شناسهٔ خبر: 110252 - سرویس مسکن و شهرسازی

در نشست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و اتحادیه شرکت‌های قطار شهری کشور مطرح شد؛

تاسیس آزمایشگاه مرجع ریلی در دستور کار مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

نشست نشست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و اتحادیه شرکت‌های قطار شهری کشور پیرامون مسائل و برخی محورهای موضوعی در صنعت حمل و نقل ریلی و قطارهای شهری برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و اتحادیه شرکت‌های قطار شهری کشور پیرامون مسائل و برخی محورهای موضوعی در صنعت حمل و نقل ریلی و قطارهای شهری برگزار شد.

مدیریت یکپارچه و نظام‌مند تحقیقات و پژوهش‌های مورد نیاز صنعت حمل و نقل ریلی، تعاملات نظام اجرایی و بهره‌برداری با شهرهای مترو مادر، آزمایشگاه مرجع مرکز تحقیقات در صدور گواهینامه‌ها و نظریات فنی و شبکه زیست‌بوم فناوری و نوآوری در صنعت حمل و نقل ریلی از شاخص‌ترین محورهایی بود که در این جلسه طرح و مورد بحث و تبادل قرار گرفت.

در ابتدای این نشست مشترک، محمدمهدی حیدری سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی با ابراز خرسندی از فرصت پیش آمده برای تبادل‌نظر میان دو مجموعه و توسعه همکاری‌ها گفت: با توجه به حجم گسترده قعالیت‌ها و اقدامات مرکز ضرورت دارد تا ضریب نفوذ مطالعات و نتایج پژوهش‌ها و تدوین ضوابط و مقررات توسط این مرکز نمود بیشتری پیدا کند. به همین منظور مایل هستیم تا ارتباط نزدیکی با دستگاه‌های اجرایی و ممسئول در کشور مانند اتحادیه شرکت‌های قطار شهری کشور داشته باشیم و با شناسایی دغدغه‌ها و مسائل پیرامون این مجموعه‌ها، دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها و ضوابط مختلف را تدوین و به‌روزرسانی کنیم.

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: مایلیم تا ضمن برقراری ارتباط مستمر و موثر با مجموعه اتحادیه شرکت‌های قطار شهری کشور، با ارائه خدمات علمی و تخصصی در جهت رفع نیازها و دغدغه‌های این مجموعه گام برداریم به نحوی که نتایج آن برای کل کشور مثمرثمر واقع شود.

تاسیس آزمایشگاه مرجع ریلی در دستور کار مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

حیدری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به محورهای مهم کاری میان دو مجموعه گفت:‌ ارائه خدمات فنی و مهندسی در حوزه ریلی، آکوستیکی،‌ انرژی و... می‌توان در دستور کار قرار گیرد. ارائه گواهینامه فنی به محصولات مرتبط با حوزه تخصصی اتحادیه نیز می‌تواند در زمره دیگر محورهای همکاری قرار گیرد.

تاسیس آزمایشگاه مرجع ریلی از سوی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز از جمله اقدامات مهم مرکز در حوزه حمل و نقل ریلی بود که از سوی رئیس مرکز تحقیقات مورد اشاره قرار گرفت.

فتحعلی رئیس بخش حمل و نقل ریلی مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی نیز در این جلسه با معرفی توانمندی‌های مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی بویژه در موضوعات مربوط به حمل و نقل ریلی گفت: مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی معتبرترین مرکز در حوزه راه و شهرسازی در کشور به شمار می‌رود و چشم‌انداز آن تبدیل شدن به برترین کانون تفکر و تحقیق در این حوزه است.

ساماندهی،مدیریت یکپارچه و نظام‌مند تحقیقات و پژوهش‌های مورد نیاز صنعت حمل‌و‌نقل ریلی درون‌شهری

وی پشتیبانی از پیاده‌سازی ده ابلاغ وزیر راه و شهرسازی از طریق تحقیقات کاربردی و تشکیل حلقه‌های اندیشه‌ورز در حوزه‌های دارای اولویت، به‌روزرسانی برنامه‌های بخش‌های پژوهشی بر اساس ابلاغیه‌های وزیر با تاکید بر صنعتی‌سازی، ایجاد ارتباط و تعامل هرچه بیشتر با دستگاه‌های اجرایی در راستای تشکیل اتاق‌های فکر و تلاش برای رفع نیازهای پژوهشی، نوسازی و به‌روزرسانی تجهیزات آزمایشگاهی و.... را از جمله برنامه‌های کلان مرکز عنوان کرد.

فتحعلی در ادامه با تشریح برخی اقدامات و پروژه‌های شاخص مرکز، محورهای اصلی پیشنهادی به منظور توسعه همکاری‌های فی‌مابین را برشمرد.

