیه پذیر است چرا که هر دستگاه لکوموتیو تنها طی یک سال همان طور که گفته شد براساس برآورد انجام گرفته، ارزش افزوده‌ای بیشتر از قیمت خرید ایجاد می‌کند،