شناسهٔ خبر: 109964 - سرویس بنادر و دریانوردی

معاون وزیر حمل و نقل روسیه مطرح کرد؛

باید حداکثر بار از دریای خزر به بنادر ایران برسد/ لزوم عمیق‌سازی دریای خزر برای افزایش حمل‌ونقل دریایی

دیمیتری زورئوف استانیسلاوویچ معاون وزیر حمل و نقل روسیه معاون وزیر حمل و نقل روسیه با اشاره به اینکه باید حداکثر بار از دریای خزر به بنادر ایران برسد، گفت: عمیق‌سازی دریای خزر برای افزایش حمل‌ونقل دریایی و تسهیل تخلیه بار در دریای خزر در دستورکار قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دیمیتری زورئوف استانیسلاوویچ که در صدر هیاتی متشکل از نمایندگان سازمان‌های مربوط به حمل و نقل و لجستیک، انجمن حمل و نقل جاده‌ای بین‌المللی و نمایندگان تجارت روسیه به تهران سفر کرده است، در نشست بررسی توسعه همکاری‌های دریایی و بندری ایران و روسیه با حضور علی‌اکبر صفایی؛ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و هیاتی از مسئولان بنادر و انجمن‌های صنفی دریایی و بندری ایران، با اشاره به اینکه فعالیت‌های اقتصادی کریدور شمال جنوب را از مسیر دریایی، جاده‌ای و ریلی مدنظر قرار داده‌ایم، گفت: برای توسعه همکاری‌ها، خرید و استفاده از امکانات بنادر یا اجاره زمین برای ساخت ترمینال‌های کانتینری در سواحل دریای خزر و دریای هند از مواردی است که مدنظر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: ادارات دریایی روسیه توافق کرده‌اند که این بنادر را مورد بازدید قرار دهند و درخواست دارم این مسئله در آینده نزدیک مدنظر قرار گیرد تا حداکثر اسناد را به دست آوریم و در  سال ۲۰۲۲ تمامی مدارک لازم را به امضا برسانیم و راه مالی آن را نیز تعیین کنیم.

معاون وزیر حمل و نقل روسیه با بیان اینکه طرف ایرانی در تامین مالی بندر آستراخان همکاری می‌کند، عنوان کرد: ما نیز قصد داریم در سمت روسیه این کار را انجام دهیم تا فعالیت‌ها بهتر پیش برود و در این زمینه عقب نمانیم.

زورئوف استانیسلاوویچ با اشاره به اینکه تامین مالی از سوی ایران در بندر آستراخان برقرار شده است، یادآور شد: خوشبختانه فعالیت‌های اداری پشت سر گذاشته شده و فعالیت‌های اجرایی و عملی در حال انجام و اگر روسیه نیز بتواند به ایران برسد و در بندر دریای هند اجاره یا ساخت و ساز را مدنظر قرار دهد، اتفاق خوشایندی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه به منظور افزایش حمل و نقل دریایی خزر برخی اقدامات به منظور عمیق‌سازی دریا در حال انجام است، گفت: برخی اقدامات مربوط به حوزه بندری است تا تخلیه بار تسهیل شود و باید بدانیم این اقدامات مورد نیاز است.

این مقام روسی ادامه داد: در عین حال به توسعه بندر آستراخان خواهیم پرداخت و در این رابطه آماده خرید کشتی‌های جدید هستیم و سوبسیدها به شرکت‌های خصوصی و نیز به فعالان حمل و نقل دریایی اختصاص می‌یابد.

وی افزود: برای اینکه حداکثر بار به بنادر ایران در دریای خزر برسد تا زمان آماده شدن مسیرهای ریلی، مسیرهای دریایی وظیفه مهمی در این راستا دارند.

معاون وزیر حمل و نقل روسیه با بیان اینکه اگر کشتی‌ها با بار کامل به ایران بیایند و به روسیه بروند، اتفاق بسیار مهمی رخ داده است، گفت: در برخی بخش‌ها به این هدف رسیده‌ایم و طی سال ۲۰۲۳  از دریای خزر تا دریای ولگا این امر محقق خواهد شد.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، استانیسلاوویچ در پایان بیان کرد: سطح دریای خزر در حال اُفت است و آمادگی داریم با طرف ایرانی همکاری کنیم تا در قسمت عمیق‌سازی اقدامات به خوبی پیش برود.