شناسهٔ خبر: 110003 - سرویس استان‌ها

راه‌های آذربایجان غربی بر مدار توسعه؛

توجه وزیر راه و شهرسازی به توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با اشاره به توجه ویژه وزیر و مسوولان کشوری به توسعه بخش ارتباطی در استان، گفت: همزمان با سفر ریاست جمهوری و وزیر راه و شهرسازی به آذربایجان غربی ۷۰ هزار میلیارد ریال برای توسعه بخش راه و ارتباطی این استان تخصیص یافت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (آذربایجان غربی) سید محسن حمزه‌لو در برنامه زنده رادیویی "ایستکلر " که از رادیو استانی چی چست پخش شد، با اشاره به دستاوردهای سفر وزیر راه و شهرسازی به آذربایجان غربی بیان کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی آذربایجان غربی و مزیت ترانزیتی کالا در این استان و اینکه یک چهارم پایانه های مرزی کشور در استان ما قرار دارد توجه ویژه به حوزه راه‌ها در این استان وجود دارد.

 وی ادامه داد: باید به این مسئله توجه ویژه کرد که استفاده از مزیت ترانزیتی  جز با توجه به راه‌های استان میسر نمی‌شود و باید این مسئله با حجم ترافیک راه‌های استان متناسب باشد.

 وی افزود:  با توجه مقام عالی استان، مسئولان و نمایندگاه مردم استان در مجلس شورای اسلامی مواردی که در توسعه و بهسازی راه های استان طی سه ماه اخیر تدوین شده بود، منجر شد تا از ۲۰۰ هزار میلیارد  ریال اعتبار حوزه عمرانی، ۷۰هزار میلیارد ریال برای توسعه راه‌های استان اختصاص یابد.

 مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت: کریدور اصلی ترین موضوع مورد توجه بوده زیرا محور توسعه غرب کشور است و از شمال استان بازرگان شروع شده و تا جنوب استان شهرستان بوکان ادامه دارد.

 حمزه‌لو اضافه کرد: کل کریدور پیمان سپاری شده و عملیات در تمامی قطعات کریدوردر حال انجام است.

 وی ادامه داد: در سفر اخیر مقام عالی وزارت راه و شهرسازی به راه‌های منتهی به پایانه‌های مرزی توجه شد که اعتبار ویژه برای خوی – قطور رازی، ارومیه – سرو و نقده – پیرانشهر – تمرچین مشخص شد. 

 وی افزود: برنامه‌ریزی شده محور ارومیه – سرو در مدت یک ماه آینده به اتمام برسد و همچنین محور خوی – قطور – رازی نیز طی امسال به بهره برداری می رسد.

 مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت:  محور نقده – پیرانشهر نیز  تا سال  آینده تعیین تکلیف خواهد شد و تبدیل به محورهای بزرگراهی می شود.

 حمزه لو بیان کرد: توجه به راههای اصلی شهرستان‌های کم برخوردار از دیگر مسائل مهم و مورد توجه است که محورهای  میاندوآب - شاهین دژ – تکاب، پیرانشهر – سرشت، سردشت - مهاباد، چالدران – قره ضیا الدین و  پلدشت را شامل می شود.

 وی اضافه کرد: برای طرح های راهسازی برخی محورها نیز از منابع استانی هزینه می شد و هفت هزار میلیارد ریال نیز در اختیار اعتبارات استانی قرار گرفت و این طرح ها نیز با این اعتبارات اجرایی و تکمیل می‌شود.

 وی با اشاره به مهمترین طرح های استانی که در حال حاضر در حال انجام است، بیان کرد: محورهای  ریحان آباد – جارچلو، میاندوآب تپه رش به فسندوز، خوی – حمزیان، خوی – چالدران و خوی به چایپاره از جمله این محورها هستند.

۳۳ کارگاه راهسازی در آذربایجان غربی فعال است

 وی تاکید کرد: با تزریق منابع مالی شاهد کاهش تلفات جاده ای و رونق صادرات و ترانزیت کالایی در استان خواهیم بود و در حال حاضر ۳۳ کارگاه راهسازی در سطح استان فعال است و راه اصلی در استان وجود ندارد که در آن محل فعالیت راهسازی نداشته باشیم.

 مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت: حوزه راهسازی یک زنجیره است و یک طرف به پایانه مرزی و یک طرف به کریدور می رسد و تکمیل این طرح ها سهولت تردد، افزایش ترانزیت کالا و رونق اقتصادی را برای استان رقم می زند. 

۱۲ هزار میلیارد ریال به حوزه راه‌های روستایی آذربایجان غربی تخصیص یافت

 حمزه لو با اشاره بخش راه‌های روستایی نیز، بیان کرد: راههای روستایی توسط اداره کل راهداری و حمله نقل جاده ای رسیدگی می شود و ۱۲ هزار میلیارد ریال نیز به حوزه راههای روستایی استان تخصیص یافته است.

 وی بیان کرد: در بخش راه های روستایی از شاخص کشوری عقب بودیم و این تخصیص اعتبارات و فعالیت در حوزه راههای روستایی استان را به میانگین کشوری می رسانیم.

