شناسهٔ خبر: 110181 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیرکل راه و شهرسازی استان خبر داد:

هدف‌گذاری جهت نوسازی ۵ هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده مازندران

سید محمد نظری مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران گفت: برنامه نوسازی ۵ هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی در بافت استان هدف‌گذاری شده است و در سال‌های گذشته شاهد استقبال حدود ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ واحد مسکونی جهت نوسازی طی یک سال بوده‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از شرکت بازآفرینی شهری ایران، سیدمحمد نظری مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران در خصوص پروژه‌های بازآفرینی شهری مازندران توضیحاتی ارایه کرد و گفت: تمام پروژه‌ها در برنامه‌های اجرایی دارای برنامه اقدام مشترک هستند، پروژه‌هایی مانند احداث فرهنگسرای قائمشهر، بهسازی و نوسازی معابر محله‌های هدف، فضاسازی پارک گلشهر محمودآباد، بازآفرینی رودخانه هراز و ساماندهی ترافیکی سه راه سیمان نکاو از جمله پروژه‌های اقدام مشترک به شمار می‌روند.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران پروژه‌های در حال ساخت در سطح استان از شروع اجرای پروژه بین ۵ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

نظری با اشاره به این که هرسال در جهت توانمند‌سازی و مهارت‌آموزی ساکنان محلات هدف قراردادی با اداره کل فنی و حرفه‌ای منعقد می‌شود، افزود: این قرارداد امسال با اعتباری بالغ بر هزار میلیون ریال منعقد شد. همچنین سالانه دوره‌های آموزشی تخصصی بازآفرینی برای کارشناسان و مدیران شهری از محل اعتبارات برنامه‌های اجرایی برگزار می‌شود.

به گفته آئینی در شهرهای ساری، بابل، آمل، قائمشهر، بهشهر و نکا حدود ۳ هزار و ۲۸۶ هکتار سکونتگاه رسمی مصوب وجود دارد و جمعیتی بالغ بر ۲۱۴ هزار و ۸۵ نفر در این بافت زندگی می‌کنند.

وی در پاسخ به این که سهم استان در ساخت سالانه ۱۵۰ هزار واحد مسکونی چه میزان است، گفت: برای این منظور، برنامه نوسازی ۵ هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی در بافت استان هدف‌گذاری شده است که در سال‌های گذشته شاهد استقبال حدود ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ واحد مسکونی جهت نوسازی و بهسازی طی یک سال بوده‌ایم.

نظری با اشاره به این که شهرداری‌ها تخفیفات خوبی برای ساکنان و مالکان بافت‌های فرسوده در نظر گرفته‌اند، اظهار کرد: با ارایه مشوق‌های شهرسازانه از قبیل تخفیف ۷۵ درصدی در ارایه صدور پروانه ساخت، تخفیف هزینه خدمات نظام مهندسی، افزایش تراکم، پرداخت تسهیلات کم‌بهره به میزان ۷۰ درصد هزینه ساخت و اطلاع‌رسانی مناسب می‌توان انتظار مشارکت و همراهی بیشتر ساکنان بافت فرسوده و هدف را در بهسازی و نوسازی این محلات محقق کرد.