شناسهٔ خبر: 111441 - سرویس هوایی

نگاهی به پروژه‌های هوایی وزارت راه و شهرسازی منطبق بر شعار سال ۱۴۰۱؛

ساخت تجهیزات خارجی مورد نیاز صنعت فرودگاهی و ناوبری هوایی با همکاری شرکت‌های دانش بنیان

صنعت هوانوردی به منظور حمایت از تولیدات ساخت داخل و بومی‌سازی در حوزه حمل‌ونقل هوایی ساخت تجهیزات خارجی مورد نیاز صنعت فرودگاهی و ناوبری هوایی توسط شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌ها با همکاری دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان آغاز به کار کرده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سال ۱۴۰۱ از سوی مقام معظم رهبری با عنوان سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین نام‌گذاری شد و به منظور تحقق شعار سال سازمان‌های زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی نیز ضمن تعریف سرفصل‌های مرتبط در سال جاری اقدامات و برنامه‌هایی را در دستور کار خود قرار دادند.

در زیر مجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی۱۵ شاخص کمی برای تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین در نظر گرفته شده است و یکی از بخش‌هایی که بومی‌سازی و ملی سازی آن با تاکید ویژه از سوی وزیر راه و شهرسازی همراه بوده صنعت هوانوردی است که شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ساخت تجهیزات خارجی مورد نیاز صنعت فرودگاهی و ناوبری هوایی را با همکاری دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان آغاز کرده است.

 از جمله اقدامات انجام شده توسط شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ساخت دستگاه سنجش مقاومت لغزشی باند فرودگاه، سامانه روشنایی باند، آنتن و تجهیزات رادار، برج مراقبت، سامانه سوئیچینگ و تجهیزات ارتباطی است که بومی سازی دانش  و موجبات بی نیازی از خرید تجهیزات خارجی را به همراه داشت و از نتایج این طرح‌ها و برنامه‌ها می توان به  مقابله با تحریم ها و جلوگیری از خروج ارز اشاره کرد.

 بر اساس آمار منتشر شده حجم ریالی قراردادهای تولید تجهیزات با دانشگاه‌ها و شرکت های دانش بنیان در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال محاسبه شده بود که برای سال ۱۴۰۱ نیز همین مقدار پیش بینی شده است .

گفتنی است؛ رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در چند روز گذشته در پیامی از اقدامات شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در راستای اجرای منویات رهبر معظم انقلاب در سال ۱۴۰۱ و با هدف بهره گیری از توان علمی، تخصصی و محصولات فناورانه و دانش بنیان  ایرانی و انتشار «فراخوان دعوت از شرکت‌های  دانش بنیان فعال در صنعت فرودگاهی  و هوانوردی» تقدیر کرده بود.