شناسهٔ خبر: 109816 - سرویس هواشناسی

سازمان هواشناسی هشدار سطح نارنجی برای دو سامانه صادر کرد؛

افزایش شاخص آلودگی هوا از امروز/رگبار باران در برخی مناطق

آلودگی هوا سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی از رگبار و رعدوبرق و رخداد تگرگ در مناطق مستعد و افزایش شاخص آلودگی هوا خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس این اطلاعیه، تشدید فعالیت سامانه بارشی از بعدازظهر دوشنبه دوم خرداد ماه آغاز شده و تا سه‌شنبه سوم ادامه دارد.

نوع مخاطره رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و در مناطق مستعد رخداد تگرگ پیش‌بینی شده است.

منطقه اثر برای روز دوشنبه شمال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و برای روز سه‌شنبه شمال استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل خواهد بود.

اثر مخاطره این سامانه طغیان رودخانه‌ها، جاری شدن روان آب، آب‌گرفتگی معابر، برخورد صاعقه و اختلال در تردد بین شهری اعلام شده است.

سازمان هواشناسی به پرهیز از سفرهای غیر ضروری، اجتناب از تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از صعود به ارتفاعات و جمع آوری دام‌ها از نقاط مرتفع و سیل‌خیز توصیه کرده است.

سامانه دوم نیز افزایش گرادیان فشاری و نفوذ گردوخاک بوده و از امروز یک‌شنبه اول خرداد آ؛از شده و تا روز سه‌شنبه سوم ادامه دارد.

نوع مخاطره افزایش شاخص آلودگی هوا، کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید پیش‌بینی شده است.

منطقه اثر نیز برای روز یک‌شنبه استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان خواهد بود.

روز دوشنبه آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، بوشهر، همدان، لرستان، مرکزی، زنجان، قزوین، اصفهان، قم، البرز و تهران درگیر این سامانه خواهند بود.

این سامانه روز سه‌شنبه در اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، ایلام، یزد، کرمان، تهران، البرز، قم، کردستان، کرمانشاه، همدان، لرستان، مرکزی، اردبیل، زنجان، قزوین، سمنان، هرمزگان، جنوب استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی فعال خواهد بود.

اثر مخاطره وزش باد شدید، شکستن درختان فرسود، آسیب به سازه‌های موقت، سقوط اشیاء از ارتفاعات، کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، آسیب به صنایع حساس به گردوخاک و خسارت به صنعت کشاورزی، تاخیر و احتمال لغو پروازها اعلام شده است.

سازمان هواشناسی به عدم پارک خودروها در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره، اجتناب از حضور در فضای باز برای تمام گروه‌ها، مدیریت و محافظت از صنایع حساس به گردوخاک و استحکام سازه‌های موقت توصیه کرده است.