شناسهٔ خبر: 110078 - سرویس استان‌ها

با حضور جمعی از مسئولین استانی صورت گرفت:

عملیات اجرایی ۳ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن در کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد

کلنگ زنی3000 واحد مسکن ملی آغاز عملیات اجرایی سه هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینهایی به مساحت ۳۶ هکتار انجام شد.

به گزار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(کهگیلویه وبویراحمد)،در این آیین که استاندار کهگیلویه و بویراحمد، نماینده ولی فقیه در استان، معاون عمرانی،مدیرکل راه و شهرسازی و سایر مسئولان استانی و شهرستانی حضور داشتند، کلنگ‌زنی سایت جهاد یاسوج با ۱۶۰ واحد و متراژ زمین یک هکتار انجام شد.
در مجموعه عملیات اجرایی این ۳ هزار واحد شامل سایت محمود آباد یاسوج با ۱۶۰ واحد متراژ زمین ۱.۸ هکتار؛  سایت پازنان گچساران با ۷۰۴ واحد و متراژ زمین ۵ هکتار، سایت خامی گچساران با ۲۴۰ واحد متراژ در زمین ۲ هکتار؛  سایت خنگ بنار گچساران با ۲۵۲ واحد متراژ زمین و در سه هکتار و سایت سردار قاسم سلیمانی کارکنان گچساران با ۵۳۴ واحد متراژ و زمین شش هکتاری و سایت دهدشت با ۷۰۰ واحد و متراژ زمین ۱۲ هکتار، سایت لیکک با ۲۰۰ واحد متراژ و زمین چهار هکتاری و سایت چرام با ۵۰ واحد و متراژ زمین یک هکتاری ، که طی این ایین سایت جهاد به نمایندگی کلنگ‌زنی شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان در این نیز در این آیین گفت: ۴۰ نفر به صورت شبانه روز درگیر این طرح نهضت ملی مسکن  در استان هستند، زیرا اولویت اول دولت معیشت و مسکن بوده است.
راستا افزود: در طرح نهضت ملی مسکن مقرر شد ۴ میلیون مسکن در سطح ملی احداث شود، از این  تعداد واحد ۴۰ هزار واحد سهم استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است.
وی تصریح کرد: ارزش ریالی این ۴۰ هزار واحد ۲۲ هزار میلیارد تومان است که یک فرصت برای استان محسوب می شود، اکثر هزینه ساخت مسکن از طریق تسهیلات بانک های عامل است، این مبلغ بسیار بالایی است و سابقه نداشته است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اضافه کرد: انتظار دارم مدیران استانی همراهی کنند که این فرصت را از دست ندهیم و بتوانیم حتی بیشتر از این تعداد را احداث کنیم.
راستا اذعان داشت: ما از قبل در مسکن مهر مشکلاتی داشتیم، مدیران همراهی کنند مشکلات مسکن مهر در مسکن ملی تکرار نشود، اکنون مسکن مهر مشکل زیربنایی مثل آب و برق و گاز و معابر دارند، برخی از مسکن های مهر با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنند.
وی گفت: مدیران دستگاه های اجرایی همکاری لازم را داشته باشند که بتوانیم مسکن ملی را تکمیل شده به مردم تحویل دهیم.در گذشته رتبه ما در  این بخش در کشور خوب نبوده است، امیدوار هستیم بتوانیم به سطح قابل قبولی برسیم.
وی در خصوص متقاضیان گفت: ۵۸ هزار متقاضی داشتیم که بالای ۵۰ درصد ثبت نام کننده در مرکز استان است که اکنون با مشکل زمین در مرکز استان  مواجهه هستیم.
وی افزود:متقاضیان  پالایش شده ها قریب به ۷۰ درصد شان در یاسوج است و باید به فکر تامین  زمین باشیم و ، عاجزانه از همه دستگاه ها  خواهش دارم در این خصوص همکار ما باشید و کمک کنید بتوانیم پاسخگوی مطالبات به حق مردم باشیم.
راستا اذعان داشت: امروز ۳ هزار واحد در سطح استان کلنگ زنی می شود، ارزش ریالی کلنگ زنی امروز بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان است  که ۵۰ درصد تسهیلات و بقیه آورده مردم است.