 وی تاکید کرد: حذف نقاط حادثه خیر، رسیدگی به روشنایی گردنه ها و بهسازی ورودی شهرها از دیگر مسائل مورد توجه این اداره کل است.

 وی با اشار به تعیین تکلیف قطعه سوم آزادراه ارومیه – تبریز بیان کرد: مقرر شد  تا در مدت ۱۰ روز این قطعه پیمان سپاری و  تعیین تکلیف می شود تا از این مسیر به کریدور مرکزی کشور متصل شویم زیرا این مسیر در بازگشایی گره ترافیکی استان ما تاثیر مهمی دارد.

 وی ادامه داد: با توجه به اینکه بزرگراه بین المللی اورمیه – سرو تا یک به اتمام می رسد،  حجم ترافیکی گسترده ای در این مسیر ایجاد می شود که با بهره برداری از آزاد راه ارومیه – تبریز این حجم ترافیکی کنترل خواهد شد.

 وی بیان کرد: قطعه یک و ۲ آزاد راه ارومیه – تبریز که در حوزه آذربایجان غربی قرار دارد به اتمام رسیده و  در قطعه سه که با ۲ دهنه تونل در حوزه آذربایجان شرقی است، مشکل پیمان سپاری وجود دارد.

 وی بیان کرد: در نظر داریم برای جلوگیری از زمان بر شدن، یکی از تونل‌های آزادراه ارومیه -تبریز امسال و تونل دیگر در سال بعد به بهر برداری برسد و اگر قرارداد پیمان سپاری مشخص شود این روند تعیین تکلیف می شود.

 مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت: ایستگاه های قطار و مسیر ریلی ازد یگر مسائل مهمی است و تاکنون  از ظرفیت باری این بخش استفاده نشده است.

چهار هزار میلیارد ریال برای توسعه بخش ریلی آذربایجان غربی تخصیص می شود

 حمزه لو بیان کرد: چهار هزار میلیارد ریال نیز برای تکمیل ایستگاه‌ها، سکوهای بارگیری و ایستگاه‌های سوخت گیری و تکمیل مسیر ارومیه به مراغه تخصیص یافت تا حمل و نقل ریلی افزایش و کاهش تلفات جاده ای را شاهد باشیم.

 وی با اشاره به افتتاح پالایشگاه قیر ارومیه نیز گفت: با افتتاح این پالایشگاه شاهد تولید قیر استاندارد و تامین محصول مورد نیاز استان و صادرات آن را شاهد خواهیم بود.

 وی تاکید کرد: مهمترین مشکل ما کیفیت آسفالت بود که با افتتاح این پالایشگاه شاهد ارتقای کیفیت و افزایش طول عمر آسفالت خواهیم بود. 

 مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه این اداره کل تکلیف قانونی در خصوص احداث ساختمان‌های دولتی دارد، گفت: سعی کردیم طرح‌هایی که پیشرفت فزیکی لازم دارند و مور نیاز مردم هستند را شناسایی کنیم و در این راستا بیمارستان‌های سلماس و میاندوآب، پایگاه‌های امداد جاده ای و چندین ورزشگاه ورزشی و مدرسه داریم که در سفر وزیر به تناسب پیشرفت به تمام این طرح ها ردیف اعتباری و بودجه تخصیص داده شد.

 حمزه‌لو تاکید کرد: امید است با افتتاح طرح های بیمارستانی شاهد رفع مشکلات درمانی در شهرستان های مذکور باشیم.

 وی با اشاره به توان فنی و مهندسی آذربایجان غربی گفت: طرح های عمرانی و ساختمانی دو مولفه دارد، توان اجرایی و فنی و توان مالی که از نطر توان مهندسی و پیمانکاری مشکلی نداریم و اصلی ترین دغدغه ما تامین منابع مالی است.

۵۵ هزار متقاضی نهضت ملی مسکن در آذربایجان غربی واجد شرایط شناخته شدند

 وی با اشاره به طرح نهضت ملی مسکن نیز اظهار داشت: بر اساس سهمیه استان برای چهار سال ۱۸۰ هزار واحد ساخته می شود و ثبت نام اولیه ۱۶۰ هزار نفر انجام شده و ۵۵ هزار نفر نیز واجد شرایط اولیه شدند و برای واریزی اولیه به بانک عامل معرفی شدند.

 وی ادامه داد: حوزه های انبوه سازی و آپارتمان سازی در این طرح اجرایی می شود و از ظرفیت گروهی و خود مالکی و تجربیات گذشته نیز الگو برداری می کنیم.

 مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی  بیان کرد: روند شناسایی متقاضیان واجد شرایط در حال انجام است و سامانه واجدین شرایط را مشخص خواهد کرد و  پیامک اطلاع رسانی به افراد  ارسال می شود.

 حمزه‌لو گفت: ثبت نام نهضت ملی مسکن در استان ادامه دارد و بررسی و تکمیل پرونده های متقاضیان نهضت ملی مسکن ادامه دارد.