شناسهٔ خبر: 110016 - سرویس استان‌ها

۱۰ هزار متقاضی نهضت ملی مسکن در آذربایجان‌غربی واریز وجه کردند

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: از مجموع ثبت نام کنندگان، ۵۵ هزار نفر واجد شرایط اولیه برای نهضت ملی مسکن شناخته شدند که از این میزان ۱۰ هزار متقاضی نسبت به واریز وجه اقدام کردند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (آذربایجان غربی) سیدمحسن حمزه‌لو در برنامه تلویزیونی " سحریز خیر" که از شبکه استانی آذربایجان غربی پخش شد، اظهار کرد: افرادی که نسبت به واریز وجه اقدام کردند مراحل شروع به کار و تامین زمین را پیگیری می‌کنند.

وی ادامه داد: میزان واریزی وجه اولیه متقاضیان در طرح نهضت ملی مسکن ۴۰۰ میلیون ریال تعیین شده که پس از آن بلافاصله عملیات اجرایی پروژه‌ها و پرداخت کمک تسهیلات آغاز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۲۴ هزار هکتار اراضی منابع طبیعی و دولتی برای اجرای این طرح‌ ملی در داخل حریم شهرها شناسایی و برای طرح به راه و شهرسازی واگذار شده است، افزود: سهم ابلاغی آذربایجان‌غربی از قانون جهش تولید مسکن حدود ۱۸۰ هزار واحد تعیین شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: تسهیلات بانکی برای واحدهای مسکونی در مرکز استان سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال، سایر شهرها سه میلیارد ریال و مناطق روستایی ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال خواهد بود.

حمزه‌لو با بیان اینکه برای توسعه ساخت‌ و ساز در بخش مسکن باید مشوق‌های لازم را در نظر گرفت، گفت: در اجرای قانون جهش تولید، مشکل تامین زمین وجود ندارد و با مساعدت دستگاه قضایی، اراضی ملی و دولتی در داخل حریم از منابع طبیعی تحصیل شده است.  

وی تاکید کرد: ظرفیت‌های قانونی استفاده از اراضی دولتی برای این طرح مهم ابلاغ شده که تغییر کاربری زمین‌ها، الحاق به محدوده و شناسایی اراضی مازاد دستگاه‌های اجرایی از جمله آنها است.

وی با اشاره به ثبت نام مجردان در طرح نهضت ملی مسکن، گفت: در راستای حمایت و تسهیل ازدواج جوانان مردان مجرد بالای ۲۳ سال، می‌توانند برای خانه‌دار شدن در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کنند، اما ارائه تعهدنامه محضری مبنی بر تحویل عقدنامه ازدواج رسمی قبل از انعقاد قرارداد واگذاری واحد مسکونی الزامی است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی ادامه داد: در راستای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت متقاضیان دارای سه فرزند به بالا زمین رایگان دریافت می کنند.

حمزه‌لو بیان کرد: بدیهی است پس از ثبت‌نام از متقاضیان، در صورت واجد شرایط بودن متقاضی، سایر اقدامات حسب ضوابط و مقررات مربوطه صورت خواهد پذیرفت.

وی ادامه داد: حوزه های انبوه سازی و آپارتمان سازی در این طرح اجرایی می شود و از ظرفیت گروهی و خود مالکی و تجربیات گذشته نیز الگو برداری می کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی با اشاره به انجام ثبت نام مجدد از جاماندگان، بیان کرد: کسانی که نتوانستند در این طرح ثبت نام کنند و به نوعی جامانده هستند، تدبیری اندیشیده شده تا در مدت ۲ ماه آینده ثبت نام دوباره این افراد انجام گیرد.

حمزه‌لو گفت: بررسی و تکمیل پرونده های متقاضیان نهضت ملی مسکن ادامه دارد.