ساماندهی و مدیریت یکپارچه و نظام‌مند تحقیقات و پژوهش‌های مورد نیاز صنعت حمل و نقل ریلی درون‌شهری،‌ تقویت نظام فنی و اجرایی صنعت حمل و نقل ریلی درون‌شهری، بهره‌گیری از آزمایشگاه مرجع مرز در صنعت حمل‌و‌نقل ریلی درون‌شهری، ‌بهره‌گیری از شبکه زیست‌بوم فناوری و نوآوری حوزه‌های مختلف راه،‌ مسکن و شهرسازی در صنعت حمل و نقل ریلی درون‌شهری و تقویت ارائه آموزش‌های کاربردی در صنعت حمل و نقل ریلی درون‌شهری و توسعه نظام مهندسی حمل و نقل ریلی درون‌شهری محورهای پیشنهادی بود که از سوی رئیس بخش حمل و نقل ریلی مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی طرح و تشریح شد.

مرکز تحقیقات در رفع دغدغه‌های قطار شهری ورود کند

احمدزاده مدیرعامل اتحادیه شرکت های قطارشهری کشور در بخش دیگری از جلسه امروز با ذکر تاریخچه‌ای مختصر از اتحادیه گفت: در ساختار اتحادیه ظرفیت‌های لازم را با ایجاد کمیته‌های مختلف فراهم آورده‌ایم.

وی افزود: مایل هستیم تا مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی در رفع دغدغه‌های قطارهای شهری نیز ورود کند و کمک‌حال اتحادیه باشد. همچنین در اسناد بالادستی برخی ظرفیت‌ها، ورود مراکز تحقیقاتی و پژوهشی همچون مرکز تحقیقات راه می‌طلبد. احمدزاده تاکید کرد اگر تعامل بیشتر و فراتری صورت گیرد می‌توان برای سامانه‌ حمل و نقل نسخه‌های فنی و کارشناسی مفیدی را پیچید.

در ادامه جلسه مشترک فی‌مابین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و اتحادیه شرکت‌های قطار شهری کشور حاضران دیدگاه‌های خود را در خصوص محورهای همکاری طرح شده ارائه کردند.

بومی‌سازی استانداردهای موجود در حوزه‌های حمل و نقل ریلی، ایجاد گستردگی و ساده‌سازی در سندهای بالادستی، ایجاد ارتباط و هماهنگی میان کارگروه‌ها و کمیته‌های اتحادیه‌ها با مدیریت حمل و نقل در مرکز تحقیقات، تلاش در جهت رفه خلاءهای موجود در حوزه استانداردها و فهرست بها، ایجاد نظام فنی راه‌آهن، بررسی و بازنگری استانداردهای محدود و معدود تدوین شده در اتحادیه، توجه به نظام تحقیقات و پژوهش‌ها به عنوان یک اصل زیربنایی و توسعه آموزش‌های کاربردی محورهایی بود که در این بخش از سوی حاضران در جلسه طرح و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

سعـيديان معاون معاونت امور راه و ترابری و مدیریت عمران شهری سازمان برنامه و بودجه نیز در جلسه امروز صبح با ابراز امیدواری در خصوص دستاوردهای حاصل از این همکاری گفت: ما در سازمان تعدادی آیین‌نامه‌ را تدوین کرده‌ایم  و هدف ما دستیابی به یک فهرست بهای خاص برای قطارهای شهری بود که متاسفانه تا به امروز به آن خروجی و هدف اصلی دست نیافته‌ایم. بر همین اساس امیدواریم که مرکز تحقیقات بتواند با یک مهندسی معکوس، دستیابی به این خروجی را میسر کند.

وی، ورود و توسعه تعاملات فی‌مابین را نیازمند آسیب‌شناسی اولیه دانست و گفت: ضرورت دارد تا مرکز تحقیقات بر اساس ظرفیت‌های خود و انجام یک آسیب‌شناسی اولیه، فهرست اقدامات و اولویت‌های کاری را مشخص نماید تا بر اساس آن کارها به صورت مرحله‌ای و بر اساس اولویت‌بندی‌ها انجام شود.

وی افزود: تقاضا دارم که دغدغه‌های بهره‌برداری را جدی بگیریم چراکه نتایج این جلسات و برنامه‌ریزی‌ها، هزینه‌های بسیاری را برای بهره‌برداران به دنبال دارد و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

تشکیل کارگروه مشترک از متخصصان مرکز تحقیقات و اتحادیه شرکت‌های قطار شهری کشور

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در پایان این جلسه با تاکید بر تهیه سند آسیب‌شناسی و طبقه‌بندی موضوعات، خواستار تشکیل یک کمیته و کارگروه متشکل از متخصصان دو مجموعه شد تا ضمن تعیین محورهای موضوعی و اولویت‌بندی‌ها در جهت تهیه این سند اقدام کنند.

همچنین امضای تفاهم‌نامه مشترک همکاری  و پیوست اجرایی آن از دیگر موضوعات مورد تاکید از سوی وی بود.