در ادامه نماینده ولی فقیه در استان نیز گفت: جریان مسکن یکی از دغدغه های مردم است این کار مبارکی است، از همه دستگاه ها می خواهم در این امر همراهی و کمک کنند تا  مشکلات مسله مسکن حل شود و مردم با خاطر آسوده زندگی کنند .

وی گفت: در بازار تقاضا زیاد است و عرضه کم قیمت ها بالا می رود، برخی جوان هستند و  در آستانه ازدواج‌ هستند که با این طرح ها کمک به این عزیزان صورت خواهد گرفت.

آیت الله حسینی ابراز داشت:اکنون در مسکن ملی نظارت بسیار مهم است، ما مشکلات مسکن مهر را دیده ایم، جا نمایی مسکن ملی مناسب باشد، مثل برخی از مسکن های مهر نباشد که جا نمایی درستی نداشتند، نباید جدای از شهرها ساخته و باعث بی رغبتی شود.
وی گفت: بحث فضاسازی این مسکن ها لازم است، در بحث نظارت مهندسی نیاز است توجه جدی شود.

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمدگفت: نظارت به درستی انجام نمی شود، مهندسین باید وجدان کاری و وجدان شغلی شکل بگیرد ، خودم می دانم بساز بفروش هایی در همین شهر هستند که انبوه هم می سازند امضای ناظر هست اما یک بار نظارت نداشته است،با نماسازی زیبا ماست مالی می کنند ،این افراد در مقابل جان مردم مسول هستند.

وی گفت: مسئول و پیمانکار اگر وجدان داشته باشد کارش را به درستی انجام می دهد‌ امروز نمی توانیم با سهل انگاری جان مردم را به خطر بیندازیم در شان و منزلت جامعه اسلامی نیست.

امام جمعه شهر یاسوج تاکید کرد: باید فرهنگ دینی در سازه ساختمان ها را رعایت کنیم، گاهی پنجره یک ساختمان در حیاط خانه دیگری باز می شود اینها رعایت شود ، اصول اسلامی را رعایت کنیم.

حاجی زاده معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیزدر این آیین  گفت: کارهای بزرگی در حوزه عمران در استان در حال انجام است، هرچه در این حوزه د استان دارند ماحصل ۴۳ سال انقلاب است اما باید بپذیریم کوتاهی ها و مشکلاتی نیز هنوز وجود داردکه باید آنها را اصلاح کنیم.

وی گفت: نظام تصمیم گرفته برای استان حرکت جدی کند که بیشتر در دو بخش راه و مسکن در حال انجام است،در بخش جاده ملی در محور اصلی  شیراز به گچساران مشکلاتی در منطقه شلالدان بود که آسفالت شده و در حال انجام است، امروز برای چهارخطه کردن این پروژه پیمانکار مشخص شده است، ۴۰۰ میلیون تومان از وزارت راه برای این پروژه در نظر گرفته شده است، به این ترتیب در حوزه بزرگراه تکمیل می شود.

معاون عمرانب تصریح کرد:برای اولین بار بالغ بر ۶۰۸ میلیارد تومان برای تنش آبی استان گذاشته شده است، عملیات اجرایی ساخت و ساز سدها اکثرا راکد و غیرفعال بوده که اکنون و خوشبختانه  سدهای استان فعال و به عنوان منابع آب پایدار فعال می شوند.

حاجی زاده گفت: حرکت های جدی در بخش زیرساخت های استان ایجاد شده است، در استانی که بخش زیادی از مردم تحت حمایت دستگاه های خدمات رسانی هستند باید به فکر مسکن برای این مردم باشیم،  نهضت ملی مسکن یکی از اولویت های اصلی دولت است و برنامه ریزی شده است.


وی گفت: ۴۰ هزار مسکن سهم استان است، یکی از مشکلاتی اصلی نبود زمین در مرکز استان است، تامین زمین کار سخت است اما پیگیری شد ،و امروز ۳ هزار واحد کلنگ زنی شد.
معاون استاندار با اشاره به حادثه ریزش ساختمان در آبادان گفت: این که سرای کوهنوردی ما هنوز بهره برداری نرسیده ضعف مدیریتی و ضعف  نظارت ما را می رساند ،با حادثه آبادان باید به خودمان بیاییم  ،ساختمانی که با ۵.۷ زلزله ریزش کند قابل قبول نیست، در عصر جدید قابل قبول نیست که  ساختمانی نوساز ریزش کند.

حاجی زاده گفت: همه دستگاه ها برای نهضت ملی مسکن پای کار بیایند ، آزمایشگاه ها و نظام مهندسی پای کار باشد  نظارت باید باشد، قرار نیست ساختمانی که دولت هم می سازد مشکلاتی داشته باشد ،هیج بهانه ای نیست که کسانی که تولید مصالح می‌کنند ، مصالح بی کیفیت  وارد بازار شود، قیمت ها را هم که دیگر بالا بردید پس بی کیفیت بودن دیگر قابل قبول نیست.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد طی این آیین بیان کرد: برای هر مسکن در شهر یاسوج مرکز استان سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و در دیگر شهرهای استان نیز سه میلیارد ریال تسهیلات پرداخت می شود و دوره بازپرداخت آن نیز ۲۰ ساله است. 

احمدزاده عنوان کرد: ۵۶ هزار متقاضی مسکن در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که ۱۶ هزار نفر از سهمیه چهار ساله این استان بیشتر است. 

وی ابراز داشت: متولیان امر و مسئولان اجرایی کهگیلویه و بویراحمد تلاش کنند تا علاوه بر تحقق سهمیه این استان بتوان تعداد بیشتری مسکن ساخت و جوابگوی تمامی متقاضیان مسکن در استان بود. 

احمدزاده گفت: دستگاه های مختلف اجرایی کهگیلویه و بویراحمد به ویژه شرکت های خدمات رسان آب، برق و گاز به همراه شهرداری ها همکاری لازم با اداره کل راه و شهرسازی در این راستا داشته باشند، تا اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان با سرعت و کیفیت به پیش رود. 

وی اظهار داشت: مجریان، پیمانکاران و ناظران طرح نهضت ملی مسکن در کهگیلویه و بویراحمد اصول ساخت و ساز را به نحو مطلوب رعایت کنند، نباید به هیچ وجه کیفیت فدای سرعت شود. 

احمدزاده افزود: پیمانکاران طرح نهضت ملی مسکن در کهگیلویه و بویراحمد برای فعال شدن بازار استان خرید های مورد نیاز از جمله از مصالح ساختمانی تولید استان استفاده کنند تا این گردش سرمایه در استان صورت بگیرد  وبازار استان فعال شود  البته  این مصالح نیز باید از استانداردهای لازم برخوردار باشند. 

وی افزود: باید تلاش کنیم کسانیه مسکن نیاز دارند و شرایط دارند بتوانند از این شرایط استفاده کنند. اجازه دهید کسانیکه صاحب مسکن نیستند مشکلشان حل شود. انتظار دارم هرچه زودتر عملیات اجرایی شروع شده و کیفیت لحاظ شود..
استاندار در خصوص نرخ شن و ماسه تاکید کرد: تلاش زیادی شد قیمت ها ثابت نگه داشته شوند ولی پیش از عید عده ای خودسرانه اقدام به افزایش قیمت ها کردند، امیدواریم در این شرایط قیمت ها را بالا نبرند تا خریدهای مورد نیاز این طرح ملی در استان صورت گیرد و مجبور به خرید بیرون استانی نباشبم.