شناسهٔ خبر: 110853 - سرویس بنادر و دریانوردی

در دیدار دبیرکل تراسیکا با مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی عنوان شد:

برنامه‌ریزی تراسیکا برای راه‌اندازی سرویس رو-رو در دریای خزر/ آمادگی سازمان بنادر برای ارائه خدمات و تسهیلات ویژه به شرکت‌ها، کشتی‌ها و صاحبان کالا در دریای خزر

دیدار دبیرکل تراسیکا با مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی معاون وزیر راه وشهرسازی و مدیرعامل سازمان‌ بنادر و دریانوردی با بیان اینکه بهره‌گیری مناسب از کریدورهای ترانزیتی شمال-جنوب و شرق-غرب برای این سازمان اهمیت بالایی دارد، گفت: استفاده از مسیرهای ترانزیتی ایران سبب صرفه‌جویی در هزینه و زمان ترانزیت کالا با بالاترین امنیت در منطقه است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی‌اکبر صفایی در دیدار با اسف اسوبایف؛ دبیرکل تراسیکا (کریدور ترانزیتی اروپا-آسیا-قفقاز) تاکید کرد: در حوزه کشتی‌های کانتینری و جنرال کارگو، ناوگان ایران دارای بیشترین ظرفیت تناژ در خاورمیانه است. 

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه در سه ماه گذشته ۵ فروند کشتی به ناوگان تجاری ایران در دریای خزر افزوده شده و ۱۲ فروند کشتی دیگر مراحل ساخت را طی می‌کند، گفت: ناوگان تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر به تمام بنادر حاشیه خزر تردد دارد و بنادر انزلی، امیرآباد و نوشهر بنادر اصلی تجارت ایران با کشورهای حاشیه خزر هستند.

به گفته مدیرعامل سازمان بنادر، ظرفیت‌های بسیار خوبی در بخش کانتینری و رو-رو در بنادر شمالی ایران وجود دارد؛ بستر رقابتی در بنادر شمالی برای شرکت های خصوصی فراهم است و سازمان بنادر برای ارائه خدمات با تسهیلات ویژه و با کیفیت بالا به شرکت ها، کشتی‌هاو صاحبان کالا در دریای خزر، آمادگی کامل دارد.

صفایی افزود: در صورت راه‌اندازی خط منظم رو-رو بین قزاقستان و ایران، ترانزیت کالا به سایر بنادر دریای خزر با هزینه مناسب فراهم خواهد شد. 

تراسیکا از بنادر و کشتیرانی ایران بازدید می‌کند

در این دیدار همچنین اسف اسوبایف؛ دبیرکل تراسیکا با اشاره به تغییر و تحولات ژئوپلیتکی در منطقه، اهمیت روزافزون استفاده از مسیرهای ترانزیتی مطمئن و بدون وقفه، تاکید کرد و گفت: ایران به عنوان حلقه ارتباطی آسیای میانه و آبهای آزاد، نقش پررنگی در ترانزیت منطقه دارد. 

وی با بیان اینکه کشورهای عضو تراسیکا می‌توانند از ظرفیت‌های موجود در بنادر شمالی ایران در جنوب دریای خزر و همچنین بنادر جنوب ایران در شمال خلیج فارس، استفاده کنند، یادآور شد: یکی از مزیت‌های بنادر جنوب ایران به ویژه بندر شهید رجایی، امکان دسترسی کشورهای آسیای میانه به آبهای آزاد و ارسال کالا به مقصد نهایی از طریق آب‌های آزاد است. 

اسوبایف افزود: راه‌اندازی سرویس رو-رو در دریای خزر بسیار مورد توجه تراسیکا است؛ امروزه شاهد ترافیک بالای کشتی های متردد بین بندر آکتائو در قزاقستان و بنادر آذربایجان هستیم. کشتی‌های این خطوط با تمام ظرفیت مشغول به کار هستند، اما همچنان با تاخیر و صف طولانی در بنادر مواجه هستیم، از این رو استفاده از ظرفیت ناوگان ایران بسیار حائز اهمیت است. 

وی با اشاره به بهره‌گیری از امکانات حمل و نقل و ترانزیت کالا در ایران، یادآور شد: ما در پلتفرم تراسیکا در حال برنامه‌ریزی برای بازدید شرکت‌های کشتیرانی و صاحبان کالا از بنادر و امکانات بندری ایران هستیم.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، تراسیکا یک کریدور حمل و نقل بین‌المللی است که اتحادیه اروپا و ۱۲ کشور عضو اروپای شرقی، قفقاز و منطقه آسیای مرکزی را شامل می‌شود؛ هدف این کریدور تقویت روابط اقتصادی، تجارت و حمل و نقل در مناطق حوزه دریای سیاه، قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی است.