شناسهٔ خبر: 111287 - سرویس هواشناسی

سازمان هواشناسی هشدار سطح نارنجی صادر کرد؛

وزش باد شدید و گردو خاک/اختلال در ناوگان حمل و نقل ریلی و هوایی

طوفان شن در سیستان و بلوچستان سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح نارنجی از وزش باد شدید، خیزش گردوخاک و احتمال توفان شن در مناطق مستعد که منجر به اختلال در ناوگان حمل و نقل ریلی و هوایی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس اطلاعیه سازمان هواشناسی کشور سامانه تداوم گرادیان فشاری و حاکمیت بادهای ۱۲۰ روزه از امروز یکشنبه بیست‌ونهم خرداد آغاز شده و تا روز دوشنبه سی‌ام ادامه دارد.

نوع مخاطره این سامانه وزش باد شدید، خیزش گردوخاک و در نواحی مستعد توفان گردوخاک و احتمالا توفان شن اعلام شده است.

این سامانه در روز یکشنبه شمال سیستان و بلوچستان، جنوب و نوار شرقی خراسان جنوبی و نوار شرقی کرمان و در روز دوشنبه جنوب و نوار شرقی خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان را در بر می‌گیرد.

اثر مخاطره سامانه نیز اختلال در تردد، خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، آسیب به صنایع حساس به گردوخاک و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی، آسیب به سازه‌های موقت مانند تابلوهای تبلیغاتی و غیره، سقوط اشیاء از ارتفاعات، شکستن درختان فرسوده و نهال‌ها و اختلال در ناوگان حمل و نقل ریلی و هوایی پیش‌بینی شده است.

سازمان هواشناسی به اجتناب از سفرهای غیر ضروری، عدم پارک خودروها در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره، اجتناب از حضور در فضای باز برای تمام گروه‌ها، مدیریت و محافظت از صنایع حساس به گردوخاک، استحکام سازه‌های موقت، اجتناب از پرواز با بالگرد و هواپیماهای سبک و اجتناب از فعالیت‌های کویرنوردی توصیه کرده است.