۳۰۷ هکتار بافت تاریخی فرسوده در ارومیه وجود دارد

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: در راستای حمایت از ساخت و ساز مردمی و نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده تسهیلات بانکی برای احداث واحدهای مسکونی در نظر گرفته شده و این تسهیلات به سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال افزایش یافته است.

حمزه لو در این رابطه اظهار داشت: این مبالغ در قالب تسهیلات بانکی و سود مشارکت ۹ درصد به متقاضیان پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: تمام محدوده‌های بازآفرینی شهری، بافت‌های فرسوده و تاریخی شامل این تسهیلات می‌شوند و می‌توانند از تسهیلات بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: اقدامات گوناگونی برای ساماندهی محدوده‌های هدف بازآفرینی شهری مصوب از قبیل حمایت‌های قانونی، اصلاح کالبدی، افزایش خدمات روبنایی مثل مدرسه، مسجد، مراکز خدماتی و بهداشتی و نیز توانمندسازی اجتماعی در حال انجام است.

وی بیان کرد: پاسخگویی به نیازسنجی مسکن در چارچوب طرح‌های جامع، تامین مسکن محرومان و تسریع در فرآیند نوسازی و بهسازی محدوده‌های هدف بازآفرینی شهری مصوب در رأس برنامه‌های اجرایی این اداره کل قرار دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: پروژه‌های بازآفرینی شهری یکی از مهمترین طرح‌های در دست اجرای این اداره کل است.

حمزه لو با اشاره به اینکه همزمان با سفر ریاست جمهوری و وزیر راه و شهرسازی به آذربایجان غربی ۷۰ هزار میلیارد ریال برای توسعه بخش راه و ارتباطی این استان تخصیص یافت، بیان کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی آذربایجان غربی و مزیت ترانزیتی کالا در این استان و هم مرزی با سه کشور و داشتن یک هزار کیلومتر مرز مشترک با این کشورها، توجه ویژه به حوزه راه‌ها در این استان وجود دارد.

وی تاکید کرد: با همگرایی مسوولان استانی، توجه مقام عالی استان، مسئولان و نمایندگاه مردم استان در مجلس شورای اسلامی از ۲۰۰ هزار میلیارد  ریال اعتبار حوزه عمرانی، ۷۰هزار میلیارد ریال برای توسعه راه‌های استان اختصاص یافته است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت: کریدور بزرگراهی غرب کشور،راه‌های منتهی به پایانه‌های مرزی از جمله خوی – قطور رازی، ارومیه – سرو و نقده – پیرانشهر – تمرچین، توجه به راههای اصلی شهرستان‌های کم برخوردار از جمله محورهای  میاندوآب - شاهین دژ – تکاب، پیرانشهر – سرشت، سردشت - مهاباد، چالدران – قره ضیا الدین و  پلدشت از مهمترین مسائل مورد توجه در بخش راه‌ها است.

حمزه‌لو بیان کرد: حوزه راهسازی یک زنجیره است و یک طرف به پایانه مرزی و یک طرف به کریدور می رسد و تکمیل این طرح ها سهولت تردد، افزایش ترانزیت کالا و رونق اقتصادی را برای استان رقم می زند. 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بزرگراه بین المللی اورمیه – سرو تا یک به اتمام می رسد،  حجم ترافیکی گسترده ای در این مسیر ایجاد می شود که با بهره برداری از آزاد راه ارومیه – تبریز این حجم ترافیکی کنترل خواهد شد.

استفاده از ظرفیت باری راه‌آهن آذربایجان‌غربی در اولویت است

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت: ایستگاه های قطار و مسیر ریلی ازد یگر مسائل مهمی است و تاکنون  از ظرفیت باری این بخش استفاده نشده است.

حمزه لو بیان کرد: چهار هزار میلیارد ریال نیز برای تکمیل ایستگاه‌ها، سکوهای بارگیری و ایستگاه‌های سوخت گیری و تکمیل مسیر ارومیه به مراغه تخصیص یافت تا حمل و نقل ریلی افزایش و کاهش تلفات جاده ای را شاهد باشیم.