شناسهٔ خبر: 109951 - سرویس استان‌ها

کنترل پهنه لرزه خیزی شهرستان مشکین شهر با نصب دستگاه شتابنگار برخط در شهر رضی

محمد رضا آقایی / راه و شهرسازی اردبیل امروزه یکی از مهمترین مخاطرات که شهرها را تهدید می کند خطر وقوع زلزله است. لذا کاهش آسیب، مدیریت بحران و در نهایت تاب آوردن شهرها در برابر مخاطراتی همچون زلزله لازم و ضروری است.

​کیفیت مصالح ساختمانی و ابنیه و تراکم جمعیت ازجمله معیارهایی است که در میزان تاب آوری شهرها لحاظ می شود، یکی از مهم‌ترین الزامات، پرداختن به مسائل کالبدی بافت‌های مسکونی در شهرها، تبیین مفهوم تاب‌آوری و پیرو آن مقاوم‌سازی این بافت‌ها در مواجهه با حوادث و مخاطرات احتمالی زلزله است.
شبکه‌های شتاب‌نگاری و لرزنگاری مهم‌ترین ابزار ثبت و مطالعه زمین‌لرزه‌ها است و بدون یک شبکه متراکم، امکان مطالعه زمین‌لرزه‌ها فراهم نمی‌شود
اگر چه زلزله ۱۳۹۱ اهر و ورزقان در استان آذربایجان شرقی رخ داده است، اما با توجه قرارگیری سامانه‌های گسلی استان آذربایجان شرقی و گیلان در یک پهنه مشترک ، وقوع زلزله‌هایی مشابه زلزله در بخش دیگر استان به ویژه در شهرهای اردبیل، مشکین شهر، نیر ،..کاملاً محتمل است.
سیستم شبکه برخط شتاب‌نگاری زلزله در حال حاضر در ۱۵ شهرو منطقه استان اردبیل راه اندازی شده است.

بیشتر زیر ساخت این ایستگاهها (اعم از فونداسیون ، کابل های ارتباطی برق ، تلفن) باید مورد بررسی سریعترقرار گیرد و این فرسودگی زیر ساختها در زمان بحران شاهد قطع برق و تلفن این ایستگاهها می گردد که در صورت حمایت مسیولین استان و شهرستانها موانع موجود برطرف گردد.

همچنین ۱۳ پایه پنل خورشیدی تهیه و ساخت شده است که تجهیز این ۱۵ ایستگاه شتابنگار برخط در صورت حمایت مسیولین استان و شهرستانها وآماده سازی زیر ساخت، پایه پنل خورشیدی در ایستگاهها شتابنگار برخط مهیا گردد تا ایستگاههای شتابنگار به پنل خورشیدی مجهز شوند تا در صورت قطع برق در زمان بحران اطلاعات ثبت شده توسط این دستگاهها ذخیره و ارسال گردد.
استفاده از مصالح استاندارد و با کیفیت و دارای گواهینامه فنی و نظارت مهندسین ناظر استان در زمان اجرای باعث بالا رفتن ایمنی در بحث ساخت و ساز در استان خواهد شد. که با داشتن یک مدیریت قوی در سطح استان عملیاتی نمودن آن دور از دسترس نخواهد بود.

لازم به ذکر است استان اردبیل با داشتن ۳۶ ایستگاه شتابنگار( ۱۵ ایستگاه شتابنگار برخط و ۲۰ ایستگاه شتابنگار دیجیتال ) از مجموع ۱۴۳۰ ایستگاه شتابنگار زلزله کشور را به خود اختصاص داده است.

محمد رضا آقایی کارشناس مدیریت بحران و پدافند اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل