شناسهٔ خبر: 110116 - سرویس شرکت‌ها

مدیر آزمایشگاه‌های ستادی شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک خبر داد؛

ثبت ۲۳ هزار مورد آزمایش در آزمایشگاه‌های ستادی شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک

مدیر آزمایشگاه ستادی فنی مکانیک خاک مدیر آزمایشگاه‌های ستادی شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک از ثبت ۲۳ هزار مورد آزمایش در آزمایشگاه‌های ستادی شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک طی سال گذشته خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد احمدی، مدیر آزمایشگاه‌های ستادی شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با بیان اینکه سال گذشته بیش از یک هزار و ۵۰۰ مورد پرونده آزمایشات فنی متناسب با درخواست‌های واصله تشکیل شده است، گفت: این آزمایشگاه با بهره‌گیری از ۲۵ نیروی متخصص، فنی و بهره‌برداری از تجهیزات و فناوری‌های پیشرفته و به روز دنیا خدمات منحصربه‌فرد خود را با هدف ارتقاء و کنترل کیفی پروژه‌های عمرانی به سراسر کشور ارائه می‌کند.

وی اظهار کرد:‌ طی سال گذشته آزمایشگاه سه‌گانه شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک موفق شد ۲۳ هزار آزمایش فنی و تخصصی را در سه آزمایشگاه "خاک و سنگ"، "مقاومت مصالح" و "شیمی و فیزیک" که شامل شش بخش دانه بندی و تراکم، مهندسی خاک، مکانیک سنگ و سنگ شناسی، بتن و فلزات و غیرمخرب، قیر و آسفالت و شیمی و فیزیک است به ثبت برساند و نقش‌ آفرینی موثری در پروژه‌های عمرانی کشور داشته باشد.

احمدی افزود: هم اکنون در آزمایشگاه سه‌گانه شرکت، ۵۱۹ روش آزمون آزمايشگاهی، در زمینه‌های بتن و فلزات، قیر و آسفالت، مکانیک خاک و سنگ و شیمی بر اساس آخرين ويرايش استانداردهای بين المللی و ملی ایران در حال انجام است و سالانه به تعداد این روش آزمون‌ها با توجه به نیاز فنی کشور و فن‌آوری‌های نوین افزوده می‌شود.

مدیر آزمایشگاه های ستادی شرکت ادامه داد: ارائه انواع طرح اختلاط آسفالت و بتن و مشاوره در خصوص انواع آزمایش‌های قیر و آسفالت، بتن و فلزات، مکانیک خاک و سنگ و شیمی، همکاری در تدوین آئین نامه‌­ها، استانداردهای مرتبط و همکاری در به روز رسانی تعرفه جدید خدمات ژئوتکنیک و مقاومت مصالح، همکاری در انجام کارهای پژوهشی و تحقیقات علمی و کاربردی مرتبط، از جمله اقدامات آزمایشگاه های سه‌گانه شرکت در سال گذشته بوده است.

وی با اشاره به برگزاری ۱۶ دوره آموزشی توسط کارشناسان آزمایشگاه های سه‌گانه شرکت در سال گذشته، گفت: این دوره‌های آموزشی در حوزه‌‎هایی شامل هفت دوره مقاومت مصالح، شش دوره مکانیک خاک و سنگ، دو دوره شیمی و فیزیک و یک دوره آموزشی فصل سه تعرفه برای کارشناسان بازاریابی و امور قراردادها و دو سمینار در زمینه GSI توسط کارشناسان آزمایشگاه‌های سه گانه ستاد برای معاونین فنی، کارشناسان استان‌ها و نیز ناظرین دستگاه‌های اجرایی طی سال گذشته برگزار شده است.

مدیر آزمایشگاه سه‌‎گانه شرکت با اشاره به آمار عمکلرد این آزمایشگاه در سال گذشته گفت: تعداد پرونده‌های گزارش شده یک هزار و ۵۰۵ مورد پرونده گزارش، شامل ۴۳۹ مورد گزارش شیمی و فیزیک، ۷۶۳ مورد گزارش مقاومت مصالح شامل قیر و آسفالت، بتن، فلزات، ۳۰۳ مورد گزارش مکانیک خاک و سنگ، شامل دانه‌بندی و تراکم، مهندسی خاک و مکانیک سنگ و سنگ شناسی است.

وی ادامه داد: مجموع انواع طرح های اختلاط آسفالت ارائه شده در سال ۱۴۰۰ برابر با ۳۴ طرح شامل انواع آسفالت گرم، انواع بازیافت سرد و گرم، طرح اختلاط آسفالت حفاظتی اسلاری سیل، طرح اختلاط آسفالت حفاظتی میکروسرفیسینگ و مجموع انواع طرح‌های اختلاط بتن برابر با ۶۲ طرح شامل بتن غلتکی، بتن شاتکریت، بتن خود تراکم، ساخت طرح با نسبت مشخص در آزمایشگاه های سه گانه در سال گذشته انجام شده است.

احمدی خدمات مهندسی ارائه شده توسط آزمایشگاه مکانیک سنگ و سنگ شناسی به تمام استان‌ها را ۱۴۶ مورد خواند و گفت: این تعداد شامل مطالعات زمین شناسی مهندسی نظیر برداشت میدانی و تهیه گزارش زمین شناسی مهندسی جهت مطالعات زمین لغزش، تهیه گزارش بخش لرزه ‌زمین‌ ساخت برای مطالعه طیف طرح زلزله، برداشت میدانی و حضور در جلسات فنی و آموزش GSI، بررسی فنی گزارش‌های GSI ارسالی از سوی استان‌ها از جمله اقدامات این آزمایشگاه در سال گذشته بوده است.

مدیر آزمایشگاه سه‌‎گانه شرکت ساخت و توسعه با اشاره به اینکه آزمایشگاه غیرمخرب در سراسر کشور ۴۰ کارشناس مستقر دارد، افزود: بخش غیرمخرب آزمایشگاه با ارائه خدمات فنی خود با ۲۰۰ دستگاه خاص، منحصربه‌فرد و به روز عضو انجمن غیرمخرب ایران بوده و توان ارائه خدمات کیفی خود را در آزمون‌های مختلفی شامل تعیین بازتاب نور خط کشی راه، تعیین بازتاب نور شبرنگ، اولتراسونیک بتن، چکش اشمیت، تعیین موقعیت و قطر آرماتور در بتن، تعیین پیش تنیدگی پیچ، بازرسی جوش به روش اولتراسونیک(UT) بازرسی جوش به روش چشمی (VT) ، مایع نافذ (PT)و ذرات مغناطیسی (MT)، تعیین ضخامت پوشش فلزات و تعیین دانستیه و رطوب خاکریزها و سازه‌های بتنی به روش هسته‌ای مطابق با استانداردهای داخلی و بین‌المللی را دارد.

به گزارش شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، احمدی اضافه کرد: بخش غیر مخرب آزمایشگاه بتن و فلزات با انجام تعداد ۴۶۵ مورد مکاتبه با آزمایشگاه استان‌ها، سازمان انرژی اتمی، انجمن غیر مخرب ایران و ... نقش راهبری، هدایت، پشتیبانی و مشاوره در خصوص نقل و انتقالات بعضی از تجهیزات خاص در بین استان‌ها، کالیبراسیون و همکاری در تعمیر تجهیزات خاص در بین استان‌ها، ارسال فرم گزارش و دستورالعمل آزمون‌های غیرمخرب به استان‌ها، انجام مصاحبه فنی و تایید فنی کارشناسان غیرمخرب استان‌ها، ارسال فیلم به پرتوکاران و سازمان انرژی اتمی و ارسال نتایج آن‌ها به استان‌ها، دریافت گواهینامه سطح یک صلاحیت خدمات آزمایش‌های غیر مخرب از انجمن غیر مخرب و ... را انجام می‌دهد.